Puzzel Puzzels
Xilvo
Artikelen: 0

Re: maximaal vermogen en topsnelheid

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 12:25 Aan Xilvo,

Helaas mis van jou !
J e kan geen toenemende snelheid hebben bij dalend vermogen ! ........ wat is me dat nu ?
Dat is nu eens wat ik perfect weet na 45 jaar aandrijf techniek ontwerp / ervaring !
Misschien kun je met argumenten komen? Wijs maar aan waar ik het fout heb.

Je kunt zeker een toenemende snelheid hebben bij een dalend vermogen zolang dat vermogen op dat moment groter is dan het vermogen nodig om de snelheid constant te houden.

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Regor

Aan Xilvo,

Verwarring ?
We hebben het wel over gelijkblijvende omgevingstoestanden neem ik aan, anders wordt het een lachertje.
Bij max vermogen en gelijkblijvende omgeving toestand is wat ik schrijf correct.
Laat ons bij de essentie blijven.

Bij veranderende omgevingstoestanden bij max vermogen kan natuurlijk alles
toenemen van de snelheid bij achterwind of verminderende rolweerstand of bergaf, verminderen van de snelheid bij bergop enz !!!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Xilvo

Regor schreef: vr 25 apr 2025, 12:43 Verwarring ?
We hebben het wel over gelijkblijvende omgevingstoestanden neem ik aan, anders wordt het een lachertje.
Bij max vermogen en gelijkblijvende omgeving toestand is wat ik schrijf correct.
Nee, je hebt het fout.
Regor schreef: vr 25 apr 2025, 12:43 Laat ons bij de essentie blijven.
Probeer eens met argumenten te komen. Je bent tot nu toe niet verder gekomen dan "je hebt het fout".
HansH

het argument is heel simpel. luchtweerstand neemt toe bij tioenemende snelheid ca kwadratisch dus F_wrijving=k×v^2. verder is vermogen gelijk aan snelheid x kracht, dus neemt het vermogen met de 3e macht van de snelheid toe en dus nooit af. zie verder mijn eerdere bericht.
InHogereSferen

wnvl1 heeft gelijk. Stel, je zit in de hoogste versnelling en rijdt met een toerental (dus snelheid) waarbij het vermogen maximaal is. Als dat niet de topsnelheid is, versnelt de auto. Dan neemt de luchtweerstand toe maar neemt ook het vermogen af, want je komt boven het toerental waarbij het vermogen maximaal was. Op een zeker moment is de luchtweerstand zo groot dat de auto niet verder kan versnellen. Je zit aan de maximale snelheid maar onder het maximale vermogen.
In zijn 1,2,3,4 werkt dat zo ja. Omdat je dus genoeg vermogen over hebt om de snelheid te overwinnen. Maar de laatste versnelling is zo gekozen dat je in het rode toerengebied zo snel zou gaan dat de luchtweerstand groter is dan het vermogen van je motor. Anders hadden ze er immers nog een versnelling extra bij kunnen zetten.
En op dát punt, kun je niet meer snelheid maken dan op het toerental waarbij het motorvermogen piekt...
Om luchtweerstand te overwinnen heb vermogen nodig. Dat is 1 ding wat ik dus wel zeker weet.
Xilvo

HansH schreef: vr 25 apr 2025, 13:05 het argument is heel simpel. luchtweerstand neemt toe bij tioenemende sneleid ca kwadratisch dus F_wrijving=k×v^2. verder is vermogen gelijk aan snelheid x kracht, dus neemt het vermogen m,etde 3e macht van de snelheid toe en dus nooit af.
Het benodigde vermogen, om een constante snelheid te handhaven neemt met de derde macht van de snelheid toe. Heb je meer vermogen, dan versnelt de auto. Dus dit argument (het is tenminste een argument) klopt niet.
HansH

Xilvo schreef: vr 25 apr 2025, 13:09
HansH schreef: vr 25 apr 2025, 13:05 het argument is heel simpel. luchtweerstand neemt toe bij tioenemende sneleid ca kwadratisch dus F_wrijving=k×v^2. verder is vermogen gelijk aan snelheid x kracht, dus neemt het vermogen m,etde 3e macht van de snelheid toe en dus nooit af.
Het benodigde vermogen, om een constante snelheid te handhaven neemt met de derde macht van de snelheid toe. Heb je meer vermogen, dan versnelt de auto. Dus dit argument (het is tenminste een argument) klopt niet.
nogmaals: lees mijn eerdere bericht. daar staat hetzelfde in als wat je nu zegt.
viewtopic.php?p=1259479#p1259479
HansH

Xilvo schreef: vr 25 apr 2025, 13:09 Dus dit argument (het is tenminste een argument) klopt niet.
wat bedoel je met 'dit' ? blijkbaar praten we hier langs elkaar heen. ik heb het over het vermogen wat de auto vraagt bij een bepaalde snelheid. dat neemt met de 3e macht van de snelheid toe. (Zelfde waar Regor het over heeft neem ik aan)
InHogereSferen

Aan IHF,

In principe heeft U het maximale vermogen in de hoogste versnelling bij één bepaald toerental.
Is deze reactie en mij voorgaande een beetje een antwoord op uw vraag ?
Niet helemaal, dit is dus allemaal hetgene wat ik dus wél snap. En daar ben ik het ook allemaal mee eens. Zie mijn vorige reacties, want daar leg ik echt precies uit wat voor mij nog niet precies duidelijk is.
Regor

Wat een situatie !

Stop nu toch eens aub om het over luchtweerstand enz te hebben.

De vermogen - toerental curve van een motor is eigen aan de motor ...... en wordt soms opgemaakt via de weerstand van een water-rem (doet niets terzake).
Bij elk toerental kan de motor een bepaald vermogen leveren.
Er is 1 toerental waarbij de motor het max vermogen kan leveren.
Als men in de hoogste versnelling met dat motor - toerental rijd, rijd men aan de grootste snelheid in een gegeven omstandigheid.

Jullie verzieken de vraag door het over de invloed van de omstandigheden te hebben.

Xilvo,
Uitleg geven is ook argumenteren hoor, of niet ? ....... of moet U formules hebben ?
wnvl1

Probeer eens te redeneren op basis van deze DV als je formules wil...

De differentiaalvergelijking voor de snelheid \( v(t) \) van een auto met motorvermogen als functie van het toerental \( n \), en met luchtweerstand, is:

\[
\frac{dv}{dt} = \frac{1}{m} \left( \frac{P(n(v))}{v} - \frac{1}{2} \rho C_d A v^2 \right)
\]

Waarbij:
\( v(t) \): snelheid van de auto in m/s
\( m \): massa van de auto in kg
\( P(n(v)) \): motorvermogen als functie van het toerental (via \( n(v) \))
\( n(v) = \frac{k \cdot v}{r} \): toerental in rpm, afhankelijk van de snelheid, overbrengingsverhouding en wielstraal
\( \rho \): luchtdichtheid in kg/m\(^3\)
\( C_d \): luchtweerstandscoëfficiënt
\( A \): frontaal oppervlak van de auto in m\(^2\)
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Aan wnvl1,

Sorry, mooie formule, maar U heft het over BENODIGDE vermogen.
Ik heb het over BESCHIKBAAR vermogen van de motor .......; en daar hebben omstandigheden niets mee te maken hoor.
En dat is de essentie.
Ik hoop dat de Topic plaatser ook het onderscheid maakt.
Natuurlijk is het zo dat de omstandigheden het BENODIGDE vermogen beïnvloeden ..... maar niet het BESCHIKBARE vermogen.
InHogereSferen

Ik heb er nog even over nagedacht en alles nagelezen, volgens mij zit ik er inderdaad naast.

Er wordt hier volgens mij veel langs elkaar heen gepraat, want de vraag ging over topsnelheid van het voertuig en dus is luchtweerstand en benodigd vermogen zeker van belang.

Maar volgens mij hoeft het inderdaad niet zo te zijn dat het voertuig zijn topsnelheid bereikt op zijn hoogste motorvermogen.
Immers, als ik een parachute achter mijn voertuig zou hangen dan kom ik niet eens aan het maximale beschikbare vermogen toe. En andersom ook, al pas ik het voertuig aan zodat de luchtweerstand minder wordt dan zal het motorvermogen dalen als hij over zijn piek heen is, het benodigde vermogen stijgen en ergens zullen beide vermogens even hoog zijn = topsnelheid.

En nu snap ik denk ik ook mijn brainfart met het koppel.
Ja, er is steeds meer kracht nodig om tegen de luchtweerstand in te werken. Maar we hebben kracht 'over' anders was er geen versnelling meer.
En daar waar de maximale beschikbare kracht gelijk is aan de kracht die nodig om de luchtweerstand te tegen te werken = het vermogen wat nodig is om die luchtweerstand te werken = topsnelheid.

En heel toevallig ligt dat blijkbaar vaak bij het maximale vermogen in de buurt, want hierna daalt het beschikbare vermogen en stijgt het benodigde vermogen dus zullen deze 'lijnen' elkaar snel kruisen. En de ontwerpers zullen het dus ook wel zo allemaal berekend hebben.

Klopt dit allemaal een beetje?
HansH

misschien helpt dit plaatje?
auto

dat geeft ook aan dat je vermogen wat de motor levert en vermogen wat de sauto vraagt nmiet los van elkaar kunt zien.
waar de motor het maximum vermogen levert (vij V1) heb je dus niet de maximale snelheid omdat bij v1 de motot meer vermogenm levert dfan de auto vraagt. en omdat het vermogen via toerental en koppel via de versnellingsbak hard gekoppeld is aande snelheid van de auto kun je de blauwe curve ook niet veranderen anders dan het gaspedaal minder ver in te trappen. Bij V2 is het gevraagde vermogen even groot als het geleverde vermogen en is een stabiel punt dus dat geeft de maximum snelheid van de auto.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

je kunt wel een auto maken waarbij de motor het maximum vermogen levert bij maximum snelheid. met een andere curve voorv het motorvermogen
dan ligt hert maximum vermogen van de motot toevallig net op het punt waarbij dat vermogen ook net gevraagd wordt door de auto.
auto1

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!