@All
Oeps. Dit was niet de bedoeling van mijn vorige bericht natuurlijk. Ik was daar misschien wat te negatief en het eea kwam misschien wat verwijtend over, maar waren geen verwijten. Zeker niet dat iets iemands schuld is. En nu voel ik me wat lullig gezien de daaruit voortgekomen reacties.
Niet over dat er kennelijk een eind gekomen is aan dit m.i. veel te lange topic. Hopelijk wakker ik het hiermee niet weer aan, want voor zover ik weet vind iedereen het een puinhoop oid, inclusief OP/TS en dus zinloos (de enige die ik niet iets dergelijks heb zien schrijven is wnvl1).
Dus ik denk nog steeds dat TS goed voor zichzelf zou moeten nagaan wat hij wel en niet goed begrijpt van de SRT zonder versnellingen en ook de ART nu eerst maar op de achtergrond zou moeten laten. Want het is duidelijk dat daar nog zoveel onduidelijkheden over zijn. Misschien al helemaal gezien ruimtetijd in ART (Lorentz variëteiten) lokaal ook met Minkowski metriek (niet Euclidisch) gemodelleerd wordt, waarmee alle metrieken van zowel SRT als ART Lorentziaans zijn. (Geen Riemannian manifolds.)
En dat, fundamentele SRT (ook voor ART), en vervolgens methodisch in meerdere, verschillende topics bespreken.
Je kunt wel hopen dat er ooit iemand langskomt en dit in jip-en-janneketaal allemaal voor je duidelijk maakt, maar dat zal nooit gebeuren. Het is alleen maar moeilijker voor een nieuwkomer als er al 762 berichten staan, waarbij het over vanalles en nog wat is gegaan, wat het bijna onnavolgbaar maakt.
Wat ook nog eens heel logisch is, mensen gaan zich "vervelen" en beginnen over veel interessantere onderwerpen. Een beetje zoals ik ergens zag staan dat iemand wel een Engelengeduld moet hebben. Zeker als er geen vooruitgang geboekt wordt. Dat kan ik me heel goed voorstellen.
@Flappelap
Maar ik denk ook dat dit topic is ontspoord en dat er dan beter een nieuw topic kan worden geopend. Persoonlijk "discusseer ik niet om het discusseren"; ik probeer onduidelijkheden over de relativiteitstheorie weg te nemen.
Maar goed, als ik meer verwarring zaai dan begrip, dan hou ik het hierbij.
Met discussiëren om te discussiëren bedoelde ik jou niet. Helemaal niemand in het bijzonder. Maar zoals ik hierboven min of meer schrijf, het wordt nogal saai!
Het 50 pagina's lang op een forum over hetzelfde onderwerp hebben. Waarbij vaak wel terug gegaan
moet worden naar de basis. (Naar wel heel elementaire kennis van de SRT eerlijk gezegd.)
Wat TS niet wil*
Dus mijns inziens is het niet meer dan logisch dat er allerlei vertakkingen ontstaan zijn, waardoor en waarbij er soms langs mekaar heen gepraat wordt of het eea niet helemaal goed begrepen wordt en weet ik het wat niet allemaal. Sterker nog, dat zal wel moeten voor een topic met 762 berichten!
Zover ik gezien heb is het hele topic zo'n beetje off-topic!!

(Niet te geloven.)
Kennelijk ben ik overigens degene die die paar keer de meeste verwarring gezaait heeft.
En ja, ik raakte even wat in verwarring bij het teruglezen of terugbladeren eigenlijk, door dit bos waarbij de bomen niet makkelijk meer te onderscheiden zijn. Me afvragend waarom überhaupt ineens een lichtklok voor een ruimtetijd interval.
Maar ik had niet moeten stellen dat bij jouw
\(A-B=2L\) geldt dat
\(\Delta s=0\), maar juist dat
\(\Delta s^2≠0\). Waarbij ik eerlijk gezegd ook nog gemakshalve, en domweg, had aangenomen dat de gebeurtenissen A en B op de verschillende spiegels van de lichtklok plaatsvonden i.p.v. op dezelfde.
Maar dan alsnog zou gelden dat voor een eindige afstand, A-B, in de lichtklok (het tikken van de klok) er inertie bij komt kijken; een inertiaalstelsel (van de "bewegende massa"). En dus geen licht-achtige kromme of wereldlijn van licht voor waarnemers in alle andere inertiaalstelsels.
Alleen gaat het topic, zoals ik begreep over het pad óók A-B van de lichtstraal wat door de zon wordt afgebogen. En wat ik kennelijk verkeerd begrepen had is dat je door middel van de uitleg met de lichtklok richting een uitleg over coördinaten (licht)snelheid wilde gaan. Niet slechts voor een uitleg van een tijd-achtige ruimtetijd interval (ook niet eens een eigentijd interval) en eventueel bedoeld om het gebruik van de postulaten van SR aan te tonen. Want, waarvoor?
Ik bedoel als dergelijke basiskennis ontbreekt, en ondertussen wel 50 pagina’s lang allerlei pogingen gedaan zijn m.b.t. een onderwerp uit algemene relativiteit.. Dat slaat toch nergens op, laten we eerlijk zijn. Dat is de omgekeerde volgorde.
Dus
@HansH
Ik had het eerder over "spoon feeding" wat in dit geval tot op zekere hoogte wel goed zou zijn denk ik. Misschien wel noodzakelijk. (Of populaire wetenschap.)
Maar om te begrijpen van wat ik zie wat je allemaal graag wilt begrijpen, zoals je het wilt begrijpen: niet populaire wetenschap met teveel misleidende analogieën of teveel simplificaties, maar zoveel mogelijk zoals de algemene relativiteitstheorie daadwerkelijk gemodelleerd is, hoef je lang niet alle technische details te begrijpen, maar wel de basis en in ieder geval conceptueel, wat het belangrijkste is. En zeker van de SRT eerst, zie als voorbeeld hier voor een klein overzicht:
https://www.lorentz.leidenuniv.nl/resea ... e.html#inh
6.3 eventueel m.b.t een parameterisering voor een eigentijd interval, wat ik ergens benoemde. Wat niet per se nodig is, zoals zoveel zelfs daar niet van. Er zijn voor jou vast en zeker veel betere boekjes of websites met meer visualisaties ter verduidelijking.
Anders wordt het zelfs met vanalles voorkauwen, met geringe tijd en/of geduld van een ander, nóg een 5 jaren plan.
Hoe dan ook, er wordt voor mij en m.i. voor anderen veel te snel en veel te veel gevraagd en gepost. En veel te weinig bestudeerd. (Daar heb ik iig inmiddels zeker geen tijd meer voor.) En als je het mij vraagt kun je of over populaire wetenschap lezen, waar ook niets mis mee is (al kan ik me er heel soms enigszins aan ergeren, als iets veel teveel gesimplificeerd wordt en omdat het zo simpel is viral kan gaan, waardoor een hoop mensen alleen maar de illusie hebben iets te begrijpen, terwijl het een red herring is.)
Of je zult ergens eerst nog "veel" basiskennis moeten opdoen.
Ik bedoel als flappelap of wie dan ook ergens op pagina 45 in een topic over afbuiging van licht door zwaartekracht via een lichtklok uit moet leggen wat een ruimtetijd interval is, dan ... . Dat is niet de manier.
Zoals met alles zul je zelf het meeste moeten doen.
*(Wat TS niet wil), althans niet met boeken waar wat technische details in staan. Maar vrijwel geheel intuïtief zo lijkt het. Tot frustratie van anderen. Maar dat is zijn goed recht en het
kan ook wel. Om enigszins tot, voor hem mogelijk voldoende begrip te komen. Plaatjes en YouTube filmpjes met minimale wiskunde. Het is alleen een veel langere weg.
Als analoog (ook mbt dit topic): de meeste mensen die iets willen bereiken, aan de andere kant van de Grand Canyon, zouden een brug pakken ipv voor gevaar voor eigen leven de rotswanden eerst af klimmen en later weer op te klauteren, maar in het ravijn wel allemaal interessante stenen kunnen bekijken.
Als allemaal stukjes fysica/relativiteit om op zo'n manier, overal stukjes wegplukkend, onbewust misschien hopend op "fundamentele stenen", het allemaal wat aan mekaar te breien tot een coherent begrip overeenkomend met de relativiteitstheorie.
Wel een beetje een vreemde, overdreven analogie, maar goed.
(Nogal lang geworden.)