Puzzel Puzzels
Valerion
Artikelen: 0

[wiskunde] Massa berekening m.b.v. triple integraal

Dag allemaal

Ik heb een vraag de volgende oefening.
Opgave: Bereken de massa van een bol met straal a waarbij de massadichtheid ρ(x,y,z) in ieder punt evenredig is met de afstand tot het xy-vlak dat gaat door het middelpunt van de bol. (Antwoord: m = 0.5*k*π*a4)

Mijn poging tot de oplossing:

Ik maak gebruik van de bolcoördinaten omdat er bolsymmetrie is.
286561773_1023061778340746_282659969197619031_n
De integratiegrenzen en het voorschrift voor ρ(x,y,z) lijken mij oke , maar mijn rekenmachine geeft toch gewoon 0 terug.
Waarom gebeurt dit?

Kan het dat ρ(x,y,z) niet gelijk is aan k*r*cos(φ) maar wel aan k* abs(r*cos(φ))? (Ik kom dan wel juist uit, maar weet niet zeker of dit toevallig is of niet)

Groetjes!

Valerion

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

wnvl1

Re: [wiskunde] Massa berekening m.b.v. triple integraal

Dat kan je doen, een andere fout is dat de sinus gekwadrateerd moet worden.
Of evt phi van -pi/2 tot pi/2 integreren.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Valerion

wnvl1 schreef: zo 12 jun 2022, 17:33 Dat kan je doen, een andere fout is dat de sinus gekwadrateerd moet worden.
Oei, ik dacht het enkel de " r " voor de sin(φ) kwadrateren was. Mij cursustekst geeft dat ook zo aan.
Als ik de sin(φ) kwadrateer en vervolgens opnieuw de massa bepaal ( φ-grenzen van -π/2 tot π/2) dan kom ik op m = k*π*a4/3 uit. (maar ik zou k*π*a4/2 moet uitkomen)
wnvl1

Ik moet nog eens proberen, maar in de oppervlakte van een cirkel evenwijdig met het xy vlak zit toch

$$\pi r^2 sin^2 \phi$$

Maar je mag dan wel niet meer integreren over r.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

wnvl1

Zo is het gemakkelijker, denk ik.

$$ 2 \int_0^r k z \pi (r^2-z^2) dz$$

Je kan eventueel nog omzetten naar bolcoördinaten, maar dat maakt het alleen maar moeilijker.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!