Leonardo 2 schreef: ↑za 19 jul 2025, 14:30
Stel je zou een bacterie zijn in ons lichaam, dan zou je ook denken dat alles daar random is ontstaan. In feite is het een systeem waarbij alles met elkaar verbonden is, heeft alles daarin een bepaalde functie en zit niks daar zomaar.
Dit is m.i. geen sterk argument voor de stelling dat in de natuur alles een functie of een doel heeft en dat niets zomaar lijkt te gebeuren.
Integendeel! Alles gebeurt juist zonder plan of doel als een toevallige samenloop van omstandigheden. Dankzij evolutie door natuurlijke selectie zijn weliswaar complexe en goed afgestemde systemen overgebleven waarin elk onderdeel een functie heeft. Maar ook dit is ooit een product geweest van toevallige genetische mutaties. Daarom
lijkt het misschien dat in de natuur alles een doel of functie heeft en niets zomaar gebeurt. Maar dit klopt dus niet. En alleen in biologische systemen
lijkt dat zo.
Dit geldt dus zeker niet voor alle natuurlijke systemen. Het heelal en de sterren die erin ontstaan zijn geen producten van evolutie, maar van natuurkundige wetten, chemische processen en toeval. Daar is geen doel of functie in de biologische zin; sterren zijn het resultaat van zwaartekracht, gaswolken en kernfusie.
Dus het idee dat “niets zomaar gebeurt” is onjuist. Het feit dat het binnen levende systemen lijkt te kloppen kan ons misleiden, en het mag niet zomaar worden uitgebreid naar kosmische schaal zonder extra bewijs of aannames.
Kortom: het menselijk lichaam is een complex product van evolutie, waarin functie en doelmatigheid toevallige resultaten zijn van natuurlijke selectie, maar het heelal en de sterren zijn eerder het gevolg van natuurkundige processen zonder een “diepere bedoeling”.