Aan IHS,
Sorry hoeft niet hoor, ik kan tegen een stootje.
1. U schreef, "maar je blijft in een fout denkpatroon hangen waarbij je denkt dat er alleen weerstand nodig is om koppel te krijgen."
Bij mijn weten heb ik dat nooit geschreven / bedoeld ........ wel dat het de weerstand is (inwendig de motor en uitwendig het voertuig)
die bepaald hoeveel vermogen de motor moet leveren.
2 Uw laatste vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Enkele zaken op een rijtje:
De curven zijn enkel voor de motor, ongeacht de versnellingsbak.
De versnellingsbak dient om het toerental te verminderen van de wielen en het koppel te verhogen.
In 1 ste heeft men dus minder rpm op de wielen dan de motor en hoger koppel op de wielen dan de motor.
(Bij een versnellingsbak met ratio 1 app 1 zijn de toerental en het koppel wel gelijk aan dat van de motor.)
Nu het antwoord op uw vraag:
In 1 ste zal in stabiele eindtoestand van de auto de RPM wel 6000 zijn, maar het koppel beduidend minder dan 525, en dus het
vermogen ook minder dan max.
Bij sterke helling en bij storm tegenwind zal het motorkoppel wel hoger zijn en het motor vermogen ook.
U kan wel een toestand van helling of storm tegenwind indenken dat de motor geen 6000 RPM kan bereiken.
Bij acceleratie van uit stilstand is meer koppel en vermogen nodig ..... maar de RPM meter duidt geen 600 RPM aan .
Denk ik.
Bent U het daar mee eens ?
p.s. het max toerental van de motor is 6500 RPM
Puzzels