Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Meteorieten fotografie app

Vanwege de Perseiden meteorietenzwerm rond 13 augustus zocht ik naar een app om die te fotograferen, zonder dat ik zelf langdurig naar de hemel hoef te kijken. Mijn gedachte is dat de telefoon op een statief met die app automatisch een groot aantal foto's achter elkaar maakt, met een belichtingstijd die de achtergrond donker houdt, en dat hij alleen beelden bewaart die verschillen met het vorige beeld, zoals een bewakingscamera. Zo een app is niet te vinden. Waarom zou dat idee in de praktijk niet werken?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Meteorieten fotografie app

Algoritme zou bij elke belichting moeten bepalen of het een meteoriet is of vliegtuig of sensorruis etc.

Detectie is stuk complexer. En voortdurend langebelichtingssfoto's op smarthone vragen veel rekenkracht.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Re: Meteorieten fotografie app

jkien schreef: wo 13 aug 2025, 12:37 Zo een app is niet te vinden. Waarom zou dat idee in de praktijk niet werken?
Dat het er niet is wil nog niet zeggen dat het niet zou werken. zelf heb ik ookeven staan kijken om 4 uur en met mijn iphone 15 een paar foto's gemaakt en wat filmpjes. een hele zwakke vallende ster toevallig tijdens het belichten, maar die gaf geen zichtbare streep.

Het idee van een foto in donker is dat je licht verzamelt van 1 punt over de tijd en dus een cumulatieve hoeveelheid licht krijgt op 1 pixel. een vallende ster blijft niet op 1 punt dus is de vraag hoe fel die moet zijn wil je het nog net als een streep zien bij lange belichting. voor een filmpje wordt het heel lastig omdat die niet cumulatief werkt.

Dus het principe werkt wel en is de programmeren in een app, (ik deed het immers met de hand na) maar de vraag is wat je aan licht nodig hebt om er iets van te zien.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!