Een andere - enigszins off-topic - vraag, wat is de reden van die chevronvormige pixels? Geven die een betere beeldkwaliteit (kan ik me eigenlijk niet voorstellen), maken die de fabricage makkelijker?
Goede vraag! En heb ik ook niet bij stil gestaan. LCD IPS (in plane switching) is de opvolger van TN (twisted nematic).
Via mijn eerdere link (Duits site) kwam ik op deze met geschiedenis. En probeer hier een samenvatting te geven. Uit eigen kennis en opnieuw enig lees- studeerwerk. Echter, geen volledig antwoord.
Bron: Web Archieve.org
In de begin periode van LCD was de kijkhoek erg limiterend. De electroden (+, -) waren vroeger (20 jaar geleden) gestapeld in de kijkrichting, en de polarisatie van de TN-LC vloeistof voorgespannen door krasjes in glas (achterzijde en topzijde), aanbracht door "rubbing" (zo noemde men dat dacht ik). Dit had veel kijkhoek afhankelijkheid deze krasrichting voor- achterzijde krashoek diende aangepast te worden per toepassing (cockpit piloot, of display in auto). Dit bij de LCD fabriek in Heerlen 2000 thans, ik werkte bij de PolyLED (OLED) afdeling.
Blijkbaar staan tegenwoordig elektroden rechtopstaand in kijkrichting (zie link). Allemaal ten dienste van de volgende belangrijke kwaliteit eisen voor LCD:
- Contrast, per definitie moeilijk voor LCD, zwart is moeilijk te maken voor backlight LCD.
- Kijkhoek afhankelijkheid. Door effecten ruimtelijke polarisatie.
- Pixelafmeting in combinatie met schakel electronica oppervlakte per pixel. Ratio tussen pixel (licht) en electronica (donker) oppervlakte.
- Schakelsnelheid, de LCD/polymeren schakelen per definitie langzaam, vroeger zag je tijdens een voetbalwedstrijd effecten aan de bal zoals de Bohemian Rhapsody muziek video

Hoe ik begrijp heeft de Chevron structuur twee polymeer/LC voorspanrichtingen ipv van eentje vroeger. Dus binnen een enkel pixel twee polarisatie velden/richtingen. Verder vermoed ik dat patenten ook een rol spelen. Wie welke technologie gebruikt.
Helaas geen volledig antwoord, maar hopelijk enig context gegeven.
Meer:
Wiki IPS panel