er bestaat geen niets voor ons mensen die dat blijkbaar niet kunnen bevatten. dus het daarom je conclusie is dat er geen 'niets' kan bestaan dan zijn we nog niet echt verder gekomen vrees ik.
Moderator: Rhiannon
Er valt weinig aan te bevatten. Er is geen "niets".
punt is denk ik meer hoe je de overgang van niets naar iets kunt bevatten/voorstellen.
Logica is niet alleen als a en b dan c!Heikos schreef: ↑do 21 mei 2009, 19:15 Over dit probleem is al veel geschreven en volgens mij is er nog nooit iemand uit gekomen, maar goed. Het probleem is als volgt:
Er zijn twee mogelijkheden in voor het ontstaan van alles (bijv. het universum of het multiversum of wat dan ook):
Mogelijkheid 1: er is een beginpunt geweest waarop alles begon
Mogelijkheid 2: alles was er altijd al
Beide mogelijkheden leiden, voor zover ik kan zien, tot een onmogelijkheid en toch zijn we er![]()
Mogelijkheid 1: Hoe kan er iets ontstaan uit niets. Het eerste dat bestaat kan geen reden hebben waarom het is ontstaan. Anders zou de reden er eerst geweest moeten zijn en hoe ontstond deze reden dan?
Mogelijkheid 2: Als alles er altijd al was, dan zou je oneindig lang terug kunnen gaan in het verleden en er zou nog steeds wat zijn. Bijvoorbeeld in het geval van een oneindig herhalend universum. Echter, vanaf oneindig lang geleden tot nu duurt oneindig lang en zou je nooit dit moment kunnen bereiken.
In het eerste geval lijkt het probleem te zitten in de ontoereikendheid van logica dat niet voor dit soort problemen geschikt is. Logica is namelijk: als a en b, dan c. En dus kun je geen logica toepassen op mogelijkheid 1.
Bij de tweede mogelijkheid lijkt het probleem te zitten in de term oneindigheid, wat bij mij eigenlijk altijd problemen oplevert.
Elke wijsheid is welkom!