Puzzel Puzzels
Naessens
Artikelen: 0

electro magneet

Wil er iemand een experiment doen met een electro magneet?
Neem twee electro magneten, maak de draad van één magneet los, vouw de draad in het midden van de lengte, en wikkel de nu dubbele draad opnieuw op de houder.
Als elektronicus verwacht ik dat de magneet velden elkaar opheffen, maar iemand zei me dat dit niet zo is.
De magneet is nog net zo sterk!
Is dat juist?

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Xilvo

Re: electro magneet

Naessens schreef: wo 15 sep 2021, 11:46 Is dat juist?
Uiteraard niet.

Wel onder voorwaarde dat de spanning wordt aangesloten op de oorspronkelijke uiteinden van de draad en niet op het dubbelgevouwen punt aan de ene kant en de aan elkaar geknoopte uiteinden aan de andere kant.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

klazon
Pluimdrager

Als elektronicus weet je dat je dan een bifilaire wikkeling maakt waardoor er geen resulterend veld meer is.
Heb je dit experiment ook echt uitgevoerd?
Naessens

Als elektronicus dacht ik ook dat het niet mogekijk zou zijn.
Daarom vroeg ik mij af of het wel waar was, je weet maar nooit.
Ik ben geen knutselaar, daarom vroeg ik of iemand het wil proberen.
Xilvo

Naessens schreef: wo 15 sep 2021, 14:06 Ik ben geen knutselaar, daarom vroeg ik of iemand het wil proberen.
Het "knutselen" stelt weinig voor.

Maar het is verspilde tijd als de uitkomst toch al vast staat.
jkien
Moderator

Er zal misschien wel een frequentie zijn waarbij de golflengte in de koperdraad gelijk is aan de draadlengte. Dan versterken de draadhelften elkaars veld.
klazon
Pluimdrager

Naessens schreef: wo 15 sep 2021, 14:06 Ik ben geen knutselaar, daarom vroeg ik of iemand het wil proberen.
Ik ben wel een knutselaar maar ga het niet proberen. Ik weet van tevoren al dat het niet gaat werken.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Naessens

Ok

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!