Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Re: Natuurwet van de minimale actie.

@PP,

Ok, maar volgens mij "kiest" de natuur steeds het minimum. ....... daar gaat het net om.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

vijv

Waarom toch steeds dat gekibbel over termen. Een stationair punt is een geijkte uitdrukking in de wiskunde. Soms zijn termen historisch gegroeid en blijken deze achteraf minder geschikt dan in eerste instantie gedacht was, maar blijft deze behouden omdat het gewoon ingeburgerd is in de wetenschappelijke wereld, soms veranderen ze de termen omdat het toch teveel voor verwarring zorgt.
De term stationair is wel een goede verzamelnaam voor minimum, maximum en zadelpunt omdat de betreffende functie in het specifieke punt in eerste orde benadering (Taylor expansie) niet veranderd.

De discusie over termen vertroebeld ook steeds de discussie waar het wel om draait namelijk dat natuurwetten, om de een of andere reden, gehoorzamen aan d wet van stationaire actie.( Lagrange formalisme). Dit is een erg diep fundamentele wet die opgaat voor al onze huidige fundamentele fysica.
Professor Puntje

Of het een natuurwet is staat nog te bezien, dan zou je verwachten dat er geen stationaire acties te vinden zijn voor empirisch onjuiste denkbeeldige natuurwetten.
Professor Puntje

Hier nog een tegenvoorbeeld waaruit blijkt dat het licht niet altijd het snelste pad kiest, de blauwe baan zou sneller zijn dat de rode maar wordt niet gekozen.
breking
HansH

in het grijze gebied is de effectieve lichtsnelheid lager, maar de lengte van de blauwe lijn is langer, dus niet de kortse weg in het grijze stuk. Daarbuiten is het andersom. dus de kortste weg (korste tijd) ligt rechts van de bauwe lijn. dat is het pad wat het licht dan toch volgt?
Regor

@PP

De wet van Snellius Formule wet van snellius, is trouwens gebaseerd op het feit dat licht de korste weg kiest .
Is voor dat licht het doorlopen van punt A naar punt B in de kortste tijd.

sin i/sin r = nr/ni

i = invalshoek (graden)
r = brekingshoek (graden)
nr = brekingsindex brekingskant
ni = brekingsindex invalskant
Regor

@PP

De wet van Snellius Formule wet van snellius, is trouwens gebaseerd op het feit dat licht de korste weg kiest .
Is voor dat licht het doorlopen van punt A naar punt B in de kortste tijd.

sin i/sin r = nr/ni

i = invalshoek (graden)
r = brekingshoek (graden)
nr = brekingsindex brekingskant
ni = brekingsindex invalskant
Regor

@PP,

U schrijft:
"Of het een natuurwet is staat nog te bezien"
Was ik U , ik zou erbij schrijven ...... denk ik.

Wat wat U schrijft is "vloeken in de kerk"
Regor

Aan vijv,

Als U zich stoort aan het gekibbel over woorden, ok het zij zo.
Maar dat oudere ingenieurs zich storen aan het feit dat "stationair" een term is die al eeuwen lang in de dynamica en de motorwereld gebruikt wordt ........ daar stoort U zich wellicht niet aan.... enge visie !

Men zou er beter aan doen om bij een nieuwe "woordkeuze" vooraf een diepgaander studie te doen terzake , om verwarring in de wetenschappelijke wereld te vermijden of althans te minimaliseren.
En de veranderingen en aanpassingen van sommige woorden in de wetenschap zijn geen toonbeeld van intelligentie !.. vind ik.
En het zal er in de toekomst wellicht niet beter op worden........ vrees ik.

Ben het dus helemaal niet mee eens met uw "enge" visie over het gebruik van "stationair".
Professor Puntje

De wetenschap is geen kerk. Hoewel ik daar soms zo mijn twijfels over heb...

Lees mijn eerdere link nog eens en bekijk mijn tegenvoorbeeld. Graag reageren op en met argumenten.
flappelap

Regor schreef: do 03 jul 2025, 21:34 Aan Flappelap,

Bent U het eens met wat wnvl1 schreef in een post ? ........ want het brengt mij in verwarring !

"Welke actie de natuur werkelijk volgt, is een empirische vraag - en dus afhankelijk van experimenten, niet van de wiskundige vorm alleen "

In het opzicht die U postte en waar ik het volkomen eens mee ben ...... rest mij nog 1 vraag / bedenking.
Beantwoord de oerknal aan de wet van minimum actie van de natuur ?
(Het eventuele antwoord dat energie en tijd toen nog niet bestonden neem ik niet aan, ok voor op tijd nul (0), maar niet voor op tijd dt)
-1 Ja. De vorm van de actie wordt bepaald door de symmetrieën, maar welke symmetrieën er in de natuur gelden is een empirisch vraagstuk.
-2 De oerknal, als je daarmee de beginsingulariteit bedoelt, is een "punt" waarin de bewegingsvergelijkingen niet meer opgaan. In die zin zou ik dus zeggen: nee. Maar de kosmologische oplossing die de oerknal "voorspelt" volgt uit de Einsteinvergelijkingen, die op hun beurt uit de Einstein-Hilbert actie volgen. Dus in die zin kun je weer "ja" zeggen ;)
vijv

Regor schreef: vr 04 jul 2025, 09:30
Ben het dus helemaal niet mee eens met uw "enge" visie over het gebruik van "stationair".
O tempora, o mores
wnvl1

Professor Puntje schreef: vr 04 jul 2025, 08:09 Hier nog een tegenvoorbeeld waaruit blijkt dat het licht niet altijd het snelste pad kiest, de blauwe baan zou sneller zijn dat de rode maar wordt niet gekozen.

breking.png
Zou het kunnen dat dit voorbeeld illustreert dat het licht een lokaal minimum volgt en geen globaal minimum in dit geval?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Professor Puntje

wnvl1 schreef: vr 04 jul 2025, 15:14
Professor Puntje schreef: vr 04 jul 2025, 08:09 Hier nog een tegenvoorbeeld waaruit blijkt dat het licht niet altijd het snelste pad kiest, de blauwe baan zou sneller zijn dat de rode maar wordt niet gekozen.

breking.png
Zou het kunnen dat dit voorbeeld illustreert dat het licht een lokaal minimum volgt en geen globaal minimum in dit geval?
Dat zal het zijn. Ik vraag mij nog wel af hoe het dan kwantummechanisch gaat als het licht "alle mogelijke paden uitprobeert". Zou het licht dan in mijn tegenvoorbeeld wel van streek raken?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!