Aan vijv,
Neen !
Rustmassa / restmass = invariante massa / non- relativistic mass !
Moderator: physicalattraction
Neen dat is het niet. Massa (rust laat ik vallen) wordt gemeten in het referentiestelsel waar de totale impuls waarvan je het object wil meten gelijk aan nul is. In het geval van het vliegwiel is dat hetzelfde referentiestelsel als het stelsel waar het onderstel geen snelheid heeft.
Als jij deze terminologie wilt blijven gebruiken , voor mij geen probleem. Maar het zal er niet toe bijdragen dat je beter gaat begrijpen over wat we hier aan het discusiëren zijn.
Voor alle duidelijkheid, ik ben daar met akkoord. Zo staat het op Wikipedia.vijv schreef: ↑do 05 jun 2025, 13:41Neen dat is het niet. Massa (rust laat ik vallen) wordt gemeten in het referentiestelsel waar de totale impuls waarvan je het object wil meten gelijk aan nul is. In het geval van het vliegwiel is dat hetzelfde referentiestelsel als het stelsel waar het onderstel geen snelheid heeft.
de vraag is hier breder, namelijk waarom de massa ook toeneemt zonder kinetische energie bv als je energie opslaat in de vorm van chemische energie of astoombindingen neemt de massa ook toe en kun je dat verschil ook theoretisch wegen op een weegschaal.
Hans het ging mij om deze vraag die ook in een ander topic is gesteld.
dus je zegt dat je dan feitelijk toch extra kinetische energie hebt in de vorm van bewegende moleculen waarop je dan feitelijk voor elk molecuul apart de SRT zou kunnen toepassen met als gevolg meer massa tgv die beweging dus feitelijk dezelfde situatie tgv beweging.