Moderator: jkien
de integraal van 1/x heeft de vorm ln(x) dus gaat naar oneindig voro x->oneindig
Nee, in ons probleem staat in de noemer \(r^2\) (afstand) en in de teller staat de massa en de massa van een stuk bolschil die is ook evenredig met \(r^2\). Je krijgt dus min of meer een constante die je gaat integreren. En dat convergeert niet.HansH schreef: ↑do 10 apr 2025, 10:28 de integraal van 1/x heeft de vorm ln(x) dus gaat naar oneindig voro x->oneindig
de integraal van 1/x^2 (= newton vergelijking) heeft de vorm -1/x en gaat naar 0 voor x naar oneindig dus convergeert gewoon.
dus ik zie geen probleem voor een oneindig uitgestrekte ruimte met constante massadichtheid. de zwaartekracht is daar gewoon overal 0.
De Newtoniaanse integraal zit juist op het randje van divergeren, dus we weten het niet. De Newtoniaanse berekening is hier wel heel hypothetische aangezien we al weten dat de natuur niet Newtoniaans met betrekking tot dit soort van berekeningen.HansH schreef: ↑do 10 apr 2025, 14:27 vraag is alleen denk ik of een oneindig grote ruimte met gemiddeld een constante massadichtheid kan bestaan. immers dat gaat alleen goed als het echt oneindig groot is. Als verder weg de dichtheid af zou nemen dan ontstaat er op grote scaal een massa concentratie en dus een kromming van de ruimtetijd en als het volume daarvan maar groot genoeg is een waarnemingshorizon lijkt mij.
via een bolschil krijg je nooit een bijdrage aan de zwaartekracht omdat in elke bolschil in het midden de zwaartekracht 0 is vanwege symmetrie. maar je kunt het ook doen via kubusjes via een 3 dubbele integraal dx,dy,dz en dan werkt het wel met \(r^2\) in de noemer. maar ook dan canceled alles vanwege symmetrie.
in een heelal wat oneindig groot is en overal gelijkmatig (zelfde gemiddelde dischtheid) heeft dus een oneindige massa en dus oneindige energie. dus zie ik maar 2 opties;
1) geen idee. ik probeer het alleen te snappen wat de mogelijkheden zijn en of je door redeneren iets te weten kunt komen.Regor schreef: ↑do 10 apr 2025, 21:12 Aan HansH,
1. Waarom zou het heelal begrenst zijn ?
2. Wat is er dan naast die grens ?
3. De BB vanuit 1 punt staat toch al lang op losse schroeven !
Off Topic: zouden wij al ons (iedereen) intellect niet beter aanwenden om de problemen op ons nietig bolleke op te lossen in plaats van
ons te bekommeren om de al dan niet oneindigheid, en al dan niet begrensdheid van het heelal !
Was het. niet Einstein die zei (niet letterlijk)
Er zijn twee dingen die oneindig zijn, het universum en de domheid van de mensheid, alhoewel ik van het eerste niet zeker ben.
Je kan je integraal berekenen op een symmetrische manier op basis van bolschillen. Dan kom je op nul. Maar je kan je integraal ook op een andere manier berekenen, een minder symmetrische manier en dan ga je niet op nul uitkomen. Daarom zeggen we dat zo een integraal divergeert. Bij een divergente integraal kan de hoofdwaarde wel gedefinieerd zijn dankzij de symmetrie van de functie. Dat is wat hier het geval is en waar jij continu naar verwijst. Maar die oneindigheden zomaar laten vallen, mag niet zomaar in de wiskunde. Je moet maar eens googlen op cauchy hoofdwaarde.HansH schreef: ↑do 10 apr 2025, 16:11via een bolschil krijg je nooit een bijdrage aan de zwaartekracht omdat in elke bolschil in het midden de zwaartekracht 0 is vanwege symmetrie. maar je kunt het ook doen via kubusjes via een 3 dubbele integraal dx,dy,dz en dan werkt het wel met \(r^2\) in de noemer. maar ook dan canceled alles vanwege symmetrie.
dan kom je dus bij de vraag waarom het heelal uitdijt. en de vraag of dat dan los staat van de massa verdeling waarvan wij aannemen dat die gemiddeld over het hele heelal constant is.
Ik had het hier over de 'kinetische energie' in het universum waarmee alles uit mekaar vliegt.HansH schreef: ↑do 10 apr 2025, 16:18in een heelal wat oneindig groot is en overal gelijkmatig (zelfde gemiddelde dischtheid) heeft dus een oneindige massa en dus oneindige energie. dus zie ik maar 2 opties;
1) het heelal in inderdaad oneindig groot en homogeen
2) het heelal heeft een gelimiteerde hoeveelheid energie en is dus daarom is niet homogeen en eindig.
volgens de big beng theorie is er echter geen midden en is het heelal homogeen dus zou alleen optie 1 overblijven. of anders klopt de big beng theorie niet lijkt mij.
Je kan de kritische massadichtheid uitrekenen voor een vlak heelal. Daarin speelt de Hubbleconstante een rol.HansH schreef: ↑do 10 apr 2025, 23:13dan kom je dus bij de vraag waarom het heelal uitdijt. en de vraag of dat dan los staat van de massa verdeling waarvan wij aannemen dat die gemiddeld over het hele heelal constant is.
ben je het met mij eens dat een oneindig groot heelal met constante massa dichtheid geen kromming oplevert als gevolg van dat?
Dat valt ook niet voor te stellen. Het betreft dan namelijk een hypersfeer; een gesloten, positief gekomd heelal. Dus zoals alles met 4 dimensies moet er eentje onderdrukt worden en hou je je "2D oppervlak omgebogen tot een bol" over, maar waarbij het oppervlak in werkelijkheid 3 dimensies heeft. (Dit is wat 'hyper' betekent bij hyperoppervlakken, hypersferen, hyperkegels (lichtkegels) etc.)HansH schreef: ↑zo 06 apr 2025, 12:06 ik kwam op deze link: https://www.astronomie.nl/veelgestelde- ... de+oerknal
'Zo is het in een eindig driedimensionaal heelal ook: Dat moet in zichzelf gekromd zijn, waardoor het weliswaar eindig, maar toch onbegrensd is. Ook in dat geval heeft het heelal dus geen rand (en zou je, bij het maken van een lange reis in één vaste richting, uiteindelijk weer op je beginpunt uitkomen, ware het niet dat de uitdijing van het heelal dat verhindert).'
voor een lijn in 1 dimensie die je in 2 dimensies buigt tot een cirkel kan ik me dat idee goed voorstellen. idem voor 2D waarin je een vlak rondbuigt tot een bol en je dus over de bol rondjes kunt lopen en weer op dezelfde plek uitkomt. maar hoe stel je je zoiets voor in 3D ? en zou er een manier zijn om te achterhalen of ons heelal zo werkt?