Puzzel Puzzels
steve3234
Artikelen: 0

Log getransformeerde data van kiemtelling

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig voor een 1e jaars opdracht HLO om een staafdiagram te maken van bacterie kiemtelling in (KVE/mL) van verschillende objecten die gedesinfecteerd zijn. Aangezien de data tussen de verschillende objecten behoorlijk uit een lopen (12 KVE/mL tot 3,2 x 10^9 KVE/ml) dacht ik eraan om de data te log transformeren.

Echter liep ik tegen het volgende: de tellingen zijn uitgevoerd in triplo, hiervan wil ik graag een standaard deviatie berekenen, moet ik de SD (of zelfs de relatieve standaard deviatie) van de log getransformeerde data berekenen of van de niet-log getransformeerde data.

Alvast dank voor jullie antwoorden!

Groeten,
Steve

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

ArcherBarry

Re: Log getransformeerde data van kiemtelling

het berekenen van de standaardeviatie moet gebeuren op de schaal dat je de resultaten wilt demonsteren.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

steve3234

Re: Log getransformeerde data van kiemtelling

Super bedankt voor je antwoord. Is het dan gebruikelijk om een relatieve standaard deviatie te geven als je dus de niet log getransformeerde data visualiseert als staafdiagram en wanneer je de log getransformeerde data gebruikt dus gewoon een standaard deviatie weergeeft?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Immunologie en microbiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!