Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Omikron klemtoon

Ik maak me grote zorgen over de omikron variant van covid: op het tv-nieuws wordt de klemtoon op de eerste lettergreep gelegd, maar ik ben geneigd om hem op de tweede lettergreep te leggen, want dat doe ik ook bij omega. Ik heb geen gymnasium gedaan, dus ik kom er niet uit. Hoe zit dat?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Omicron klemtoon

Ik spreek het dan weer uit met de klemtoon op de eerste lettergreep. Maar met hetzelfde gebrek aan een gymnasium-opleiding.
De gratis site van van Dale geeft het woord niet, in mijn wat oudere papieren (eendelige) versie ontbreekt het eveneens.

Wiktionary geeft geen informatie over het Nederlands. In het (US) Engels ligt de klemtoon op de eerste lettergreep, in het Frans dan weer op de tweede.

Kortom, hier heb je helemaal niets aan ;)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.654
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Omicron klemtoon

Welke van de 2 is het besmettelijkst? ;) Die gaat het dan winnen.
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: Omicron klemtoon

De klemtoon op de tweede lettergreep benadrukt voor mij het onderscheid tussen de o-mikron (de kleine o) en de o-mega (grote o) in het Griekse alfabet. Terwijl de klemtoon op de eerste lettergreep de valse verwachting wekt dat het Griekse alfabet ook nog een ∝-mikron en een ε-mikron, enzovoort, bevat.

Vergelijkbaar met hoe je in het Nederlands de eerste lettergreep beklemtoont wanneer je de kórte ei en de lánge ij onderscheidt.
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Omicron klemtoon

jkien schreef: wo 01 dec 2021, 01:17 De klemtoon op de tweede lettergreep benadrukt voor mij het onderscheid tussen de o-mikron (de kleine o) en de o-mega (grote o) in het Griekse alfabet.
Van omega weet ik wel zeker dat ik nooit anders dan de klemtoon op de eerst lettergreep heb gehoord.
Dat komt overeen met wat hier te horen is.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Gebruikersavatar
Rhiannon
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 4.421
Lid geworden op: di 22 jan 2008, 12:57
Social:

Re: Omicron klemtoon

In het Grieks kun je zien waar de klemtoon van een woord valt omdat een klemtoonteken wordt gebruikt.

Daaraan kunnen we zien dat de letter 'o mikron' (mikros = klein, dus kleine o) wordt uitgesproken met de klemtoon op de eerste lettergreep (όμικρον).

Bij 'o mega' (mega = groot, dus grote o) staat het klemtoonteken op de epsilon (ε) in μέγα, dus valt hier de klemtoon op de tweede lettergreep (ωμέγα).

In het Oud-Grieks kende men een verschil in uitspraak tussen de twee letters: omikron werd uitgesproken als /ɔ/, zoals in dor, terwijl de omega werd uitgesproken als /ɔ:/, zoals in door. In Nieuw-grieks is er geen verschil in uitspraak meer.
Contra principia negantem disputari non potest.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!