Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Rotatie van het heelal

Aan HansH,

Is moeilijk wat je schrijftb over "mee eens" ?
Ik heb het altijd moeilijk om zinnen met opeenvolgende negaties (willekeurig vb, het is niet zo dat het niet zo is dat....).
Sorry, kan U het anders formuleren ?
..................................................
"immers dat bereik je door de 2 massa's een zodanige rotatie te geven tov jou eigen rotatie dat de uitrekking van de veer minimaal wordt. die rotatie is dan de referentierotatie van het universum."
Ik probeer mij voor te stellen wat U bedoelt .... wat is "tov jou eigen rotatie ? ..... dewelke ? ..... hoe bepaald ?
.........................................
Als U bedoelt "rotatie van het heelal", bedoelt U dan van "alle materie in het heelal" ....... of ook "de ruimte" die mee roteert ?

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Regor

Aan HansH,

Als U dan bedenkt dat "Ruimte" op zich niet bestaat, maar wel "Ruimte-tijd" ....... ziet U dan mogelijkheid dat "Ruimte-tijd" roteert.
Kunnen andere deskundiger bollebozen wiskundig aantonen dat "Ruimte-tijd" niet roteert ?
Ben benieuwd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Regor schreef: ma 21 apr 2025, 12:07 Aan HansH,

Is moeilijk wat je schrijftb over "mee eens" ?
Ik heb het altijd moeilijk om zinnen met opeenvolgende negaties (willekeurig vb, het is niet zo dat het niet zo is dat....).
Sorry, kan U het anders formuleren ?
Dat de conclusie in het filmpje is dat je de 0 referentie zonder kennis van de omgeving niet kunt bepalen.
die conclusie klopt volgen mij niet omdat je de 0 referentie wel simpel kunt bepalen via bv een gyroscoop.
mee eens?
Regor

Aan HansH,

Ik probeer te snappen wat je bedoelt.
Bedoelt U het onderstaande
Stel dat het heelal roteert ... rond een as.
Jij brengt de twee massa's met de veer naar de as.
Dan stel jij dat de veer een minimale lengte heeft?
Zoiets ?
.............................
Moest de materie in het heelal draaien.... rond een as ..... dan zou hij meer en meer schijfvormig worden.
Kan in een drie dimensionale ruimte materie iets draaien rond 2 assen die elkaar snijden .... neen, wordt 1. "mu" rotatievector. resultante.
En in 4 dimensies ?
...............................
Enige reden waarom het heelal zou (willen) roteren ?
HansH

roteren kun je alleen doen rond een stilstaande referentie. Dus de vraag is wat dan die stilstaande referentie is en wat dat bepaalt.
als ik een ruimteschip rond zijn as laat roteren zonder dat ik naar buiten kan kijken dan zou ik kunnen denken dat het ruimteschip niet roteert maar het hele heelal roteert. maar uit wat je meet via bv een gyroscoop in het ruimteschip kun je bepalen wat echt de niet roterende referentie is.
wnvl1

HansH schreef: zo 20 apr 2025, 21:07 maar ik zou denken dat je bij het experiment met roterende massa's met een veer ertussen wel degelijk zonder iets te weten over je omgeving het 0-punt van rotatie kunt bepalen, immers dat bereik je door de 2 massa's een zodanige rotatie te geven tov jou eigen rotatie dat de uitrekking van de veer minimaal wordt. die rotatie is dan de referentierotatie van het universum. dus mijn vraag: is het filmpje zo dom dat ze dat zelf niet zien of snap ik iets niet of zie ik iets verkeerd?
Ja, dat snap ik ook niet waarom ze dat niet aanhalen in het filmpje.
Als je kijkt naar de comments op YouTube op het filmpje, dan zie je veel gelijkaardige argumenten van mensen die bedenkingen hebben bij de film.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Aan HansH,

Ok, hoe kan men bepalen / vaststellen dat iets roteert zonder de aanwezigheid van enige zwaartekracht ?
Regor

Impliceert de Topicvraag de rotatie van de "Ruimte-tijd" ? of de materie in het heelal, of beiden samen ?
HansH

Regor schreef: di 22 apr 2025, 14:42 Aan HansH,

Ok, hoe kan men bepalen / vaststellen dat iets roteert zonder de aanwezigheid van enige zwaartekracht ?
je kunt een gyroscoop gebruiken, maar ook 2 massa's met een veer ertussen. de centripetale kracht F=mv^2/r op die 2 massa's zorgt voor het uitrekken van de veer. dus als de massa's de ene kant op roteren of de andere dan heb je een verlenging van de veer, maar als ze niet roteren dan is er geen centripetale kracht en is de veer dus het kortste. dus als je in een om zijn as roterend ruimteschip so'n massa-veer combinatie ook laat roteren dan kun je daarmee de rotatie=0 situatie bepalen.
HansH

Regor schreef: di 22 apr 2025, 14:44 Impliceert de Topicvraag de rotatie van de "Ruimte-tijd" ? of de materie in het heelal, of beiden samen ?
dat is juist wat onduidelijk is.
Regor

Aan HansH,

Dat van die veer snap ik nog altijd niet.
De veer lijkt mij enkel het kortst als het midden van de veer precies in de rotatie-as ligt.
De centrifugale kracht op de twee massa's = m maal omega kwadraat maal r .. is recht evenredig met r, de afstand tot de rotatie as.
Als het stelsel massa plus veer buiten de rotatie-as draait, blijft de veerlengte toch gelijk .... denk ik..
HansH

Regor schreef: di 22 apr 2025, 21:42 Dat van die veer snap ik nog altijd niet.
De veer lijkt mij enkel het kortst als het midden van de veer precies in de rotatie-as ligt.
De centrifugale kracht op de twee massa's = m maal omega kwadraat maal r .. is recht evenredig met r, de afstand tot de rotatie as.
Als het stelsel massa plus veer buiten de rotatie-as draait, blijft de veerlengte toch gelijk .... denk ik..
als je een veel hebt met 2 gelijke massa's m op de uiteinden en je laat dat geheel draaien dan roteert het automatisch rond het midden van de veer de g kracht op de massa is v^2/r dus de veer wordt uitgerekt met een kracht m.v^2/r
wnvl1

Regor schreef: di 22 apr 2025, 14:42 Aan HansH,

Je bestudeert de rotatie van het heelal in het kader van de ART. Impliceert dat dan niet automatisch het bestaan van zwaartekracht?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

de vraag is denk ik of je zwaartekracht nodig hebt om te bepalen of iets roteert.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Regor

Aan HansH,

Juist, maar 2 massa's met een veer tussen kunnen ook als geheel draaien rond een as die willekeurig ver van die massa's ligt.

Je zit in een ruimteschip in de ruimte zonder zwaartekracht waarvan je weet dat hij draait.
1.Je plaatst er een draaiende gyroscoop in.
Uit het gedrag van de gyroscoop kan je vaststellen dat het ruimteschip draait.
2. Je plaatst er twee massa's met een veer in.
Hoe kan je uit het gedrag van de veer besluiten dat het ruimteschip draait ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!