Dat was zo niet bedoeld. Zoals gezegd nam ik (in eerste instantie) aan dat je er niet serieus op hoopte. Zoiets is natuurlijk extreem zeldzaam.Professor Puntje schreef: ↑za 28 jun 2025, 09:24 Mee eens, behalve met de uitdrukking "bekende correctieterm". Het zou mij zeer verbazen als mijn schijnimpuls niet ooit eerder bedacht en beschreven is, maar waar dan is nog even de vraag. Verder is de bewering dat iets niets nieuws is omdat het al uit bekende wetten kan worden afgeleid een dooddoener.
Maar ik gun je het van harte en ga graag mee naar Stockholm
Over het eerste, weet ik dus niet zeker, maar volgens mij is bijvoorbeeld hier (zie eventueel ook de pdf) de C hetzelfde als jouw correctie factor:
https://physics.stackexchange.com/quest ... sformation
ChatGPT:
"Vanuit klassieke mechanica kennen we dat impuls overgaat tussen inertiaal- en versnellende frames via een correctieterm. Op Physics.SE wordt dit in algemene vorm gepresenteerd als:
\(\mathbf{p}' = R \mathbf{p} + \mathbf{C}\)
waarbij:
\(R\) de rotatieverandering tussen frames is (hier identiek),
en \(\mathbf{C}\) een constante vector is die afhangt van boost-snelheid, versnelling enz. inclusief de totale term \(M(t) \cdot \vec{v}(t)\).
In ons lineair-versnellende (niet-roterende) geval geldt dus:
\(\mathbf{C} = M(t) \cdot \vec{v}(t)\)
Dat is exact hetzelfde als “schijnimpuls” als correctiefactor (na tekenconventie)."
Misschien de moeite waard om naar te kijken.
Puzzels