wnvl1 schreef: ↑di 11 mar 2025, 20:42
Gast schreef: ↑di 11 mar 2025, 07:13
Verder helemaal niet lullig bedoeld, de meeste mensen denken helemaal niet na over zwaartekracht e.d. laat staan in de context van de algemene relativiteitstheorie; "gekromde ruimtetijd".
De leegte van die levens schokt me.
Ja, dat moet echt verschrikkelijk zijn voor die mensen. Best wel raar dat dit het nieuws nooit haalt.
Je gaat je snelheid dusdanig kiezen dat je veel sneller beweegt door de tijd dan door de ruimte. Dan lijkt het mij logisch dat het effect van kromming van tijd groter is dan die van ruimte. Ik vermoed dat als je je assenstelsel kiest zodat je veel sneller door ruimte beweegt dan door tijd dat het andersom is.
("Door de tijd bewegen" is niet helemaal juist om te zeggen, want dat is geen beweging. Maar ik begrijp wat je bedoelt en)
Ja, uiteraard. Geen enkel referentiekader heeft immers de voorkeur boven een andere, in de zin dat ze allemaal dezelfde realiteit kunnen beschrijven.
Er is natuurlijk wel een voorkeur in de zin dat iets gemakkelijker te beschrijven is vanuit het ene frame dan vanuit het andere. In dit geval zou het nogal onhandig zijn een frame te gebruiken die zich met relativistische snelheden door de kosmos raast.
Maar idd, dan zouden de ruimtelijke componenten wel een grote rol van betekenis hebben.
Eigenlijk hetzelfde als waarom voor bij de afbuiging van licht door de zon (of bij wat voor gravitationele lensing dan ook) de ruimtelijke componenten zoveel, precies de helft, bijdragen aan de afbuiging of beweging van het licht/de fotonen.
En de exacte baan van Mercurius rond de zon bijvoorbeeld enkel te wijten is aan de temporale component.
(Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik zie niet hoe een dergelijk frame volgt uit Gauss's law for gravity en vervolgens, neem ik aan, de Poisson vergelijking.)
Ik zie dan ook weinig alternatief dan gebruik te maken van ds=0 om de coördinatensnelheid van licht te berekenen.
Nou, nee een berekening niet. Hoewel, in principe heb je alleen maar gravitationele tijddilatatie nodig. In ieder geval conceptueel gezien zou je simpelweg kunnen zeggen dat wanneer tijd ergens langzamer verloopt, vanwege gravitationele tijddilatatie, snelheden dit ook doen. Voor een externe waarnemer uiteraard.
Zoals het bekende "alles 'bevriest' op de waarnemingshorizon van een zwart gat".
Al zal de tijd voor de externe waarnemer nooit helemaal stil komen te staan, maar waar de tijddilatatie asymptotisch richting oneindig gaat. Waardoor de waarnemingshorizon die daar allang volledig is gevormd nooit op Aarde zal worden geobserveerd noch een verandering daarvan. De meest bizarre misvattingen over die stelling gelezen ook. Maar, off-topic.
Hiermee versimpel ik verder niets. Maar ik leg slechts het principe uit. En het lijkt mij dat, in dit geval HansH, dáár naar op zoek is. Conceptueel begrip. En wat dat betreft kun je m.i. best een stuk meekomen, zonder (gedetailleerde) uitwerkingen.
Voor een daadwerkelijke berekening is dat inderdaad het meest voor de hand liggend. En kan ik me goed voorstellen om het verder ook niet toe te lichten. Tenminste, zolang er niet specifiek naar gevraagd wordt.