Heeft er veel van weg. Een wiskundig aardigheidje zonder fysische betekenis.
Spielerei zonder fysische betekenis van PP. Absoluut irrelevant.Professor Puntje schreef: ↑wo 19 feb 2025, 21:14 Geen speld tussen te krijgen. Behalve de inmiddels gebruikelijke ondoordachte dooddoeners van Xilvo.
Ja, oké, maar dat kun je dus ook toepassen op een plant. Toch is er een moment dat een plant is ontsproten uit de grond.Neem nu eens aan dat het universum op alle tijdstippen na een tijdstip 0 heeft bestaan, maar dat het op het tijdstip 0 zelf nog niet bestond. Dan zijn er voor ieder tijdstip waarop het universum heeft bestaan eerdere tijdstippen, en als men dat graag zo heeft kunnen er ook voor alles wat er gebeurt eerdere oorzaken geweest zijn. Toch is het dan niet zo dat het universum altijd al heeft bestaan.
Er is niets origineels aan. Het is bekende wiskunde. Maar betekenisloos in dit verband.
Heeft dit enige betekenis vanuit het kader van kwantum mechanica waarin tijd gekwantiseerd is? Vanuit dat perspectief kan je niet zinnig spreken over een tijdsduur korter dan een Planck moment.Professor Puntje schreef: ↑wo 19 feb 2025, 21:14 Het verhaal is meestal dat alles een oorzaak moet hebben en dat er dus maar twee opties zijn:
1. Het universum is ooit begonnen (maar hoe en waarom dan?)
2. Het universum heeft altijd al bestaan (maar waarom was er dan niet gewoon niets?)
Neem nu eens aan dat het universum op alle tijdstippen na een tijdstip 0 heeft bestaan, maar dat het op het tijdstip 0 zelf nog niet bestond. Dan zijn er voor ieder tijdstip waarop het universum heeft bestaan eerdere tijdstippen, en als men dat graag zo heeft kunnen er ook voor alles wat er gebeurt eerdere oorzaken geweest zijn. Toch is het dan niet zo dat het universum altijd al heeft bestaan.
Geen speld tussen te krijgen. Behalve de inmiddels gebruikelijke ondoordachte dooddoeners van Xilvo.
Je kan deze redenering toepassen op elk willekeurig tijdstip.Professor Puntje schreef: ↑wo 19 feb 2025, 21:14 Het verhaal is meestal dat alles een oorzaak moet hebben en dat er dus maar twee opties zijn:
1. Het universum is ooit begonnen (maar hoe en waarom dan?)
2. Het universum heeft altijd al bestaan (maar waarom was er dan niet gewoon niets?)
Neem nu eens aan dat het universum op alle tijdstippen na een tijdstip 0 heeft bestaan, maar dat het op het tijdstip 0 zelf nog niet bestond. Dan zijn er voor ieder tijdstip waarop het universum heeft bestaan eerdere tijdstippen, en als men dat graag zo heeft kunnen er ook voor alles wat er gebeurt eerdere oorzaken geweest zijn. Toch is het dan niet zo dat het universum altijd al heeft bestaan.
Geen speld tussen te krijgen. Behalve de inmiddels gebruikelijke ondoordachte dooddoeners van Xilvo.
Heikos schreef: ↑do 21 mei 2009, 21:15 Over dit probleem is al veel geschreven en volgens mij is er nog nooit iemand uit gekomen, maar goed. Het probleem is als volgt:
Er zijn twee mogelijkheden in voor het ontstaan van alles (bijv. het universum of het multiversum of wat dan ook):
Mogelijkheid 1: er is een beginpunt geweest waarop alles begon
Mogelijkheid 2: alles was er altijd al
Beide mogelijkheden leiden, voor zover ik kan zien, tot een onmogelijkheid en toch zijn we er![]()
Mogelijkheid 1: Hoe kan er iets ontstaan uit niets. Het eerste dat bestaat kan geen reden hebben waarom het is ontstaan. Anders zou de reden er eerst geweest moeten zijn en hoe ontstond deze reden dan?
Mogelijkheid 2: Als alles er altijd al was, dan zou je oneindig lang terug kunnen gaan in het verleden en er zou nog steeds wat zijn. Bijvoorbeeld in het geval van een oneindig herhalend universum. Echter, vanaf oneindig lang geleden tot nu duurt oneindig lang en zou je nooit dit moment kunnen bereiken.
In het eerste geval lijkt het probleem te zitten in de ontoereikendheid van logica dat niet voor dit soort problemen geschikt is. Logica is namelijk: als a en b, dan c. En dus kun je geen logica toepassen op mogelijkheid 1.
Bij de tweede mogelijkheid lijkt het probleem te zitten in de term oneindigheid, wat bij mij eigenlijk altijd problemen oplevert.
Elke wijsheid is welkom!
Sorry dat het zolang duurde maar ik geraakte niet echt goed op het forum.Professor Puntje schreef: ↑vr 21 feb 2025, 10:58 De paradoxen van Zeno (en de oplossing daarvan) zijn mij goed bekend, ik heb daar zelfs een scriptie over geschreven. Dat doet echter niets af aan de geldigheid van mijn redenering. Ik maak niet het soort fouten die Zeno wel maakte. Als je denkt dat ik wel een zelfde type fout maak, dan zou je die fout ook moeten kunnen aanwijzen. De overvloedige informatie die er over Zeno's paradoxen voorhanden is zou daar voldoende handvatten voor moeten bieden. Waar (op welk punt) ga ik de mist in?