Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

massatoename vliegwiel

Wordt een vliegwiel echt fundamenteel zwaarder als je er veel energie in stopt waardoor die heel snel gaat draaien?
idemdito voor een accu die je oplaadt en daar energie instopt?

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

vijv

Re: massatoename vliegwiel

Ja. dus een warme kop koffie weegt meer als een koude kop
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan HansH,

Verbaast van uw vraag hoor.
Kan mij niet inbeelden dat U daaraan twijfelt, het is een gevolg van de SRT.
HansH

klopt. maar in de SRT zie je het tgv een bewegend referentrieframe, dus zelfde discussie als bij lengte of die nu echt verkort of niet. maar hier staat de batterij stil en het viegwiel niet.
Professor Puntje

Je zou je een weegschaal in evenwicht kunnen voorstellen waar op de ene schaal een lege accu staat en op de andere schaal een vliegwiel in rust, beide met hetzelfde rustgewicht. Voeg nu aan de accu en het vliegwiel een zelfde hoeveelheid energie toe, en zet ze dan weer terug op de weegschaal. Wat gebeurt er dan?

(Waarom een gedachte-experiment? Omdat je zo de hopeloze discussie over echt en onecht ontloopt. Hoop ik...)
Regor

Aan HansH,

Massa toename bij input van energie is gewoon "echt" hoor !
Het heeft niets rechtstreeks te maken met een referentie kader zoals bij "lengte contractie die afhangt van de relatieve snelheid van de waarnemer
Voeg energie aan een massa toe ..... en de massa vergroot.
Het is niet zo dat men "schijnbaar" energie toevoegt .... neen "werkelijk / echt" .........dus de massa toename is ook echt !
Dat is wat ik denk en waarvan ik overtuigd ben.
Professor Puntje

@Regor Stel je versnelt een massa m vanuit rust, is die massa dan toegenomen? En wat gebeurt er als je vervolgens ook jezelf versnelt zodat die massa ten opzichte van jou weer in rust is? Waar blijft die energie dan?
Bladerunner

vijv schreef: wo 04 jun 2025, 19:19 Ja. dus een warme kop koffie weegt meer als een koude kop
Zo eenvoudig kun je het niet stellen. Een warme vloeistof verliest meer gewicht door de dampvorming dan een koude.
vijv

Bladerunner, je weet best wat ik bedoel :)
Regor

Aan HansH,

Het is gewoon .... E = m x c^2 meer niet, weet jij ook ...... delta E zorgt voor een delta m.
Waarom zou U twijfelen ?

Aan PP,

Straks als ik er tijd kan voor vrijmaken.
wnvl1

Professor Puntje schreef: wo 04 jun 2025, 20:56 @Regor Stel je versnelt een massa m vanuit rust, is die massa dan toegenomen? En wat gebeurt er als je vervolgens ook jezelf versnelt zodat die massa ten opzichte van jou weer in rust is? Waar blijft die energie dan?
Met massa bedoelen jullie rustmassa, ga ik van uit. Als je een voorwerp versnelt van 0 naar 100km per uur is er geen toename van de rustmassa. Energie is niet Lorentzinvariant. De energie is anders in een ander referentieframe.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

Regor schreef: wo 04 jun 2025, 21:13 Aan HansH,

Het is gewoon .... E = m x c^2 meer niet, weet jij ook ...... delta E zorgt voor een delta m.
Waarom zou U twijfelen ?
omdat die formule uit de SRT komt en in het geval van een batterij of (afgesloten) kopje hete koffie er helemaal geen sprake is van een verschil in snelheid tussen 2 referentieframes. dus dan moet er dus een 'hogere' verklaring zijn dan de SRT. dus dat is wat ik graag van iemand wil weten die het echt snapt.
HansH

Professor Puntje schreef: wo 04 jun 2025, 20:56 @Regor Stel je versnelt een massa m vanuit rust, is die massa dan toegenomen? En wat gebeurt er als je vervolgens ook jezelf versnelt zodat die massa ten opzichte van jou weer in rust is? Waar blijft die energie dan?
precies dat inderdaad. maar we weten ook dat in een waterstofbom echt een meetbare hoeveelheid massa wort omgezet in energie. dus hoe zit het als je er in meer detail naar kijkt?
Professor Puntje

Ik acht relativistische massa nog steeds een legitiem begrip, net als Feynman dat deed.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Professor Puntje

@HansH Wat is het antwoord op je eigen vraag in de OP? Ik zie niet wat precies je probleem is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!