Puzzel Puzzels
sims
Artikelen: 0

[scheikunde] Hoe vind ik de zuiverheid?

Bij reactie van 1,2048 g onzuiver natriumcarbonaat met calciumchloride ontstaat er 1,0362 g calciumcarbonaat? Bereken de zuiverheid van het natriumcarbonaat.

Ik snap niet hoe ik hier de zuiverheid van kan berekenen of wat het eigenlijk betekent dat ik moet berekenen?
Het begin van de oefening is in de bijlage te vinden. nl. het berekenen van het aantal mol en het uitschrijven van de reactievergelijking in symbolen.

Alvast bedankt.
311601446_412717264401010_7834874524658835497_n

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Valerion

Re: [scheikunde] Hoe vind ik de zuiverheid?

Zuiverheid is een percentage dat weergeeft hoeveel procent van een bepaalde massa onzuiver product bestaat uit zuiver product.

Bij deze oefening komt dat neer op: zuiverheid = (massa zuiver Na2CO3 / massa onzuiver Na2CO3) * 100%

Let op bij je berekeningen. Je hebt massa onzuiver Na2CO3 gebruikt om het aantal mol Na2CO3 te berekenen. Dit mag je niet.

Tip: Je hebt het aantal mol CaCO3 berekend. Hoeveel mol zuiver Na2CO3 heb je volgens de reactie nodig gehad om dit aantal mol calciumcarbonaat te vormen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

daniel73

Bij rekenvragen begin je altijd met een kloppende reactievergelijking. Stel die dus eerst op.

Daarna weet je stoichiometrische verhoudingen, of kortweg 'de molverhouding' waarin alle stoffen met elkaar reageren. Stoffen hebben alleen dan wat met elkaar te maken, dat is immers wat de reactievergelijking zegt.

En dan geeft de opgave je twee massa's van stoffen die in de vergelijking zitten. Kloppen die met elkaar gegeven de molverhouding én hun molmassa's...?
sims

daniel73 schreef: zo 16 okt 2022, 14:51 Bij rekenvragen begin je altijd met een kloppende reactievergelijking. Stel die dus eerst op.

Daarna weet je stoichiometrische verhoudingen, of kortweg 'de molverhouding' waarin alle stoffen met elkaar reageren. Stoffen hebben alleen dan wat met elkaar te maken, dat is immers wat de reactievergelijking zegt.

En dan geeft de opgave je twee massa's van stoffen die in de vergelijking zitten. Kloppen die met elkaar gegeven de molverhouding én hun molmassa's...?
Valerion schreef: zo 16 okt 2022, 11:13 Zuiverheid is een percentage dat weergeeft hoeveel procent van een bepaalde massa onzuiver product bestaat uit zuiver product.

Bij deze oefening komt dat neer op: zuiverheid = (massa zuiver Na2CO3 / massa onzuiver Na2CO3) * 100%

Let op bij je berekeningen. Je hebt massa onzuiver Na2CO3 gebruikt om het aantal mol Na2CO3 te berekenen. Dit mag je niet.

Tip: Je hebt het aantal mol CaCO3 berekend. Hoeveel mol zuiver Na2CO3 heb je volgens de reactie nodig gehad om dit aantal mol calciumcarbonaat te vormen?
Bedankt voor jullie hulp.
Dus hoe ik eigenlijk moet zien, is dat in de reactievergelijking zelf het 'zuivere' natriumcarbonaat zal reageren.
Terwijl er in de opgave een massa gegeven is van een compositie die Zowel natriumcarbonaat als een of meerdere andere stoffen bevat.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

sims

Dit is mijn uitwerking samen met de kloppende metathesereactie.
311778018_420104516974033_7652811253444635241_n
Ik wou ook nog even vragen.. Is er een symbool voor de zuiverheid of niet echt?

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!