Puzzel Puzzels
jazzer
Artikelen: 0

Re: Een eenvoudige logische redenering waarom tijd niet kan bestaan 'daarbuiten'

Regor schreef: di 29 apr 2025, 16:36 Mensen die in multiversa en parallele universa geloven .... zijn de pedalen kwijt !
Er is een enorm verschil tussen een multiversum en de parallelle universa van kwantumfysicus Hugh Everett en zijn volgelingen.
Die eerste is oneindig in de tijd en de ruimte en vormt de achtergrond van begrensde heelallen (zoals dat van ons) die daarin ontstaan.
Mij lijkt dat echt niet zo 'n gewaagde veronderstelling die een reactie als "de pedalen kwijt" rechtvaardigt.

Hoewel dat geen bewijskrachtig argument is, even herinneren aan:
Enkele eeuwen geleden was het middelpunt van alles de aarde (*)
Sinds Copernicus werd dat de zon (*)
Daarna beschouwde men sterren ook als zonnen in de melkweg (*)
Hubble toonde aan dat onze melkweg er slechts een is van veel sterrenstelsels (*)
Behalve snaartheoretici zijn er allerlei fysici die vinden dat ons heelal slechts een deel is van een multiversum.

(*)= voorlopig eindpunt, want daarna werd de materiële wereld plots veel groter.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

HansH

Re: Een eenvoudige logische redenering waarom tijd niet kan bestaan 'daarbuiten'

Regor schreef: di 29 apr 2025, 16:36 Mesen die in multiversa en parallele universa geloven .... zijn de pedalen kwijt !
ik moet zeggen dat voor het enkele universum waarin wij leven voor mij ook al zoveel vraagtekens zijn dat ik meer denk dat we in een film leven dan in het echt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

HansH schreef: wo 30 apr 2025, 18:07
Regor schreef: di 29 apr 2025, 16:36 Mesen die in multiversa en parallele universa geloven .... zijn de pedalen kwijt !
ik moet zeggen dat voor het enkele universum waarin wij leven voor mij ook al zoveel vraagtekens zijn dat ik meer denk dat we in een film leven dan in het echt.
Het is absurd. Mensen drinken een kop koffie in het café aan de haven en 'iets' verderop zit een gigantisch groot zwart gat alles op te slurpen.
HansH

is dat zwarte gat dan een onderdeel van het multiversum? er zijn immers mensen die denken dat wij in een zwart gat zitten. dus misschien zit dat zwarte gat waarin zij zitten dan wel in een ander universum alle koffie op te slurpen. en zijn alle sterren en melkwegstelsels dan het gevolg van al die ingevangen koffie en daarom nog steeds aan het expanderen?
Regor

Ik moet denken aan de waanzinnige plaatjes van multi versa en parallele dito
.... universa als bubbels en platen...... en vraag mij dan af
1. Wat is de "ruimte" tussen de bubbels en de platen?
2. Hoeveel multiversa zijn er dan .... oneindig ?
3. Hoe noemt men dan de verzameling van multiversa ? ....... het universum of no een nieuwe te bepalen naam ?
4. Zijn er meer dan 1 multiversa ?

Die zich bezig houd met multiversa heeft voor mij de grens van het redelijke overschreden, kijkt teveel naar science fiction films,
en kan "zijn pap niet meer koelen " met de werkelijkheid van het momenteel bekende universum.

De studie van het oneindig kleine, met zijn waarschijnlijkheden van oneindig vele toestanden willen wij willens nillens projecteren
op het oneindig grote....... ik vraag mij af waarom.
De uitermate sterke wiskunde doet er graag nog een schepje bovenop........ leve de wormholes !!!

Als wij Leonard Suskind (niet de eerste de beste) mogen geloven is alles slechts een hologram !
Leve onze hologram !
R_Bena
Beheer

Regor schreef: do 01 mei 2025, 14:14
Die zich bezig houd met multiversa heeft voor mij de grens van het redelijke overschreden, kijkt teveel naar science fiction films,
en kan "zijn pap niet meer koelen " met de werkelijkheid van het momenteel bekende universum.
De mens stopt niet met fantaseren bij het redelijke.
There are currently a large number of Multiverse hypotheses, which are, however, non-verifiable, i.e. they can be neither confirmed nor refuted experimentally even in the distant future. In contrast, the hypothesis of the hidden Multiverse considered in the article is verifiable and therefore has a right to be called a theory. The theory uses the principle of physical reality of imaginary numbers discovered 500 years ago, including complex and hypercomplex numbers, as fundamental and proved by the author theoretically and experimentally. This principle has allowed revealing a number of serious mistakes in the special theory of relativity. An adjusted version of the special theory of relativity has been proposed and the theory of the hidden Multiverse has been developed on its basis. The Multiverse has been referred to as hidden, because parallel universes it contains are mutually invisible. The nature of their invisibility is explained in the article. It is shown that dark matter and dark energy are other universes of the hidden Multiverse apart from ours. Analysis of data from WMAP and Planck spacecrafts has shown that the hidden Multiverse has quaternion structure comprising four pairs of universes and antiverses (i.e., four pairs of matter and antimatter).

https://www.ccsenet.org/journal/index.p ... view/65884
Regor

Aan Bena,

Met respect.
Ok, fantaseren is volgens mij het juiste woord.
Het is zo aantrekkelijk om.... met de kleinst mogelijke aanleiding met iets nieuws op de proppen te komen !
Imaginaire en hypercomplexe en quatrionen sleurt men erbij .... om het /hun idee toch wat gewicht te geven.

Laat ons maar leven zoeken en met hen overleggen wat zij ervan denken ? ...... neen de natuur heeft ervoor gezorgd dat wij gezien de afstand er nooit mee zouden kunnen mee communiceren...... slimme natuur !!!
tempelier

HansH schreef: wo 30 apr 2025, 18:52 is dat zwarte gat dan een onderdeel van het multiversum? er zijn immers mensen die denken dat wij in een zwart gat zitten. dus misschien zit dat zwarte gat waarin zij zitten dan wel in een ander universum alle koffie op te slurpen. en zijn alle sterren en melkwegstelsels dan het gevolg van al die ingevangen koffie en daarom nog steeds aan het expanderen?
Het ene Zwarte Gat is het andere niet.

Ook zijn er nogal wat losse eindjes, want sommige denken dat een Zwart Gat niet stabiel is en toch heel langzaam verdwijnt.

Hoe dan ook:
Uiteindelijk verdwijnt het buiten het meetbare en of het er in doorrekenen dan wel blijft kloppen???
Xilvo

Regor schreef: do 01 mei 2025, 15:31 Met respect.
Ok, fantaseren is volgens mij het juiste woord.
Het is zo aantrekkelijk om.... met de kleinst mogelijke aanleiding met iets nieuws op de proppen te komen !
Imaginaire en hypercomplexe en quatrionen sleurt men erbij .... om het /hun idee toch wat gewicht te geven.
Met respect? Breng dat dan ook in de praktijk.

Het getuigt van weinig respect om kritiek te leveren op zaken alleen omdat je ze niet begrijpt. Niemand gebruikt wat complexere wiskunde om ideeën gewicht te geven.
Regor schreef: do 01 mei 2025, 15:31 Laat ons maar leven zoeken en met hen overleggen wat zij ervan denken ? ...... neen de natuur heeft ervoor gezorgd dat wij gezien de afstand er nooit mee zouden kunnen mee communiceren...... slimme natuur !!!
Natuur zorgt nergens voor. Natuur heeft geen doel.
Regor

Aan Xilvo,

1. Respect..... bedoeld omdat het voor iemand van het beheer is ..... niet voor jou........ en niet voor de inhoud.
2. Hoe weet U als ik wel dan niet "iets begrijp" ?
Omdat ik een eigen mening durf te formuleren die de uwe niet is, of niet de gangbare bij de wetenschappers ?
3. Wat U schrijft over de natuur getuigd van hoogmoed en arrogantie ...... men noemt dat aanmatigend ..... een moderator onwaardig !
U reageert een paar keer normaal, en dan kookt uw vat weer snel over.
Zoek een andere job aub.
4. U zou mij bijzonder plezier doen niet meer op mijn reacties te reageren.
Xilvo

Regor schreef: do 01 mei 2025, 16:28 2. Hoe weet U als ik wel dan niet "iets begrijp" ?
Omdat je anders niet zou schrijven wat je schreef. Natuurlijk zijn multiversa speculatief. Dat wil niet zeggen dat ze helemaal uit de duim gezogen zijn. Evenmin dat zoiets onmogelijk zou zijn.
Regor schreef: do 01 mei 2025, 16:28 3. Wat U schrijft over de natuur getuigd van hoogmoed en arrogantie ......
Fout. Ik schrijf het vanuit kennis van zaken.
tempelier

Regor schreef: do 01 mei 2025, 16:28 Aan Xilvo,

1. Respect..... bedoeld omdat het voor iemand van het beheer is ..... niet voor jou........ en niet voor de inhoud.
2. Hoe weet U als ik wel dan niet "iets begrijp" ?
Omdat ik een eigen mening durf te formuleren die de uwe niet is, of niet de gangbare bij de wetenschappers ?
3. Wat U schrijft over de natuur getuigd van hoogmoed en arrogantie ...... men noemt dat aanmatigend ..... een moderator onwaardig !
U reageert een paar keer normaal, en dan kookt uw vat weer snel over.
Zoek een andere job aub.
4. U zou mij bijzonder plezier doen niet meer op mijn reacties te reageren.
Ik verstout me het om het toch te doen alhoewel ik het met @Xilvo eens ben.

Je weet weinig tot niet van dit soort getallen, dat blijkt uit meer dan gebrekkige formulering.

PS.
Complexe getallen worden vaak op de Middelbare School behandeld.
R_Bena
Beheer

Sommigen slepen er van alles bij vanwege de popularisering van speculatie theorieën op youtube, tiktok en andere kanalen. De massa moet gevoed worden met lichtgewicht theorieën die de fantasie zoveel mogelijk prikkelen. Andere hebben zich serieuzer gebogen over de vraag of er multiverums zouden zijn, en dat is op basis van bepaalde theorieën niet zomaar speculatie van gekken of mensen die de pedalen hebben verloren.

We zitten in elk geval voor eeuwig vast in dit universum en zullen het mogelijk/waarschijnlijk nooit weten.
Regor

Aan Bena,

Met respect,

Dat weet ik ook allemaal hoor.
Het is een typische menselijke trek dat men denkt dat men iets niet begrijpt .. omdat men vragen stelt die men "niet erg wetenschappelijk vind".
Ik heb dat hier door Xilvo al zoveel keer moeten ondervinden dat ik het niet meer aannemelijk / aanvaardbaar vind.
Nog één zinnetje vooraleer met ST te stopen.
Onderschat nooit iemand !
Succes met ST, Xilvo is er mij teveel aan.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

R_Bena
Beheer

HansH schreef: wo 30 apr 2025, 18:52 er zijn immers mensen die denken dat wij in een zwart gat zitten.
User 2up1down heeft op dat artikel gereageerd met waarom dat volgens haar niet zou kunnen:

https://sciencetalk.nl/opgesloten-zwart-gat/

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!