Hoi allemaal,
Laat ik me even netjes voorstellen. Mijn naam is Marcel, 53 jaar jong en nogal nieuwsgierig. Mijn hobby is voornamelijk bushcraft en alles wat daarmee te maken heeft.
Naar veel YouTube filmpjes te hebben bekeken had ik me voorgenomen om eens te proberen brandgel zelfstandig te maken. Het zou simpel moeten zijn. Niet dus.
Wat ik nodig zou moeten hebben is calsiumacetaat en ethylalcohol. Dus volle moed spulletjes gekocht en toen ging het fout. Calsiumacetaat kon ik niet kopen en besloot dat zelf te maken met calciumcarbonaat en azijn.
Ik volg de gegevens van YouTube nauwgezet op maar het wil niet lukken.
Ik neem 25gr calciumcarbonaat en los die op in 100ml witte keukenazijn (ook geprobeerd met schoonmaakazijn). Dat oplossen noem ik geen oplossen. Het mengsel blijft krijtwit en als je het wat laat staan zie je een laagje krijt op de boden liggen dus echt oplossen dort het niet. Hoe lang je het ook laat staan of hoe lang je ook blijft roeren. Wel schuimde de oplossing in het begin flink. Dus er was wel een reactie. Na een tijdje heb ik de oplossing door een koffiefilter laten lopen (aldus youtube). Wat je dan zou hebben is calsiumacetaat. Deze vloeistof heb ik voor 50% ingekookt (wederom aldus youtube). Na het inkoken zou het meeste water (uit de azijn) zijn verdampt. Na afkoeling druppelde ik er 100ml alcohol in (verschillende alcohol geprobeerd bij meerdere pogingen). Op youtube komt er een reactie waarop het calsiumacetaat gelijk gel wordt. Nou, bij mij blijft het vloeibaar wit water. Het brandt wel (ivm de alcohol natuurlijk) maar het heeft geen vaste gelvorm. Wat doe ik toch verkeerd????
Is hier iemand die dit ogenschijnlijke kinderlijke simpele experiment met mij kan oplossen? Ik weet niet waar ik het in moet zoeken. Verkeerde alcohol? Verkeerde verhoudingen, Verkeerde handelingen? Ik heb echt geen idee.
Groet u,
Marcel
Puzzels