ja bekend van vroeger op school, maar nu ik er weer over nadenk lijkt het me toch vreemd, immers een staande golf is feltelijk 2 lopende golven tegen elkaar in bewegend verbonden met een snelheid waarmee beide golven zich voorplanten in tegenovergestelde richting. is die voortplantings snelheid dan de lichtsnelheid? en een afstand moet dan ook nog gekoppeld zijn aan aan baan diameter immers anders kun je niet spreken van een voortplantingssnelheid.
Het model van Bohr was indertijd een stap in de goede richting. Maar het is niet consistent met SRT. Je mag het niet te letterlijk interpreteren. QFT geeft een betere beschrijving.HansH schreef: ↑wo 16 apr 2025, 20:04 ja bekend van vroeger op school, maar nu ik er weer over nadenk lijkt het me toch vreemd, immers een staande golf is feltelijk 2 lopende golven tegen elkaar in bewegend verbonden met een snelheid waarmee beide golven zich voorplanten in tegenovergestelde richting. is die voortplantings snelheid dan de lichtsnelheid? en een afstand moet dan ook nog gekoppeld zijn aan aan baan diameter immers anders kun je niet spreken van een voortplantingssnelheid.