Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Scaffone
Artikelen: 0

Hoe gaat planetaire differentiatie in zijn werk?

Ik vind het zeer verbazend dat de Aarde en andere planeten en manen aan de binnenkant zo prachtig gedifferentieerd zijn. Als ik het op zoek staat er dat zware dingen zakken en lichtere zaken naar boven drijven. In magmakamers of dichter bij e oppervlakte van de aarde kan ik me er iets bij voorstellen, als dingen bijvoorbeeld een fase-overgang ondergaan en er dingen uitkristalliseren, maar dieper in de aarde is het heel erg heet, zeker op de grens tussen de kern en de mantel.Ik had begrepen dat alles op die diepte allemaal plastisch is, Ik vraag me af hoe in de geschiedenis van de aarde het ijzer en nikkel van de silicaten gescheiden is, zodat er ofwel klompen IJzer en Nikkel groot genoeg om te zinken ontstaan of klonten met silicaten groot genoeg om naar boven te drijven, en dit allemaal in een jonge aarde die nog veel meer radioactieve warmte opwekte die door convectie naar buiten moest.

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Marko
Moderator
Artikelen: 0

Re: Hoe gaat planetaire differentiatie in zijn werk?

Scaffone schreef: do 09 feb 2023, 20:10 Ik vind het zeer verbazend dat de Aarde en andere planeten en manen aan de binnenkant zo prachtig gedifferentieerd zijn. Als ik het op zoek staat er dat zware dingen zakken en lichtere zaken naar boven drijven. In magmakamers of dichter bij e oppervlakte van de aarde kan ik me er iets bij voorstellen, als dingen bijvoorbeeld een fase-overgang ondergaan en er dingen uitkristalliseren, maar dieper in de aarde is het heel erg heet, zeker op de grens tussen de kern en de mantel.Ik had begrepen dat alles op die diepte allemaal plastisch is, Ik vraag me af hoe in de geschiedenis van de aarde het ijzer en nikkel van de silicaten gescheiden is, zodat er ofwel klompen IJzer en Nikkel groot genoeg om te zinken ontstaan of klonten met silicaten groot genoeg om naar boven te drijven, en dit allemaal in een jonge aarde die nog veel meer radioactieve warmte opwekte die door convectie naar buiten moest.
Het hoeven geen klompen te zijn. Ook vloeistoffen die normaal gesproken mengen kunnen ontmengen als de zwaartekracht groot genoeg is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☄️ Sterrenkunde en Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!