je gaat dan uit van een constante zwaartekracht vertikaal neem ik aan. als je we echte aarde neemt dan is de effectieve zwaartekracht (tgv zwaartekracht+centrifugale kracht) op geostationaire hoogte van 36000 km gelijk geworden aan 0. en daarboven is de zwaartekracht effectief naar buiten gericht dus zou het daardoor mogelijk moeten worden om een kabel te maken met de juiste dikte die altijd groter is dan 0 als functie van de hoogte die rechtop kan staan tot een geostationaire baan. dan kun je daar gewoon satellieten langs omhoog liften.
dat doe je door de dikte van de kabel exponentieel af te laten nemen met de hoogte. dan is de bijdrage aan de breekkracht klein voor de stukken die ver weg zitten van het ophangpunt. voor een optimaal proflel is de dikte 0 op afstand oneindig, maar dan kan de kabel dus oneindig lang zijn in een vast zwaartekrachtsveld.Marko schreef: ↑wo 25 jun 2025, 21:41 Met realistische waardes voor treksterkte en dichtheid kom je aan een maximale hoogte van ongeveer 400 km voor een rechte draad. Laat het 800 zijn bij een optimaal profiel. Dan moet je nog steeds een factor 50 omhoog in treksterkte of omlaag in dichtheid. Ik zie niet helemaal hoe je dat voor elkaar krijgt.
die formule had wvnl1 toch al gegeven?: lengte oneindig en doorsnede aflopend volgens een e macht, maar ik kan niet goed bladeren op dit moment door de forum bug.Regor schreef: ↑do 26 jun 2025, 00:07
Maakt het weer niet zo complex als maar mogelijk aub, zelfs al kost het moeite.
Heeeft U een formule voor de max lengte ?
Geef mij eerst de "formule" voor de max lengte voor een staaldraad met een massa dichtheid rho en een toegelaten treksterkte Sigma........ dank kunnen wij het complexer maken indien gewenst.
Eindigen is inderdaad beter uitgedrukt. Is theoretisch natuurlijk. Theoretisch hoeft een oneindig lange kabel met zo een negatieve e macht niet oneindig zwaar te zijn zoals hansh aangaf.Regor schreef: ↑do 26 jun 2025, 00:07 Aan wvnl1,
U schrijft.
"Je kan een oneindig lange kabel hebben als je begint van een oneindig dunne dwarsdoorsnede"
Ik denk dat U bedoelt "als je eindigt met een oneindig dunne dwarsdoorsnede" .... mee eens ?
Een oneindig lange kabel weegt (volgens mij ) oneindig veel ..... en geen enkele begin sectie A kan dat weerstaan .... tenzij dat A ook oneindig is.
Zo onjuist ..... waar zit ik fout ?
Je zult altijd een minimale dikte van 1 atoomdiameter hebben. Dat lijkt heel klein, maar een exponentiële toename maakt alles wat klein is vanzelf groot.HansH schreef: ↑wo 25 jun 2025, 21:50dat doe je door de dikte van de kabel exponentieel af te laten nemen met de hoogte. dan is de bijdrage aan de breekkracht klein voor de stukken die ver weg zitten van het ophangpunt. voor een optimaal proflel is de dikte 0 op afstand oneindig, maar dan kan de kabel dus oneindig lang zijn in een vast zwaartekrachtsveld.Marko schreef: ↑wo 25 jun 2025, 21:41 Met realistische waardes voor treksterkte en dichtheid kom je aan een maximale hoogte van ongeveer 400 km voor een rechte draad. Laat het 800 zijn bij een optimaal profiel. Dan moet je nog steeds een factor 50 omhoog in treksterkte of omlaag in dichtheid. Ik zie niet helemaal hoe je dat voor elkaar krijgt.
Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”