Puzzel Puzzels
vijv
Artikelen: 0

Re: massatoename vliegwiel

Professor Puntje schreef: vr 06 jun 2025, 09:07 Juist - dat is het momentane rustframe. Maar daarvan is er niet een, maar zijn er oneindig veel. Dat is dus steeds weer een ander frame.
Waarom, aangezien er behoud van impuls is zal de totale impuls niet veranderen van richting of grootte. Dus er is maar één zo'n frame

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

vijv

HansH schreef: vr 06 jun 2025, 09:18 voor een draaiend vliegwiel is de impuls niet 0, maar de snelheid van alle punten heeft steeds een andere richting. Dat kun je volgens mij nooit compenseren met 1 equivalente impuls, hooguit met een 2e identiek vliegwiel wat met dezelfde snelheid de andere kant opdraait. maar dan zit er nog steeds energie in dus volgens de definitie een massatoename wat je kunt meten met een balans of weegschaal.
Volgens mij bezit een draaiend wiel enkel een hoekmoment en geen impuls. Impuls kun je via vectoroptelling optellen. Bij een vliegwiel is er voor elk deeltje met een bepaalde snelheid in een bepaalde richting een ander deeltje diametraal tegenover dat een tegengestelde even grote snelheid heeft
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan PP en vijv,

Een draaiend vliegwiel (ondermeer) bezit een "impuls moment" .
Het is een maat voor de hoeveelheid "draaiing" in een object.

Het is het verctorieel produkt van het traagheidsmoment met de hoeksnelheid.
De richting van het impulsmoment is gelijk aan de richting van de rotatieas.
vijv

Helemaal juist Regor.
Dit had ik ook al vermeld in mijn vorige post
Professor Puntje

vijv schreef: vr 06 jun 2025, 09:35
Professor Puntje schreef: vr 06 jun 2025, 09:07 Juist - dat is het momentane rustframe. Maar daarvan is er niet een, maar zijn er oneindig veel. Dat is dus steeds weer een ander frame.
Waarom, aangezien er behoud van impuls is zal de totale impuls niet veranderen van richting of grootte. Dus er is maar één zo'n frame
Niet mee eens. Het vliegwiel als geheel wordt op een groter wiel in een cirkelbaan rond gevoerd. De totale impuls van het draaiende vliegwiel op het eveneens draaiende grotere wiel zal dus continu van richting veranderen. Via de as van het grotere wiel wordt dan ook een continu draaiende kracht op de buitenwereld uitgeoefend om de zaak in evenwicht te houden.
HansH

vijv schreef: vr 06 jun 2025, 10:48 Helemaal juist Regor.
Dit had ik ook al vermeld in mijn vorige post
maar wat is het punt wat je wilde maken. ik zie namelijk niet hoe jouw opmerking de discussie over massatoename tgv een roterend vliegwiel anders maakt.
Regor

Aan PP.

Het totale impuls moment van het geheel "vliegwiel op het wiel "heeft volgens mij maar 1 waarde en blijft constant (zonder vertraging) .... denk ik.
vijv

aan HansH,

Dit kaderde in de discussie van een draaiend wiel op een draaiende tafel
ukster

HansH schreef: wo 04 jun 2025, 18:54 Wordt een vliegwiel echt fundamenteel zwaarder als je er veel energie in stopt waardoor die heel snel gaat draaien?
idemdito voor een accu die je oplaadt en daar energie instopt?
Nee, het vliegwiel wordt niet fundamenteel zwaarder! Dit is precies een perfecte illustratie van waarom de term "relativistische massa" zo misleidend is.
Professor Puntje

Neem twee vliegwielen in rust met elk een rustmassa m. Breng die vliegwielen nu in tegengestelde richting aan het draaien door aan elk vliegwiel een energie w toe te voegen. Hebben ze volgens jou dan nog steeds de massa m?
HansH

ukster schreef: vr 06 jun 2025, 18:33
HansH schreef: wo 04 jun 2025, 18:54 Wordt een vliegwiel echt fundamenteel zwaarder als je er veel energie in stopt waardoor die heel snel gaat draaien?
idemdito voor een accu die je oplaadt en daar energie instopt?
Nee, het vliegwiel wordt niet fundamenteel zwaarder! Dit is precies een perfecte illustratie van waarom de term "relativistische massa" zo misleidend is.
ik zie nu toch wel tegenstrijdige berichten. ik voeg energie toe dus wordt iets zwaarder toch? net zoals massa bij een atoombom ongezet wordt in energie waarbij de som van de hoeveelheid splijtbaar materiaal wat erbij betrokken is in massa afneemt en dat komt niet omdat er deeltjes verdwijnen toch?
Professor Puntje

Professor Puntje schreef: vr 06 jun 2025, 18:43 Neem twee vliegwielen in rust met elk een rustmassa m. Breng die vliegwielen nu in tegengestelde richting aan het draaien door aan elk vliegwiel een energie w toe te voegen. Hebben ze volgens jou dan nog steeds de massa m?
Aangezien ukster niet reageert zal ik het zelf even afmaken. Stel dat hij zou antwoorden dat een draaiend vliegwiel niet in massa toeneemt. Dan zou je de twee in tegengestelde richting draaiende vliegwielen in een lichtflits met energie 2mc2 kunnen omzetten. Waarbij dan de in het aanzwengelen gestoken energie 2w verloren gaat. Dat klopt dus niet. Waarmee bewezen is dat het antwoord dat de massa van draaiende vliegwielen het zelfde is als die van stilstaande vliegwielen niet kan kloppen.
Professor Puntje

Aanvullend nog: waarschijnlijk worden er hier en elders verschillende soorten massa door elkaar gehaald. De rustmassa is de massa m die in E = mc2 voorkomt. Die massa is voor een object A gedefinieerd als de totale energie van het object A gedeeld door c2, waarbij de totale energie is berekend in het inertiaalframe F waarin het massamiddelpunt van het object A in rust is. Merk op dat het object A zelf in frame F niet in rust hoeft te zijn, zolang het massamiddelpunt van A dat maar wel is.
HansH

https://www.physicsforums.com/threads/m ... st-7264019
conclusie aldaar: een draaiend vlieg wiel geeft meer gewicht op een weegschaal dan een stilstaand vliegwiel.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Regor

Aan allen uitgezonderd wvnl1,

wnvl1 heeft duidelijk gemaakt hoe de zaak in elkaar zit in de andere topic.
Dit was voor mij leerrijk en voldoende.

Hierbij stop ik het posten in deze topic.

Ik start morgen een andere topic die mij meer fascineert.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!