Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Regenboogstreep op vloer bij glaspaneel

Gisteren zag ik deze lange gekleurde lichtstreep op de vloer, afkomstig van een glaspaneel. Achteraf vraag ik me af hoe het glaspaneel dit veroorzaakte.

glaspaneel
Stationstraverse Alkmaar

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Xilvo

Re: Regenboogstreep op vloer bij glaspaneel

Is de rand in het glas waar de regenboog naartoe wijst een afscheiding tussen twee glasplaten? Dan kan de rand als een prisma werken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jkien
Moderator

Ja, de lichtstreep begint bij de afscheiding tussen twee glaspanelen. Maar het grondvlak van een glaspaneel is een rechthoek, geen prisma.
Xilvo

De rand kan als een prisma werken:
prisma
jkien
Moderator

Ik denk dat het linkerpaneel vastgelijmd is aan het rechterpaneel, dan zou dat diagram niet werken. Ik zal de volgende keer eens beter kijken naar de naad tussen de panelen.
Xilvo

jkien schreef: di 08 apr 2025, 10:32 Ik denk dat het linkerpaneel vastgelijmd is aan het rechterpaneel, dan zou dat diagram niet werken. Ik zal de volgende keer eens beter kijken naar de naad tussen de panelen.
Dan zou het inderdaad niet werken. Daarom denk ik niet dat ze aan elkaar gelijmd zijn.
Ook omdat lijmen extra (overbodig) werk zou betekenen (tegen tocht hoef je het niet te doen, de ruimte is even verder helemaal open).
Bovendien zou je problemen kunnen krijgen met krimpen/uitzetten.
jkien
Moderator

Ik heb die glaspanelen nog eens bekeken, net als de vorige keer 's morgens, met zonlicht vanuit het oosten, maar toevallig niet op een tijdstip waarop de lichtstreep op de vloer zichtbaar was. Het blijkt dat de rand die vorige week de lichtstreep voortbracht een loodrechte hoek in de glasgevel is. Daardoor was het de enige rand die een lichtstreep voortbracht. Ik heb die rand op alle foto's gemarkeerd met de letter "C". De eerste twee foto's zijn van vorige week. De lichtstreep ontsprong aan de linkerkant van de zwarte rubberstrip tussen de panelen. Ik heb nu geprobeerd om dat van dichtbij in beeld te brengen. Vermoedelijk vertoont het glaspaneel een schuine kant van 2 mm breed, letter "p" op de foto's, die zoals een prisma de lichtstreep voortbrengt. Van dichtbij zie je in die smalle rand regenboogkleuren verschijnen.

combi1

's Middags heb ik de glasgevel aan de buitenkant bekeken, vanaf de trap en vanaf straat. De zon scheen af en toe, vanuit het westen. Vanaf de trap waren er regenboogkleuren in rand C zichtbaar (foto rechtsonder). Vanaf straat waren er regenboogkleuren zichtbaar in de spiegelende zijkant van de roltrap, op het spiegelbeeld van rubberstrip C (foto linksonder). Vermoedelijk trad de lichtbundel uit bij glasrand r, niet p.

combi2
Xilvo

Dank voor de nieuwe informatie. Het zit heel anders in elkaar dan ik uit de eerdere foto dacht op te maken.
Ik snap ook niet waar die paar treden voor dienen, maar dat heeft verder niets met de lichtbreking te maken.

Hoe nauwkeurig is de tekening gelabeld "bovenaanzicht"? Ik neem aan dat je er niet aan hebt kunnen meten.

Waar is dit?
jkien
Moderator

Het is station Alkmaar. Logisch, want op de foto van het stationsplein, gemaakt vanaf de roltrap, zie je in de verte stapels kazen staan! 1

Die "trappen" zijn zitbanken waar passanten en wachtende reizigers kunnen genieten van het uitzicht.

De bovenaanzichttekening is een vermoeden, gebaseerd op wat ik aan de binnenkant kan zien, en wat nodig lijkt om de kleuren te verklaren.

traverse
Iemand zit op de bank te genieten van het uitzicht
Xilvo

Het lijkt alsof de rand P mat is. Dan kan die niet verantwoordelijk zijn voor de gekleurde bundel.

Ook lijkt me (maar dat is puur gevoelsmatig) dat door die 2 mm niet genoeg licht kan vallen om de heldere gekleurde bundel te veroorzaken.
jkien
Moderator

Het lijkt alsof de rand P mat is. Dan kan die niet verantwoordelijk zijn voor de gekleurde bundel.

Toch zag ik regenboogkleuren in rand p toen de zon scheen:
randC

Misschien is de afwerking zoals bij de lift van het station: fijne krasjes op de schuine rand p. Dan gaat het meeste licht van een lichtstraal rechtdoor, en een klein deel wordt verstrooid.
krasjes

Misschien neem ik een volgende keer een laserpointer mee, om op de hoek door rand p te schijnen, van binnen naar buiten, met de laserstraal gericht op de witte rand. Dan zal blijken in hoeverre een lichtstraal uitwaaiert.
hoek
Ook lijkt me (maar dat is puur gevoelsmatig) dat door die 2 mm niet genoeg licht kan vallen om de heldere gekleurde bundel te veroorzaken.
Van invloed is dat de vloer enigszins spiegelt (zie de foto in het startbericht). De lichtstreep is alleen zo helder voor een waarnemer in het verticale vlak boven de lichtstreep; hij wordt minder helder als de waarnemer naast dat vlak gaat staan.
Xilvo

Het blijft een raadsel voor mij.
Ik houd twijfels bij vlak p als verklaring. Maar als de tekening van het bovenaanzicht klopt is dat toch de enige mogelijkheid.
jkien
Moderator

Ter controle heb ik de richtingen van de invallende lichtstraal en van de gebroken lichtstraal gemeten op de vloer van de traverse, dus alleen in het horizontale vlak. Die meting, en eentje van een half uur later, heb ik ingetekend in de β,α-grafiek die berekend is met de wet van Snellius. α en β zijn hoeken ten opzichte van de voorgevel. De metingen komen redelijk overeen met de grafieklijn. Dat ondersteunt de hypothese dat de regenboogstreep ontstaat door zonlicht dat op zijvlak p valt.

Alkmaar
β,α-grafiek: rode cirkels zijn metingen, de lijn is berekend. Aanname: brekingsindex n=1.52 (glas), en schuine zijde maakt een hoek van 45° met de gevel.
Xilvo

Ik blijf het vreemd vinden maar hier is weinig tegenin te brengen.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

HansH

jkien schreef: wo 30 apr 2025, 17:22 De metingen komen overeen met de grafieklijn. Dat ondersteunt de hypothese dat de regenboogstreep ontstaat door zonlicht dat op vlak p valt.
dat moet je dan toch kunnen zien als je er vlak bij gaat staan? dan kun je zien waar het licht precies vandaan komt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!