Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Martin Tiersten's tegenvoorbeeld

vijv schreef: wo 02 jul 2025, 07:48 > Aangezien de impulsflux \( \Phi \) een impulsverandering is, beschouw je dit volgens mij beter als een soort \( \dot{p} \)
Dat kan ook, je kunt de \( \Phi \) met tegengesteld teken naar het rechter lid van de vergelijking brengen. Zo:

\( \mathrm{F} = \dot{p} - \Phi \)

Het idee is dan dat voor het aandeel \( \Phi \) aan impulsverandering al gezorgd is omdat dat aandeel door de definitie van Deel I en Deel II al vanzelf bij Deel I naar binnen stroomt, de kracht F hoeft daar geen extra inspanning voor te leveren. Overigens zit ik nog even met het officiële teken van een flux \( \Phi \), is dat voor instroom eigenlijk een min? Maakt voor de berekening niet uit, maar is wel handig om te weten.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Regor

Vind ik niet zo ernstig .
Men kan de scheidingslijn leggen waar men wil, op eender welke positie tussen begin en einde van de ketting..
Wat heeft dat voor nut ?
Als men iets met massa "m" voorttrekt, gaat men er toch niet van uit ......... dat de eerste helft de tweede helft meetrekt ........ om een
complexere formule te krigen ?
....................................................
En stel eens dat men het uiteinde verticaal optrekt, sorry, off topic.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

Om zaken goed onder de knie te krijgen moet je je zelf zo nu en dan ook onnodig ingewikkelde vragen stellen, zo werkt dat. Verder is praktisch nut voor hobbymatige bezigheden sowieso irrelevant.
Regor

Aan PP,

Het is voor U net als voor mij maar een hobby..; denk ik.
Het enige verschil is dat U er aanzien van krijgt en ik minachting.
Geen probleem hoor ......... ik leer veel van jullie, al zijn het maar "inzichten en begrijpen "

men weet toch dat "impuls - behoud een behoudswet is ....... en kracht al helemaal niet.
Ik zie het zo ..... met impuls kan men krachten berekenen (in de kinematica) maar niet omgekeerd.
Mee eens ?
...................................................................................................................................
Het kan nog mooiere formules opleveren als men vertrekt van een "veer" of een "elastiek" (in wezen hetzelfde)
Professor Puntje

Lijkt me toch vrij lastig om vanuit impulsbehoud bijvoorbeeld de zwaartekracht te berekenen. Wel een interessante vraag eigenlijk voor een nieuw topic: volgt uit klassiek (= pre-relativistisch) impulsbehoud dat Newtons gravitatiewet niet anders had kunnen zijn dan die is...?
HansH

Professor Puntje schreef: wo 02 jul 2025, 10:51 volgt uit klassiek (= pre-relativistisch) impulsbehoud dat Newtons gravitatiewet niet anders had kunnen zijn dan die is...?
er wordt klassiek gezien potentiele energie omgezet in kinetische energie (en dus impuls) De enige manier om dat te omzeilen lijkt mij om te denken vanuit vrije val, dus gebruik makend van het equivalentieprincipe (niet relativistich) vanuit vrije val gezien staat een object stil of beweegt met een constante snelheid en dan blijft de impuls dus gelijk zolang er geen externe kracht werkt. maar of dat de zaak versimplet lijkt me sterk.
Professor Puntje

Zal het nieuwe topic gelijk even starten, lijkt me handiger.
wnvl1

Het kan misschien verrijkend om de link te leggen met continuümmechanika.

Momentumflux is een belangrijk begrip in de continuummechanica. Het beschrijft hoe impuls (momentum) wordt getransporteerd door een oppervlak, per eenheid van tijd en per eenheid van oppervlak.

---

### 💡 Fysische Betekenis

Momentum kan zich op twee manieren door een oppervlak verplaatsen:

1. Convectief transport — momentum dat wordt meegevoerd door bewegende massa (zoals stromend water of lucht).
2. Spanningstransport — momentumoverdracht door interne krachten (spanningen) binnen een materiaal.

Samen bepalen deze hoeveel momentum er via een oppervlak binnenkomt of buitengaat — dit is essentieel bij het opstellen van bewegingsvergelijkingen voor een volume of systeem.

---

### ⚙️ **Wiskundige Formulering**

In de differentiaalvorm luidt de behoudswet van momentum:

$$
\frac{\partial (\rho \mathbf{v})}{\partial t} + \nabla \cdot (\rho \mathbf{v} \otimes \mathbf{v}) = \nabla \cdot \boldsymbol{\sigma} + \rho \mathbf{b}
$$

Waarbij:

* \(\rho\): dichtheid
* \(\mathbf{v}\): snelheidsvector
* \(\rho \mathbf{v} \otimes \mathbf{v}\): convectieve momentumflux (tweede-orde tensor)
* \(\boldsymbol{\sigma}\): spannings- of stress-tensor
* \(\rho \mathbf{b}\): massakracht (zoals zwaartekracht)

De totale momentumflux bestaat dus uit:

* Convectieve flux: transport van momentum door stroming
* Mechanische spanningen: interne krachten binnen het medium

---

### 📦 **In Integrale Vorm (Controlevolume)**

$$
\frac{d}{dt} \int_V \rho \mathbf{v} \, dV = \int_{\partial V} \left( \boldsymbol{\sigma} - \rho \mathbf{v} \otimes \mathbf{v} \right) \cdot \mathbf{n} \, dA + \int_V \rho \mathbf{b} \, dV
$$

Vrij vertaald:

> De verandering van momentum binnen het volume is gelijk aan de som van:
>
> * de momentumflux door de grens van het volume (druk, wrijving, convectie)
> * de inwendige krachten zoals zwaartekracht
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

Helaas gaat een dergelijke aanpak me voorlopig nog boven de pet. Gelden die formules in principe ook nog voor het voorbeeld van dit topic?

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

wnvl1

Zeker. Je kiest een controle volume over deel 1 van de ketting. In die \( \rho \mathbf{v} \otimes \mathbf{v} \) herken je dan de impulsflux die binnenkomt.
In die \(\int_V \rho \mathbf{b} \, dV\) zit dan je kracht K verrekend.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!