Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: massatoename vliegwiel

wnvl1 schreef: wo 04 jun 2025, 21:30
Met massa bedoelen jullie rustmassa, ga ik van uit. Als je een voorwerp versnelt van 0 naar 100km per uur is er geen toename van de rustmassa. Energie is niet Lorentzinvariant. De energie is anders in een ander referentieframe.
ik bedoel met het topic zoals ik het zeg; je legt een draaiend vliegwiel op een weegschaal of een batterij die je weegt voor of na opladen. dus dan praat ik over de rustmassa denk ik toch. hoewel het vliegwiel natuurlijk niet in rust is maar de batterij wel, maar hoe dan ook: beide geven een echt meetbaar gewicht door aan de weegschaal.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

HansH

Professor Puntje schreef: wo 04 jun 2025, 21:48 @HansH Wat is het antwoord op je eigen vraag in de OP? Ik zie niet wat precies je probleem is.
zie 3 berichten terug.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

HansH schreef: wo 04 jun 2025, 21:45
Professor Puntje schreef: wo 04 jun 2025, 20:56 @Regor Stel je versnelt een massa m vanuit rust, is die massa dan toegenomen? En wat gebeurt er als je vervolgens ook jezelf versnelt zodat die massa ten opzichte van jou weer in rust is? Waar blijft die energie dan?
precies dat inderdaad. maar we weten ook dat in een waterstofbom echt een meetbare hoeveelheid massa wort omgezet in energie. dus hoe zit het als je er in meer detail naar kijkt?
Kinetische energie is frame-afhankelijk zowel klassiek als relativistisch.
wnvl1

HansH schreef: wo 04 jun 2025, 21:48
wnvl1 schreef: wo 04 jun 2025, 21:30
Met massa bedoelen jullie rustmassa, ga ik van uit. Als je een voorwerp versnelt van 0 naar 100km per uur is er geen toename van de rustmassa. Energie is niet Lorentzinvariant. De energie is anders in een ander referentieframe.
ik bedoel met het topic zoals ik het zeg; je legt een draaiend vliegwiel op een weegschaal of een batterij die je weegt voor of na opladen. dus dan praat ik over de rustmassa denk ik toch. hoewel het vliegwiel natuurlijk niet in rust is maar de batterij wel, maar hoe dan ook: beide geven een echt meetbaar gewicht door aan de weegschaal.
Het draaiend vliegwiel gaat op je balans zwaarder doorwegen dan het stilstaand vliegwiel. De geladen batterij gaat zwaarder doorwegen dan de ongeladen batterij. Ik weet niet hoe in het algemeen voor een draaiend vliegwiel de rustmassa gedefinieerd is. Moet je volgens de definitie het draaien wegdenken?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

Dat laatste probleem is ook een argument van Feynman om wel met relativistische massa te werken. Immers zitten er welbeschouwd in ieder blok materie van enige grootte wel ergens bewegende elementen. Al is het maar de warmtebeweging.
HansH

Professor Puntje schreef: wo 04 jun 2025, 22:29 Dat laatste probleem is ook een argument van Feynman om wel met relativistische massa te werken. Immers zitten er welbeschouwd in ieder blok materie van enige grootte wel ergens bewegende elementen. Al is het maar de warmtebeweging.
basis vraag blijft dus hetzelfde: relativistische massa is afgeleid uit de SRT. dus is dan alle vorm en van energie op de een of andere manier te herleiden naar beweging zodat je het relativistisch kunt terugbrengen naar de SRT of zit er toch ergens een hoger mechanisme onder wat je blijkbaar nooit ziet in de manieren waarop die formule wordt afgeleid?
Regor

Aan PP,

Jou post hieronder:
"@Regor Stel je versnelt een massa m vanuit rust, is die massa dan toegenomen? En wat gebeurt er als je vervolgens ook jezelf versnelt zodat die massa ten opzichte van jou weer in rust is? Waar blijft die energie dan?"

1. Als je een massa versneld neemt de snelheid toe en ook de relativistische massa m' = m° / (1-v^2/c^2) ^0,5
2. Maar de rustmassa m° blijft ongewijzigd.......... die meet je als je ernaast komt vliegen aan dezelfde snelheid, omdat de massa dan relatief in rust is ten opzichte van jou.
Dat is wat ik denk en waar ik overtuigd van ben.

3. Wat bedoelt U met "waar blijft die energie dan"?
Regor

Aan HansH,

Wat het vliegwiel betreft:
Er wordt energie toegevoegd in het zelfde ref-frame van de waarnemer, (referentie is het zwaartepunt) dus wordt de massa "echt" zwaarder.
(Ik zit zelf verveeld met de bedenking als ik deze massa de relativistische massa mag noemen ja dan neen.).. ik wordt moe !
Maar de rust massa m° veranderd niet.

Dat is wat ik meen te weten.
Ik hoop dat er nog een post komt van iemand die het "echt" weet zoals U vroeg.
Ben benieuwd.
HansH

wnvl1 schreef: wo 04 jun 2025, 22:23
Het draaiend vliegwiel gaat op je balans zwaarder doorwegen dan het stilstaand vliegwiel. De geladen batterij gaat zwaarder doorwegen dan de ongeladen batterij. Ik weet niet hoe in het algemeen voor een draaiend vliegwiel de rustmassa gedefinieerd is. Moet je volgens de definitie het draaien wegdenken?
wat jij zegt denk ik ook en rustmassa zal waarschijnlijk zijn: stilstaand vliegwiel. maar punt blijft hoe je eraan komt gegeven het feit dat het uit de SRT is afgeleid via verschillende referentieframes en we er voor de batterij slechts 1 zelfde referentieframe hebben.
wnvl1

Het is op zich natuurlijk maar een definitie. Als ik kijk naar de wikipagina voor de invariante massa (is hetzelfde als rustmassa)

https://en.wikipedia.org/wiki/Invariant_mass

Dan staat daar hetvolgende voor een systeem bestaande uit twee deeltjes:
Consider the simple case of two-body system, where object A is moving towards another object B which is initially at rest (in any particular frame of reference). The magnitude of invariant mass of this two-body system (see definition below) is different from the sum of rest mass (i.e. their respective mass when stationary). Even if we consider the same system from center-of-momentum frame, where net momentum is zero, the magnitude of the system's invariant mass is not equal to the sum of the rest masses of the particles within it.
Dat suggereert dat je voor een roterend vliegwiel, je jezelf in het centrum moet plaatsen en de rotatie wel degelijk mee moet rekenen voor de invariante massa.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

De formule uit de SRT waar het in dit topic over gaat en die nog niemand geplaats heeft, is trouwens

$$
m_0 = \frac{1}{c^2} \sqrt{E^2 - (pc)^2}
$$

Dit is de formule die de rustmassa uitdrukt in termen van energie en impuls.
wnvl1

HansH schreef: do 05 jun 2025, 00:06 wat jij zegt denk ik ook en rustmassa zal waarschijnlijk zijn: stilstaand vliegwiel. maar punt blijft hoe je eraan komt gegeven het feit dat het uit de SRT is afgeleid via verschillende referentieframes en we er voor de batterij slechts 1 zelfde referentieframe hebben.
Energie is niet altijd zomaar gereltateerd aan beweging door ruimtetijd. Denk bvb aan de sterke kernkracht. De sterke kernkracht zorgt ervoor dat protonen en neutronen gebonden zijn in de kern. Die binding betekent dat de kern minder energie bevat dan de losse protonen en neutronen apart — dit verschil noemen we de bindingsenergie. Er is wel een zekere relatie met beweging, maar dat is toch niet zomaar direct te linken aan de SRT, lijkt mij.
vijv

wnvl1 schreef: do 05 jun 2025, 00:27 De formule uit de SRT waar het in dit topic over gaat en die nog niemand geplaats heeft, is trouwens

$$
m_0 = \frac{1}{c^2} \sqrt{E^2 - (pc)^2}
$$

Dit is de formule die de rustmassa uitdrukt in termen van energie en impuls.
Deze formule is de lengte van de energie -impuls vector (E/c,px,px,px) en inderdaad de definitie van massa in SRT.
Deze grootheid Lorentz invariant. Het is dan ook zinloos om te spreken over rustmassa en relativistische massa (ondanks de vele tekstboeken waarin dit wel gedaan wordt).
Een ander argument om de term rustmassa en bijhorende relativistische massa niet te gebruiken is dat deze termen enkel slaan op de trage massa en niet op de zware. Of is er iemand overtuigd sdat twee snelbewegende massa's elkaar harder aantrekken dan twee niet bewegende massa's?
vijv

dubbele post
Laatst gewijzigd door vijv op do 05 jun 2025, 07:52, 2 keer totaal gewijzigd.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

vijv

triple

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!