@PP,
Ok, maar volgens mij "kiest" de natuur steeds het minimum. ....... daar gaat het net om.
-1 Ja. De vorm van de actie wordt bepaald door de symmetrieën, maar welke symmetrieën er in de natuur gelden is een empirisch vraagstuk.Regor schreef: ↑do 03 jul 2025, 21:34 Aan Flappelap,
Bent U het eens met wat wnvl1 schreef in een post ? ........ want het brengt mij in verwarring !
"Welke actie de natuur werkelijk volgt, is een empirische vraag - en dus afhankelijk van experimenten, niet van de wiskundige vorm alleen "
In het opzicht die U postte en waar ik het volkomen eens mee ben ...... rest mij nog 1 vraag / bedenking.
Beantwoord de oerknal aan de wet van minimum actie van de natuur ?
(Het eventuele antwoord dat energie en tijd toen nog niet bestonden neem ik niet aan, ok voor op tijd nul (0), maar niet voor op tijd dt)
Zou het kunnen dat dit voorbeeld illustreert dat het licht een lokaal minimum volgt en geen globaal minimum in dit geval?Professor Puntje schreef: ↑vr 04 jul 2025, 08:09 Hier nog een tegenvoorbeeld waaruit blijkt dat het licht niet altijd het snelste pad kiest, de blauwe baan zou sneller zijn dat de rode maar wordt niet gekozen.
breking.png
Dat zal het zijn. Ik vraag mij nog wel af hoe het dan kwantummechanisch gaat als het licht "alle mogelijke paden uitprobeert". Zou het licht dan in mijn tegenvoorbeeld wel van streek raken?wnvl1 schreef: ↑vr 04 jul 2025, 15:14Zou het kunnen dat dit voorbeeld illustreert dat het licht een lokaal minimum volgt en geen globaal minimum in dit geval?Professor Puntje schreef: ↑vr 04 jul 2025, 08:09 Hier nog een tegenvoorbeeld waaruit blijkt dat het licht niet altijd het snelste pad kiest, de blauwe baan zou sneller zijn dat de rode maar wordt niet gekozen.
breking.png