Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0
Berichten: 554
Lid geworden op: za 21 mar 2009, 12:07

Sterkste binding?

Als je kijkt naar de twee typen sterke bindingen (intramoleculair) dan wordt gesteld dat het afhangt van de omgeving of de ionische binding of de covalente binding sterker is, zoals gedefinieerd door de hoeveelheid energie die nodig is om de binding te verbreken (in waterige oplossing is bijvoorbeeld de covalente binding sterker; in vacuüm juist de ionische binding); klopt dat? En hoe kan dit beredeneerd worden? Ik neem aan dat een waterige oplossing de via waterstofbruggen de ionische binding ontwricht?

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 22:08

Re: Sterkste binding?

Volgens mij gaat het hier over 2 verschillende dingen door elkaar. Elektrostatische interacties tussen ionen zijn afhankelijk van de (relatieve permittiviteit van de) omgeving. Maar kijk ik sec naar de ionbinding tussen bijvoorbeeld Na+ en Cl-, dan is de omgeving de rest van het zoutkristal, en de energie om die binding te breken staat los van wat je er verder mee doet.
Bij oplossen in water vorm je (in tegenstelling tot bij vacuum) nieuwe bindingen, en daarmee is de reactie-enthalpie anders (minder endotherm), maar het breken van de oorspronkelijke binding blijft gelijk. Die nieuwe bindingen kunnen inderdaad waterstofbruggen zijn (met anionen) maar ook "gewone" ion-dipoolinteracties of elektrostatische interactie tussen kationen en het O-atoom.

Er is verder weinig algemeens te zeggen over de sterkte van covalente en van ionbindingen. Keukenzout smelt bij 800 °C, daar ben je dus al ionbindingen aan het breken, terwijl bij die temperaturen watermoleculen nog geheel intact zijn. Dus wat is sterker?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PhilipVoets
Artikelen: 0
Berichten: 554
Lid geworden op: za 21 mar 2009, 12:07

Re: Sterkste binding?

Ha Marko,

Dank voor de nuance. De vraag volgt uit een MCAT-test, waar de vraag was welke van deze twee bindingstypen sterker is (in algemene zin, neem ik aan?). Ik kreeg al beetje de indruk dat het een beetje appels met peren vergelijken was, aangezien nergens een eenduidig antwoord of heldere redenering terug te vinden was.
Dank!

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!