Puzzel Puzzels
Lise2001
Artikelen: 0

Zuur-Base-extractie

Hallo, Zou iemand mij kunnen helpen met de samenstelling van de lagen bij vloeistof-vloeistof-extractie?

Aan een oplossing benzoëzuur en benzylalcohol wordt t-butylmethylether (MTBE) toegevoegd. Dit wordt aan een scheitrechter toegevoegd. Verder wordt NaOH toegevoegd. Nu moet ik weten welke reactie er optreedt. Ik denk dat het zuur gaat reageren met de base, dus de natriumhydroxide (base) met de benzoëzuur. Hierbij ontstaan water (aq) en natriumbenzoaat.

Vervolgens treedt er ontmenging van de lagen op. De onderste laag kan nu weggetapt worden. Nu moet ik alleen weten welke stof zich in de weg te tappen etherlaag bevindt en in welke vorm deze stof zich bevindt.

De bovenste laag is de basische waterlaag. Maar welke stof bevindt zich nu in deze laag? en in welke vorm?

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Valerion

Re: Zuur-Base-extractie

Kan je je werkwijze eens laten zien (concentratie van NaOH-oplossing, ...)

_______

Benzoëzuur reageert met NaOH tot Natriumbenzoaat en water. Natriumbenzoaat zit in de waterige laag want is oplosbaar in water, ook resten van NaOH bevinden zich in de waterige fase. Benzylalcohol zal volgens mij in de etherlaag achter blijven omdat het slecht oplosbaar is in water.

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Marko
Moderator

Re: Zuur-Base-extractie

Lise2001 schreef: ma 13 sep 2021, 21:52 De bovenste laag is de basische waterlaag.
Zoek de dichtheden van water en van MTBE eens op?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!