de inzichten die de wetenschap tot nu toe heeft opgebouwd op een rijtje krijgen en globaal te snappen zou ook al een mooi resultaat zijn
Moderator: jkien
de inzichten die de wetenschap tot nu toe heeft opgebouwd op een rijtje krijgen en globaal te snappen zou ook al een mooi resultaat zijn
Nee het is niet een "1D iets" opgerold in een 2D vlak wat weer ingebed zit in in 3D (ruimte) en met tijd een 4D.HansH schreef: ↑za 12 apr 2025, 00:34
Wat ik bedoel is dat het heelal toch niet oneindig groot is omdat het net als een lijn in 1d opgerold is tot een cirkel in 2d (met eindige lengte dus) of vlak in 2d opgerold tot bol in 3d (met eindig oppervlak) dus heelal in 3d opgerold tot 4d structuur (met eindig volume dus) waar je dus rondjes kunt maken door rechtdoor te gaan en weer op hetzelfde punt uit te komen. omdat zo'n heelal dan voor de berekening van de zwaartekracht mogelijk begrenst is kan het daardoor misschien de effecten laten zien van expansie zoals we waarnemen via de roodverschuiving terwijl het toch compleet homogeen is qua massaverdeling overal. alleen geen idee hoe je zoiets moet berekenen.
Maar dit is toch allemaal waargenomen?HansH schreef: ↑za 12 apr 2025, 10:22
donkere energie waarvan niemand begrijpt wat het is komt op mij ook erg onlogisch over en meer als lijmmiddel voor iets wat we feitelijk helemaal niet snappen. en het verhaal van massa wat elkaar aantrekt klinkt ook niet logisch als je er vanuit gaat dat het heelal overal hetzelfde is en oneindig groot. want dan zou er helemaal geen aantrekking zijn. Dus dan is het heelal niet oneindig groot en is er dus wel aantrekking.
maar uberhaupt het verhaal dat massa de uitdijing (massa wat tov elkaar verwijdert) vertegenwoordigt, klopt niet met het inzicht dat het de ruimtetijd zelf is die uitdijt. en de uitdijing verklaren we dan met de Einstein vergelijkingen waarvan niemand kan aantonen of het echt zo werkt omdat we gegevens tekort komen om het echt te bewijzen.
dichtheid van massa geeft ruimtetijd kromming. maar dan praat je over dichtheid binnen een bepaald volume. maar het probleem is dat we er toch vanuit gaan dat het heelal uniform verdeelde massa heeft dus dichtheid tot in het oneindige. immers de oerknal zou niet op een bepaalde plaats gebeurt zijn maar overal. En dan heb je geen kromming meer als de massadichtheid doorloopt tot in het oneindige. dus dat is de tegenstrijdigheid waar ik mee zit.Gast schreef: ↑vr 18 apr 2025, 23:26
Maar je begrijpt niet dat dichtheid nogal uitmaakt voor de uitdijing??
Maar wel voor de vorming van een zwart gat?
wat ik op mijn telefoontje zie is tgv de aarde en dat is duidelijk een hoeveelheid massa binnen een heel goed afgebakend volume en mag je zelfs vervangen door een puntmassa gelijk aan de massa van de aarde. dus prima te volgen.Gast schreef: ↑za 19 apr 2025, 01:06 Dat is kortzichtig. Sorry, maar ik weet niet waarom je dat denkt. En niet eens zeker if je dat denkt, maar kijk op je telefoontje en zie de eigenversnelling.
\(\rho= \)??? Wat als er geen volume bij staat?
dat komt omdat zwaartekracht een richting heeft. aan het oppervlak wijst die richting naar het middelpunt van de aarde. maar in het middelpunt van de aarde is helemaal geen zwaartekracht omdat daar de bijdragen van alle massa elkaar compenseert tot 0 vanwege die richting.