Wat U schrijft hieronder is pertinent fout, (een contradictie), want topsnelheid wordt altijd bereikt bij maximaal vermogen van de motor, hoe dan ook !
De euro is blijkbaar bij jullie nog niet gevallen.
Als je rijdt met het toerental waarbij het motorvermogen maximaal is en dat vermogen is hoger dan nodig om de weerstand te compenseren, dan zal de auto versnellen en zal hij dus een topsnelheid bereiken bij een toerental waarbij niet het maximale vermogen geleverd wordt.
Als het motorvermogen maximaal is en het motorvermogen is hoog genoeg om de weerstand te compenseren, dan zal de auto dus sneller kunnen en meer rpm maken. Bij een hoger toerental neemt het vermogen af, dus is zijn topsnelheid niet bij maximaal vermogen.
Kunnen jullie omschrijven wat "motor / aandrijvings technisch" de functie is van een versnellingsbak ?
(Velen waren gebuist op deze examenvraag).
Het koppel en toerental aanpassen aan de rijomstandigheden? Waarbij de 'versnellingen' eigenlijk allemaal vertragingen zijn, behalve de laatste versnelling uit mijn hoofd.
Zit ik in de buurt?