Ik denk dat we langs elkaar heenpraten. Ik heb het nog steeds over de afbuiging volgens de ART en niet over newton.Gast044 schreef: ↑vr 08 okt 2021, 03:58 Nee, dat is niet de essentie bij anderen.
(Als dat wel zo is .. uhm, naja dat kan ik niet geloven.)
Maar ik heb je toch uitgelegd ..........
Maar goed.Maar de essentie is uiteindelijk de vraag wat het verschil is tussen newton en Einstein.
mbt deze video:
volgens mij kopt dat niet, immers volgens het equivalentieprincipe valt de vallende lift net zoals een versnellende lift in een vlakke ruimtetijd dus valt zowel tov vrij zwevende massa als ook tov een lichtsttaal. Dus de lichtstraal merkt wel degelijk iets van de tijd.MartijnBril schreef: ↑za 06 nov 2021, 15:26 Licht buigt af door de kromming van de ruimte alleen. Zij bewegen niet door de tijd en traceren zogezegd de ruimtelijke kromming, terwijl heel langzame massieve deeltjes de tijdelijke kromming traceren, zogezegd.
zie https://www.quantumuniverse.nl/relativi ... ruimtetijdMartijnBril schreef: ↑zo 07 nov 2021, 11:35 maar ben niet zeker hoe je hieruit afleidt dat licht zich WEL iets van tijdskromming aantrekt. Kun je dat iets verder toelichten?
Het licht gaat toch ook rechtdoor dus wordt niet afgebogen. Daardoor lijk het vanuit het versnellende frame dat het licht afbuigt. en omdat het versnellende frame niet te onderscheiden is van zwaartekracht volgens het equivalentieprincipe levert dat hetzelfde effect. Het enige verschl is dat er natuurlijk niets verplaatst, terwijl dat bij een versnellende lift we zo is. Dar zal waarschijnlijk ook het probleem vandaan komen dat de ruimte lijkt te krimpen in de tijd rondom een massa zoals de aarde. vraag is alleen hoe je je het dan wel moet voorstellen als het niet echt krimpt.MartijnBril schreef: ↑zo 07 nov 2021, 12:19 In snap nog steeds niet waarom licht in een versneld frame door een gradient in de tijd zou worden afgebogen.