Professor Puntje schreef: ↑vr 27 jun 2025, 23:02
Het geeft een berekening vanuit het karretjesframe
zonder gebruikmaking van (schijn)krachten maar
met een schijnimpuls. Het controversiële gebruik van krachten voor systemen met variabele massa's wordt zo vermeden. Of een schijnimpuls al een bekend begrip is weet ik niet. Het zou leuk zijn als dat iets nieuws is. Stel je voor:
De schijnimpuls van Professor Puntje in 2025 geïntroduceerd op het internetforum ScienceTalk.
Maar dat zal wel weer ijdele hoop zijn...
Krachten bij systemen met variabele massa zijn controversieel? Nee, natuurlijk niet, zie bijvoorbeeld die raketvergelijking (Tsiolkovsky), of voor een watertank met straal of voor zand op een lopende band en eerder genoemde voorbeelden. Maar vooral zolang je maar duidelijk bent over je systeemdefinitie (ik zeg het nog maar eens).
Als je bijvoorbeeld alleen het object (in dit geval het karretje) als systeem beschouwt, dan beschrijf je de impulsuitwisseling met de vallende regen via een kracht. Die kracht is gelijk aan
\(\dot{m} (v_{regen}-v_{kar}\)).
Jij hebt er hier voor gekozen om het uitgebreide systeem "karretje + opgevangen regen" als uitgangspunt te nemen. Dan hoef je die externe kracht logischerwijs niet op te nemen. Dat interesseert je nu ook niet in deze opgave, en dat is natuurlijk prima. Maar om dan te zeggen dat het gebruik van krachten bij variabele massa “controversieel” zou zijn is nogal raar en gewoon niet juist.
(Het kiezen van een groter systeem (karretje + opgevangen regen) is een valide alternatief, maar het negeren van de kracht in de kleinere systeemdefinitie kun je dan niet ineens “controversieel” noemen.)
Wat je nu “schijnimpuls” noemt, lijkt mij inhoudelijk gewoon de impulsflux.
.. je kunt de term eventueel proberen te introduceren in de natuurkunde met: “maar, het zit ergens verborgen in de algebra”

(grapje natuurlijk, een beetje ironie. Ik neem aan dat je dat zelf oik niet serieus hoopt).
Mooi voor je, dat je er kennelijk uit bent.