Puzzel Puzzels
InHogereSferen
Artikelen: 0
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 26 jul 2024, 10:13

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Ja het is me duidelijk nu denk ik. Dus in principe moeten de ontwerpers van een (race) auto er rekening mee houden dat deze 2 lijnen elkaar kruisen bij het hoogste vermogen? Want dat is wel het punt waarbij de meeste snelheid voor die motor behaald KAN worden? Want bij mij motoren zit de topsnelheid toevallig wel in het toerengebied van maximaal vermogen.
Dus spelen met de versnellingsbak verhouding lijkt me?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

HansH schreef: vr 25 apr 2025, 13:28
Xilvo schreef: vr 25 apr 2025, 13:09 Dus dit argument (het is tenminste een argument) klopt niet.
wat bedoel je met 'dit' ? blijkbaar praten we hier langs elkaar heen. ik heb het over het vermogen wat de auto vraagt bij een bepaalde snelheid. dat neemt met de 3e macht van de snelheid toe. (Zelfde waar Regor het over heeft neem ik aan)
Misschien begrepen we elkaar verkeerd. Je latere berichten, met de grafieken zijn in ieder geval correct.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

InHogereSferen schreef: vr 25 apr 2025, 17:03 Ja het is me duidelijk nu denk ik. Dus in principe moeten de ontwerpers van een (race) auto er rekening mee houden dat deze 2 lijnen elkaar kruisen bij het hoogste vermogen? Want dat is wel het punt waarbij de meeste snelheid voor die motor behaald KAN worden? Want bij mij motoren zit de topsnelheid toevallig wel in het toerengebied van maximaal vermogen.
Dus spelen met de versnellingsbak verhouding lijkt me?
Klopt. Maar een formule 1 auto heeft heel wat versnellingen, dacht ik. Dat maakt het wat makkelijker. Want je wil niet alleen een zo hoog mogelijke topsnelheid maar eveneens een zo groot mogelijke versnelling bij lagere snelheden.
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 13:57 Er is 1 toerental waarbij de motor het max vermogen kan leveren.
Als men in de hoogste versnelling met dat motor - toerental rijd, rijd men aan de grootste snelheid in een gegeven omstandigheid.
Onjuist. Alleen bij jou is blijkbaar het kwartje nog niet gevallen.

Als je rijdt met het toerental waarbij het motorvermogen maximaal is en dat vermogen is hoger dan nodig om de weerstand te compenseren, dan zal de auto versnellen en zal hij dus een topsnelheid bereiken bij een toerental waarbij niet het maximale vermogen geleverd wordt.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.052
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Ik blijf erbij dat het onderstaande punt 1 juist is, akkoord ?

1. Het geleverde vermogen van de motor is altijd gelijk aan het nodige vermogen op een bepaald ogenblik !!!
(Je kan ook niet met een kracht van bv 10 kg tegen een loshangende gordijn duwen.)
Als de motor nog niet op zijn hoogste vermogen draait (in een bepaalde stand van de versnellingsbak), en je duwt het gaspedaal in
dan zal je nog versnellen .... tot het nodige vermogen van de omstandigheid gelijk is aan het geleverde vermogen.

2. Aan HansH en Xilvo,
Kunnen jullie omschrijven wat "motor / aandrijvings technisch" de functie is van een versnellingsbak ?
(Velen waren gebuist op deze examenvraag).
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 17:36 Ik blijf erbij dat het onderstaande punt 1 juist is, akkoord ?

1. Het geleverde vermogen van de motor is altijd gelijk aan het nodige vermogen op een bepaald ogenblik !!!
(Je kan ook niet met een kracht van bv 10 kg tegen een loshangende gordijn duwen.)
Als de motor nog niet op zijn hoogste vermogen draait (in een bepaalde stand van de versnellingsbak), en je duwt het gaspedaal in
dan zal je nog versnellen .... tot het nodige vermogen van de omstandigheid gelijk is aan het geleverde vermogen.
Vertel eerst eens wat je bedoelt met "het nodige vermogen op een bepaald ogenblik".
Bedoel je het vermogen nodig om de snelheid constant te houden? Zo niet, wat dan wel?
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.052
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan Xilvo,

Wat U schrijft hieronder is pertinent fout, (een contradictie), want topsnelheid wordt altijd bereikt bij maximaal vermogen van de motor, hoe dan ook !
De euro is blijkbaar bij jullie nog niet gevallen.


Als je rijdt met het toerental waarbij het motorvermogen maximaal is en dat vermogen is hoger dan nodig om de weerstand te compenseren, dan zal de auto versnellen en zal hij dus een topsnelheid bereiken bij een toerental waarbij niet het maximale vermogen geleverd wordt.
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 17:48 Aan Xilvo,

Wat U schrijft hieronder is pertinent fout, (een contradictie), want topsnelheid wordt altijd bereikt bij maximaal vermogen van de motor, hoe dan ook !
Als je blijft vasthouden aan een onjuiste stelling zonder onderbouwing mag je dat zelf weten. Maar kom daar niet op een wetenschappelijk forum mee aanzetten.

Je geeft geen argumenten, je blijft alleen hetzelfde riedeltje herhalen.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.052
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan Xilvo,

Nemen wij even aan dat er geen versnellingsbak is...... maar ook dan hoor..... in een gegeven versnellingsbak situatie.

Op elk ogenblik is het "geleverde (wiel) vermogen van de motor" gelijk aan het "nodige vermogen" veroorzaakt door de omstandigheden.
Als de motor zijn max vermogen levert ...... zal de snelheid het hoogst zijn,
Bij die toestand is er 1 toerental gebonden.
Het "geproduceerde vermogen" is gelijk aan het "nodige / opgeslorpte vermogen"
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.052
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Aan Xilvo,

Ik maak mij dezelfde bedenking over jullie antwoorden hoor.
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 17:58 Aan Xilvo,

Nemen wij even aan dat er geen versnellingsbak is...... maar ook dan hoor..... in een gegeven versnellingsbak situatie.

Op elk ogenblik is het "geleverde (wiel) vermogen van de motor" gelijk aan het "nodige vermogen" veroorzaakt door de omstandigheden.
Nogmaals, vertel eerst eens wat je bedoelt met "het nodige vermogen op een bepaald ogenblik".

Het is lastig discussiëren als jij termen gebruikt zonder duidelijk te maken wat je ermee bedoelt, het is lastig discussiëren als jij niet met concrete argumenten komt.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 17:48 Aan Xilvo,

Wat U schrijft hieronder is pertinent fout, (een contradictie), want topsnelheid wordt altijd bereikt bij maximaal vermogen van de motor, hoe dan ook !
De euro is blijkbaar bij jullie nog niet gevallen.


Als je rijdt met het toerental waarbij het motorvermogen maximaal is en dat vermogen is hoger dan nodig om de weerstand te compenseren, dan zal de auto versnellen en zal hij dus een topsnelheid bereiken bij een toerental waarbij niet het maximale vermogen geleverd wordt.
ik denk dat dit meer een taal/begripsprobleem is dan een technisch probleem. er wordt hier gesproken over 'maximale vermogen' maar dat kan 2 dingen betekenen:
1) het maximale vermogen wat de motor kan leveren (de top van de blauwe curve)
2) het maximale vermogen wat de auto vraagt om op maximum snelheid te blijven (punt b)

als er bedoelt wordt: 'het maximale vermogen wat de motor kan leveren' = snelheid a behorende bij top van de blauwe curve dan klopt de zin volgens mij. want dan zal de auto versnellen en zal hij dus een topsnelheid bereiken bij punt b 'bij een toerental waarbij niet het maximale vermogen geleverd wordt.' immers je zit rechts van de top van de blauwe curve.
Afbeelding1
plaatjes geven naar mijn idee sneller inzicht dan lappen text.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Xilvo schreef: vr 25 apr 2025, 18:15 Het is lastig discussiëren als jij termen gebruikt zonder duidelijk te maken wat je ermee bedoelt.
dat is het punt denk ik hier omdat men vaak niet beseft dat met het zelfde woord of omschrijving 2 of meer verschillende dingen bedoelt kunnen worden.
daar is dit filmpje een mooi voorbeeld van. ik heb dat al op 3 verschillende plekken gezien als voorbeeld van waar dit steeds weer gebeurt. ook hier of het forum zie je het geregeld langskomen.
InHogereSferen
Artikelen: 0
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 26 jul 2024, 10:13

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Wat U schrijft hieronder is pertinent fout, (een contradictie), want topsnelheid wordt altijd bereikt bij maximaal vermogen van de motor, hoe dan ook !
De euro is blijkbaar bij jullie nog niet gevallen.


Als je rijdt met het toerental waarbij het motorvermogen maximaal is en dat vermogen is hoger dan nodig om de weerstand te compenseren, dan zal de auto versnellen en zal hij dus een topsnelheid bereiken bij een toerental waarbij niet het maximale vermogen geleverd wordt.
Als het motorvermogen maximaal is en het motorvermogen is hoog genoeg om de weerstand te compenseren, dan zal de auto dus sneller kunnen en meer rpm maken. Bij een hoger toerental neemt het vermogen af, dus is zijn topsnelheid niet bij maximaal vermogen.
Kunnen jullie omschrijven wat "motor / aandrijvings technisch" de functie is van een versnellingsbak ?
(Velen waren gebuist op deze examenvraag).
Het koppel en toerental aanpassen aan de rijomstandigheden? Waarbij de 'versnellingen' eigenlijk allemaal vertragingen zijn, behalve de laatste versnelling uit mijn hoofd.
Zit ik in de buurt?
Laatst gewijzigd door InHogereSferen op vr 25 apr 2025, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

HansH schreef: vr 25 apr 2025, 19:56
Xilvo schreef: vr 25 apr 2025, 18:15 Het is lastig discussiëren als jij termen gebruikt zonder duidelijk te maken wat je ermee bedoelt.
dat is het punt denk ik hier omdat men vaak niet beseft dat met het zelfde woord of omschrijving 2 of meer verschillende dingen bedoelt kunnen worden.
Het kan voorkomen dat je niet in de gaten hebt dat de betekenis voor een ander niet duidelijk is. Maar de term opnieuw gebruiken zonder enige uitleg nadat gevraagd is naar de betekenis, lijkt op onwil.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!