Hmm, ja. Ik vraag me af voor wie dat geschreven is. Ik neem aan dat wnvl1 wel weet dat je daar niet aan toe bent en dus voor wie is het zinvol?
Voor iedereen die er bekend mee is, is dat wel duidelijk. En het is ook niet zo dat flappelap ergens postulaten wil of probeert te bewijzen. Evenmin bewijst ChatGTP dit.
Een postulaat is per definitie niet te bewijzen! Daarom wordt dat woord gekozen ipv een bewezen stelling oid (ook al zijn ze naar mijn mening inmiddels wel zo duidelijk aangetoond of hebben test op test doorstaan dat het als als bewezen beschouwd mag worden). Maar wat daar dus staat is slechts het aantonen van het gebruik van de twee postulaten in de theorie. OpenAI altijd 'fact checken', zeg ik altijd maar. En in het Engels gebruiken, gezien het t web doorzoekt.
Voor jou wordt er volgens mij vooralsnog helemaal niets mee bewezen noch aangetoont.
Zo zou ik het niet opvatten, maar de volgorde doet er niet toe voor formuleringen van postulaten.maar blijft voor mij de omgekeerde volgorde. net zoiets als dat je zegt dat er de newton vergelijkingen zijn voor zwaartekracht en dat daarom de planeten de banen draaien die ze draaien. nee het is andersom: de planeten draaien hun banen en daaruit kun je afleiden dat je dat (voor niet al te hoge snelheden en zwaartekracht) kunt beschrijven met Newton.
@wnvl1
Dit is misschien wat negatief, en ik wil niet muggenziften, maar dergelijke dingen kunnen al gauw tot misvattingen leiden.
Het gaat niet zozeer of helemaal niet om de fysica achter de lichtklok en ook niet in eerste instantie om de postulaten, zoals ik het lees.vanuit het plaatje kijk je aleen naar een lichtstraal dus zou ik nu denken dat je alleen de invariantie van\( ds=0\) (het lichtpad) bewijst, maar niet in het algemeen voor een massa de met een bepaalde snelheid een pad volgt.
Zie daarover slechts dit middelbare school filmpje:
https://schooltv.nl/video-item/de-speci ... htsnelheid
Waarin het tweede postulaat dus gebruikt wordt; als de lichtsnelheid, c, een constante is, gelijk voor iedere waarnemer en onafhankelijk is van de relatieve beweging tussen trein en perron in dat geval. Dan moet de tijd wel trager verlopen in de trein voor de waarnemer op het perron.
Maar gaat het meer over of richting een ruimtetijd interval van een massief object. Dus geen licht-achtige (of 'null-like'), dus geen \(ds^2=0\). Geen nulgeodeet, er wordt over het algemeen ook niet van geodeten gesproken in de speciale relativiteitstheorie (als wereldlijnen).
Maar \(ds^2\) of \(Δs^2\) als een gemeten seperatie tussen A en B.
(Voor je het vraagt, het wordt, naast wiskundige redenen (Pythagoras), gekwadrateerd om dubbelzinnigheid over de metrische signatuur te voorkomen. Afhankelijk van de conventie kan de metriek een (-, +, +, +) of (+, -, -, -) signatuur hebben. Als we \(ds\) zouden schrijven, zou het onduidelijk zijn of het een reële of imaginaire hoeveelheid vertegenwoordigt, afhankelijk van of het tijd- of ruimte-achtig is. Bij licht-achtige intervallen maakt het niet uit omdat het nul is.)
En het gaat, zover ik zie, ook nog niet over een eigentijd interval.
PS. Het equivalentieprincipe vertegenwoordigt geen kromming.
Puzzels