Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan IHS,

Sorry hoeft niet hoor, ik kan tegen een stootje.

1. U schreef, "maar je blijft in een fout denkpatroon hangen waarbij je denkt dat er alleen weerstand nodig is om koppel te krijgen."
Bij mijn weten heb ik dat nooit geschreven / bedoeld ........ wel dat het de weerstand is (inwendig de motor en uitwendig het voertuig)
die bepaald hoeveel vermogen de motor moet leveren.

2 Uw laatste vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Enkele zaken op een rijtje:
De curven zijn enkel voor de motor, ongeacht de versnellingsbak.
De versnellingsbak dient om het toerental te verminderen van de wielen en het koppel te verhogen.
In 1 ste heeft men dus minder rpm op de wielen dan de motor en hoger koppel op de wielen dan de motor.
(Bij een versnellingsbak met ratio 1 app 1 zijn de toerental en het koppel wel gelijk aan dat van de motor.)
Nu het antwoord op uw vraag:
In 1 ste zal in stabiele eindtoestand van de auto de RPM wel 6000 zijn, maar het koppel beduidend minder dan 525, en dus het
vermogen ook minder dan max.
Bij sterke helling en bij storm tegenwind zal het motorkoppel wel hoger zijn en het motor vermogen ook.
U kan wel een toestand van helling of storm tegenwind indenken dat de motor geen 6000 RPM kan bereiken.
Bij acceleratie van uit stilstand is meer koppel en vermogen nodig ..... maar de RPM meter duidt geen 600 RPM aan .

Denk ik.
Bent U het daar mee eens ?

p.s. het max toerental van de motor is 6500 RPM

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

InHogereSferen
Artikelen: 0
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 26 jul 2024, 10:13

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

wel dat het de weerstand is (inwendig de motor en uitwendig het voertuig)
die bepaald hoeveel vermogen de motor moet leveren.
EN de acceleratie
In 1 ste zal in stabiele eindtoestand van de auto de RPM wel 6000 zijn, maar het koppel beduidend minder dan 525, en dus het
vermogen ook minder dan max.
Bij sterke helling en bij storm tegenwind zal het motorkoppel wel hoger zijn en het motor vermogen ook.
OF wanneer je maximaal wil versnellen om toch die laatste 6500rpm te halen. Dan zal bij 6000rpm zonder tegenwind of helling, het maximaal vermogen in de 1e versnelling ook aangesproken worden.
Bij acceleratie van uit stilstand is meer koppel en vermogen nodig ..... maar de RPM meter duidt geen 600 RPM aan .
Dat klopt, dan valt de motor uit.
p.s. het max toerental van de motor is 6500 RPM
Maar het maximaal vermogen ligt bij 6000rpm, en dáár wordt het maximaal vermogen aangesproken als je vol gas geeft. Ook al staan de wielen van de grond. Het zal alleen zeer kort zijn, omdat de wielen nu heel snel kunnen versnellen.

Als je dit bedoelt, dan zijn we het denk ik allemaal met elkaar eens.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan IHS,

(Ik weet niet hoe men teksten uit reacties moet overnemen door gebrek aan informatica kennis).
Dus weer op mijn manier.

In volgorde van uw reacties;
1. Mee eens, maar / want ik zie versnelling ook als een weerstand (kracht) die moet overwonnen worden... vandaar algemeen "weerstand".
2. Mee eens.
3. Niet mee eens, anders zou men nooit kunnen vertrekken uit eerste, en daarvoor dient 1 ste juist.
Als men de motor wel brusk naar 6000 toeren zou kunnen brengen, valt hij stil .... of je komt in een DRAG RACE scenario.
4. Juist, maar met de wielen van de grond zal de motor bij volgas 6500 RPM draaien
Mee eens ?
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.666
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

versnelling
koppeltoeren
je kun er heel veel over discussieren, maar je kunt het ook gewoon uitrekenen.
in de excel staan voorbeelden met overbrenging van elke verstelling op basis van een snelheid bij 3000 omw/min in elke versnelling.
gewicht van de auto is 1000kg en ik heb een aanname gedaan voor bandenwrijving en luchtwrijving.
koppeltoeren
(36.47 KiB) 25 keer gedownload
InHogereSferen
Artikelen: 0
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 26 jul 2024, 10:13

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

1. Mee eens, maar / want ik zie versnelling ook als een weerstand (kracht) die moet overwonnen worden... vandaar algemeen "weerstand".
Ik zie dat zo niet. En ik denk om dit goed te begrijpen je dit ook als 2 aparte dingen moet zien. Zoals ik aangaf is in de ruimte de weerstand verwaarloosbaar. Maar wil ik een object versnellen met een constante versnelling, dan heb ik daar een x kracht voor nodig.
Niet mee eens, anders zou men nooit kunnen vertrekken uit eerste, en daarvoor dient 1 ste juist.
Als men de motor wel brusk naar 6000 toeren zou kunnen brengen, valt hij stil .... of je komt in een DRAG RACE scenario.
Bij 600rpm zoals jij zegt:
maar de RPM meter duidt geen 600 RPM aan .
vallen de meeste motoren stil, zo niet bijna uit. Daarom wordt dit op de grafiek niet weergeven. De koppeling zorgt ervoor dat het beschikbare koppel geleidelijk wordt overgebracht aan de versnellingsbak. Dit zorgt ervoor dat de motor niet stil valt.
4. Juist, maar met de wielen van de grond zal de motor bij volgas 6500 RPM draaien
Mee eens ?
Uiteindelijk wel, maar vanaf 6000rpm heeft hij zijn maximale motorvermogen al bereikt. Welke volgens jou alleen bereikt kon worden door veel weerstand. De wielen kunnen nog sneller draaien tot de motor 6500rpm draait, maar dit is niet vol vermogen omdat het koppel veel lager is geworden bij 6500rpm.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.666
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

hier zie je de resultaten voor hellingen van -10%,0%,10% en 20%

-10%
min10%
0%
0%
10%
10%
20%
20%
koppeltoeren
(39.93 KiB) 20 keer gedownload
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan IHS:

1. Jij mag dat zien zoals je wilt hoor.
Voor mij blijft het een weerstand .... wrijving-weerstand, rol- weerstand, lucht- weerstand, versnelling-,weerstand, weerstand door
massa traagheid.

2. De koppeling zorgt daar maar voor als hij heel oordeelkundig bedient wordt in 1ste.
Ideaal om hem te oververhitten, en naar de knoppen te helpen.
Tenzij u een hydraulische koppel omvormer heeft.

4. Waarom zoveel uitleg als u akkoord bent "uiteindelijk wel".
Met de wielen van de grond zal de motor bij volgas in 1ste gaan naar 6500 RPM, aan een klein vermogen omdat er bijna geen
weerstand is
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan HansH,

Gelieve eens te denken aan het verschil tussen "discuteren" en "van gedachten wisselen".
"Discuteren" heeft een negatieve connotatie, "van gedachten wisselen " een positieve.
InHogereSferen
Artikelen: 0
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 26 jul 2024, 10:13

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Met de wielen van de grond zal de motor bij volgas in 1ste gaan naar 6500 RPM, aan een klein vermogen omdat er bijna geen
weerstand is
Nee. Niet met een klein vermogen. Bij vol gas met het maximale vermogen wat bij dat toerental beschikbaar is. En dat is volgens de grafiek: 450Nm × 6500rpm ÷ 9550 = 306kW.
Dus met 306kW ÷ 327kW = 94% van het maximale vermogen wat de motor leveren kan. Daarna kan hij niet meer toeren maken en dán pas zal het vermogen zakken omdat hij alleen koppel hoeft te leveren om tegen de lage weerstand (wrijving etc) in te werken om op snelheid te blijven. En bij 6000rpm heb je de volle 327kW aangetikt, wat volgens jou niet mogelijk is in de eerste versnelling zonder weerstand.

Maar ik geef het op. Ik ga er verder ook niet meer op reageren.

Fijn weekend.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.666
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: za 03 mei 2025, 22:02 Aan HansH,

Gelieve eens te denken aan het verschil tussen "discuteren" en "van gedachten wisselen".
"Discuteren" heeft een negatieve connotatie, "van gedachten wisselen " een positieve.
zie bv https://www.encyclo.nl/begrip/discussi%C3%ABren
discussiëren

van gedachten wisselen over een bepaald onderwerp
beide hetzelfde dus volgens de woordeboeken. maaar als jij liever met mij van gedachten wisselt dan discussiert is ook prima. kijk dan vooral eens of je de formules in de excel sheet van mij kunt volgen.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.666
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: za 03 mei 2025, 22:01
Met de wielen van de grond zal de motor bij volgas in 1ste gaan naar 6500 RPM, aan een klein vermogen omdat er bijna geen
weerstand is
met de wielen van de grond wil je blijkbaar laten zien dat de motor dan geen vermogen kan leveren omdat er dan geen weerstand is. maar er is dan ook geen te versnellen massa, dus kom je in een niet praktische situatie waarbij je de motor gaat misbruiiken.

het lijkt er op dat je het effect 'versnelling en daarvoor benodigde kracht of koppel' niet snapt en alles op weerstand probeert te gooien.
F1=m.a is de formule voor versnelling a als gevolg van een kracht
F2=Fwr is de formule voor de vaste wrijvingskracht (wielen op de weg of kracht voor overbruggen van een hellingspercentage)
F3= luchtweerstand =cw.snelheid^2
Faandrijf is de aandrijfkracht die de motor via de wielen op het wegdek overbrengt.
die 4 krachten zijn altijd in evenwicht:
Faandrijf=F1+F2+F3
dus als je kracht over hebt omdat de motor veel meer kracht levert dan er aan wrijving te overbruggen is wordt de rest gebruikt om te versnellen. dus ook in de eerste versnelling. daarom zie je in mijn plaatjes ook dat in de lagere versnellingen bij toe nemen van de snelheid ook de de versnelling groter wordt (versnellingscurve gaat omhoog). dat komt omdat dan het koppel toe neemt en dus ook Faandrijf, dus als F2 constant blijft dan is F1 groter dus versnelt de auto steeds meer. totdat het koppel niet meer toeneemt of de luchtwrijving F3 de overhand krijgt
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: za 03 mei 2025, 22:02 Aan HansH,

Gelieve eens te denken aan het verschil tussen "discuteren" en "van gedachten wisselen".
"Discuteren" heeft een negatieve connotatie, "van gedachten wisselen " een positieve.
Die zaken verschillen niet noemenswaard van betekenis.

Beide vereisen wel dat beide kanten met argumenten komen. Dat ontbreekt hier aan één zijde.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan IHS,

Je legt met heel veel woorden uit wat ik bedoel met ......... in 1ste GAAN naar 6000 RPM....... dat is wel progressief hoor, dat kan niet ogenblikkelijk.
Hij kan met zijn wielen van de grond maar heel kort (fracties van seconden) op zijn max vermogen, nadien zakt zijn vermogen ......
......... waar zou de arbeid die hij verricht ( Arbeid = vermogen x tijd) naar toe gaan in die toestand ???
Leg mij dat eens uit, als U nog goesting heeft (twijfel ik aan).
Dat van de koppeling en de hydraulische koppel omvormer begrijpt U blijkbaar niet goed, althans niet vanuit praktisch oogpunt.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan HansH,

1. Ik schreef enkel dat "discuteren" en "van gedachten wisselen " ""n nandere connotatie hebben, meer niet.
Tenzij je dat niet begrijpt!

2. Je zou beter kijken in de reacties wie begon over ..... "een toestand met de wielen van de grond", niet ik hoor, maar IHS
Zit dan niet te zeveren dat dat geen praktische toestand is.
Alsof niet iedereen dat weet !
(Wees niet te "belerend" ( ga snel gaan zien via Google wat het betekend, dan weet U het ook) want ik ben daar allergisch voor.
Onderschat nooit een ander.

3. Jou aangehaalde formules ken ik ook hoor, al van voor U geboren bent.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.074
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan Xilvo,

Ken jij nog een ander woord dan "argumenten"??? ........ vroeger was het vooral "zinloos" !!!
Moeten er zo nodig strenge redeneringen aan toegevoegd worden op basis van formules ?
"Praktijk mensen" hebben die argumenten van "papieren mensen" niet nodig om iets in te zien.
(Ik ken al uw antwoord ..... U bent zo ongelooflijk e voorspellen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!