Puzzel Puzzels
pebblesonthebeach
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 18:41

Gasfase van elementen.

Onder atmosferische druk en bij kamertemperatuur kennen we een aantal elementen die voorkomen in de gasfase.
De edelgassen uitgezonderd zijn die allemaal 2- of 3-atomig (ozon).
Nu vroeg ik me af of dat ook geldt voor de rest van de elementen, uiteraard bij andere druk en temperatuur.
Heb gezocht op internet, maar geen antwoord gevonden.
Is hier iemand die daar iets over kan zeggen?

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Gsfase van elementen.

Fosfordamp bestaat in bepaalde omstandigheden uit P4 moleculen. Dat is wel het maximum dat mij zo te binnen schiet, voor elementaire stoffen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bladerunner
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 14:55

Re: Gsfase van elementen.

Het hangt van het element af. IJzer bijvoorbeeld is als puur Fe2 zeldzaam (en is dan meestal afkomstig van meteorieten) en zit verder dus in ijzererts waar het geoxideerd is.
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Gasfase van elementen.

Ik denk dat je Fe(II) en Fe2 door elkaar haalt. Het eerste bestaat, het tweede niet althans ik kon geen bron vinden die dit onderbouwt. Verder ging de vraag over elementen in de gasfase dus ik begrijp niet goed wat het belang van die meteorieten is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
efdee
Artikelen: 0
Berichten: 697
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 16:22

Re: Gasfase van elementen.

Een (zuivere) diamant is een zichtbaar en tastbaar molecuul. Alle triljarden koolstofatomen zijn chemisch gebonden.
Het is echt een element, namelijk koolstof.
Koolstof bestaat ook als C60, een 'bolvormig' molecuul.
Maar, sorry, dit zijn geen gassen.
efdee
Artikelen: 0
Berichten: 697
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 16:22

Re: Gasfase van elementen.

Met soortelijke warmtemeting en de wet van Dulong en Petit kan het aantal atomen per molecule worden vast gesteld.

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

pebblesonthebeach
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 18:41

Re: Gasfase van elementen.

Dit vond ik in een publicatie uit 1885 van de hand van Dr G Doyer van Cleeff.

"Wanneer phosphorus in chloor wordt verwarmd en zich daarmede verbindt, splitst ééne molekule phosphorus zich b.v. in vier atomen.
Daarentegen schijnt eene molekule kwik een ondeelbaar geheel te zijn, dat zelfs tegen hevige scheikundige werkingen bestand is; men zegt daarom, dat bij deze grondstof molekule en atoom even groot zijn of dat hier eene molekule uit één atoom bestaat.
Terwijl in deze beide gevallen phosphorus en kwik niet alleen staan, leverde de zwavel eene nog merkwaardiger uitzondering op.
De kleinste deeltjes van den zwaveldamp, slechts weinig boven het kookpunt 440° verhit, bestaan uit zes atomen.
Had men vroeger de molekulen der grondstoffen beschouwd als grootheden, die alleen ten gevolge van den schok van eenige scheikundige werking in hare bestanddeelen werden ontleed, de zwavel logenstrafte deze meening.
Immers eene sterkere verwarming op zich zelve oefende hier eenen dergelijken invloed uit, twee molekulen vormden er weldra drie, zoodat elke molekule thans uit vier atomen was opgebouwd.
Zulke molekulen hadden slechts een ephemerisch bestaan;
immers ging men met de verwarming voort, dan werden zij weldra op hare beurt ontleed, zoodat de molekulen zwavel bij 1000° slechts twee atomen bevatten. Naar men meende, was de warmte niet bij machte de verdeeling nog verder voort te zetten; wilde men zulke molekulen in haar laatste bestanddeelen splitsen , dan moest men weder de hulp inroepen der stoffen, die eene scheikundige werking op de zwavel uitoefenen."

Verder dan 2-atomig kon zwavel dus ook niet worden gedissocieerd in zijn gasfase.
Ik vraag me dus af of dissociatie van gassen pas gebeurt op de temperatuurgrens waarop het gas overgaat in plasma. Dat zou dan op die overgang gepaard moeten gaan met een volumeverdubbeling van het preparaat.
Vind zoiets inderdaad plaats?
Is hier iemand bekend met plasmafysica?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!