Puzzel Puzzels
Xilvo
Artikelen: 0

Re: Een eenvoudige logische redenering waarom tijd niet kan bestaan 'daarbuiten'

jazzer schreef: di 29 apr 2025, 00:21 (1) Als er maar één universum is bestond er geen tijd voor de oerknal omdat die pas toen (samen met de ruimte) ontstond.
Vragen als "wat was er voor de oerknal" zijn dan betekenisloos.
//
Mijn logica kiest eerder voor optie (2) omdat het onlogisch is dat uit het niets het heelal (met alles erop en eraan) ontstond.
Die twee zijn strijdig. Als er niets was voor de oerknal, dan ontstond het heelal niet uit niets. Voor "ontstaan" is tijd nodig, die was er niet.
Dan is t=0 een grens aan onze ruimtetijd.

Zie trouwens hoe lastig het is hierover te praten. Ook op mijn formulering is van alles aan te merken, want je kunt al helemaal niet spreken over "voor" de oerknal - aangenomen dat er inderdaad niets ervoor was...

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

jazzer

Re: Een eenvoudige logische redenering waarom tijd niet kan bestaan 'daarbuiten'

HansH schreef: di 29 apr 2025, 09:29 je kiest dan op basis van het feit dat je je er geen voorstelling van kunt maken. dat alles er altijd al is geweest lijkt me net zo moeilijk voor te stellen. want wat was daarvoor dan?
Er is geen "daarvoor" indien alles (of tenminste toch de natuurwetten) er altijd al is geweest.
Minus oneindig heeft geen begin.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

jazzer schreef: di 29 apr 2025, 14:01
HansH schreef: di 29 apr 2025, 09:29 je kiest dan op basis van het feit dat je je er geen voorstelling van kunt maken. dat alles er altijd al is geweest lijkt me net zo moeilijk voor te stellen. want wat was daarvoor dan?
Er is geen "daarvoor" indien alles (of tenminste toch de natuurwetten) er altijd al is geweest.
Minus oneindig heeft geen begin.
dat is wel een open deur. punt wat ik maakte is wat je daarbij moet voorstellen.
jazzer

Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 09:37
jazzer schreef: di 29 apr 2025, 00:21 (1) Als er maar één universum is bestond er geen tijd voor de oerknal omdat die pas toen (samen met de ruimte) ontstond.
Vragen als "wat was er voor de oerknal" zijn dan betekenisloos.
//
Mijn logica kiest eerder voor optie (2) omdat het onlogisch is dat uit het niets het heelal (met alles erop en eraan) ontstond.
Die twee zijn strijdig. Als er niets was voor de oerknal, dan ontstond het heelal niet uit niets. Voor "ontstaan" is tijd nodig, die was er niet. Dan is t=0 een grens aan onze ruimtetijd.
Zie trouwens hoe lastig het is hierover te praten. Ook op mijn formulering is van alles aan te merken, want je kunt al helemaal niet spreken over "voor" de oerknal - aangenomen dat er inderdaad niets ervoor was...
Als je met "strijdig" bedoelt dat in (1) en (2) andere premissen hebben heb je gelijk, maar ik zie geen tegenspraak tussen beide.
Aanname (1) komt erop neer dat er absoluut niets was - ook geen tijd of ruimte of natuurwetten - en dan is het natuurlijk moeilijk om dat te omschrijven en ook nog te veronderstellen dat daaruit plots (en zonder reden) alles ontstond.
Het moeilijke aan (2) is alleen het begrip oneindig lang - zonder beginpunt.
Xilvo

jazzer schreef: di 29 apr 2025, 14:27 Als je met "strijdig" bedoelt dat in (1) en (2) andere premissen hebben heb je gelijk, maar ik zie geen tegenspraak tussen beide.
Aanname (1) komt erop neer dat er absoluut niets was - ook geen tijd of ruimte of natuurwetten - en dan is het natuurlijk moeilijk om dat te omschrijven en ook nog te veronderstellen dat daaruit plots (en zonder reden) alles ontstond.
Ik bedoel dat als er niets was, daaruit niet iets zou kunnen ontstaan. Alleen uit "iets" kan iets ontstaan.
"Ontstaan" veronderstelt een overgang van de ene naar de andere toestand. Maar "niets" is geen toestand.
jazzer

HansH schreef: di 29 apr 2025, 14:16
jazzer schreef: di 29 apr 2025, 14:01 Minus oneindig heeft geen begin.
dat is wel een open deur. punt wat ik maakte is wat je daarbij moet voorstellen.
In mijn fantasie denk ik gewoon aan de definitie van een half rechte uit de wiskunde.
Kosmologisch stel ik me een multiversum voor: oneindige ruimtetijd waarin door natuurwetten (een soort van uitgebreide kwantumfysica?) regelmatig universa ontstaan en zich ontwikkelen via inflatie (?) en uitdijing - zonder elkaar te beïnvloeden (?).
vijv

Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 14:36

Ik bedoel dat als er niets was, daaruit niet iets zou kunnen ontstaan. Alleen uit "iets" kan iets ontstaan.
"Ontstaan" veronderstelt een overgang van de ene naar de andere toestand. Maar "niets" is geen toestand.
Dat er uit niets iets ontstaat is even onwaarschijnlijk als dat er iets altijd geweest is.
Hier stellige uitspraken over doen is ongepast.
tempelier

Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 14:36
jazzer schreef: di 29 apr 2025, 14:27 Als je met "strijdig" bedoelt dat in (1) en (2) andere premissen hebben heb je gelijk, maar ik zie geen tegenspraak tussen beide.
Dat is toch ook wat vreemd.

Je maakt nu de onderstelling dat in dat 'Niets' toch een deel van de wetten van het 'Iets' moeten bestaan.
Daarna zou er dan strijdigheid ontstaan.

PS.
Ik heb ook wel de bewering gelezen dat 'Niets' instabiel zou zijn.
jazzer

Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 14:36 Ik bedoel dat als er niets was, daaruit niet iets zou kunnen ontstaan. Alleen uit "iets" kan iets ontstaan.
Precies door die logische tegenspraak in (1) opteer ik voor de veronderstelling (2) dat er altijd al iets was.
Nochtans heb ik de indruk dat de meeste fysici en astronomen kiezen voor dat "iets uit niets" van premisse (1).
Xilvo

tempelier schreef: di 29 apr 2025, 14:58 Je maakt nu de onderstelling dat in dat 'Niets' toch een deel van de wetten van het 'Iets' moeten bestaan.
Nee, dat doe ik juist niet.
tempelier schreef: di 29 apr 2025, 14:58 Ik heb ook wel de bewering gelezen dat 'Niets' instabiel zou zijn.
Dan zou"niets" een eigenschap hebben en gedrag kunnen vertonen. Ook dat is onmogelijk.
Xilvo

jazzer schreef: di 29 apr 2025, 15:03 Precies door die logische tegenspraak in (1) opteer ik voor de veronderstelling (2) dat er altijd al iets was.
Nochtans heb ik de indruk dat de meeste fysici en astronomen kiezen voor dat "iets uit niets" van premisse (1).
Ik weet niet welke waar is, dat er altijd iets was of dat er een begin aan de tijd is. Dat laatste betekent m.i. niet dat er iets uit niets ontstond.
jazzer

vijv schreef: di 29 apr 2025, 14:58 Dat er uit niets iets ontstaat is even onwaarschijnlijk als dat er iets altijd geweest is.
Hier stellige uitspraken over doen is ongepast.
Jouw eerste zin lijkt me nochtans een stellige uitspraak.
Voor mij lijkt "dat er uit niets iets ontstaat" onwaarschijnlijker dan "dat er iets altijd geweest is".
We stellen immers vast dat er onmiskenbaar iets is ... en alleen omdat we gewoon zijn dat alles wat we kennen een begin heeft, sluiten we graag de mogelijkheid uit dat er ook oneindige dingen kunnen bestaan.
tempelier

Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 15:15
tempelier schreef: di 29 apr 2025, 14:58 Je maakt nu de onderstelling dat in dat 'Niets' toch een deel van de wetten van het 'Iets' moeten bestaan.
tempelier schreef: di 29 apr 2025, 14:58 Ik heb ook wel de bewering gelezen dat 'Niets' instabiel zou zijn.
Dan zou"niets" een eigenschap hebben en gedrag kunnen vertonen. Ook dat is onmogelijk.
Volgens mij doe je het nu juist weer.
Xilvo

tempelier schreef: di 29 apr 2025, 15:24
Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 15:15
Volgens mij doe je het nu juist weer.
Nee, dat doe ik opnieuw niet.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

tempelier

Xilvo schreef: di 29 apr 2025, 15:25 Nee, dat doe ik opnieuw niet.
Laten we het er maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn, anders gaat het nog lang duren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!