Puzzel Puzzels
efdee
Artikelen: 0

Chromosomen

Zijn de 23 chromosomen van een mens identiek of allemaal verschillend?

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

ArcherBarry

Re: Chromosomen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Als ze allemaal precies hetzelfde zouden zijn, zouden er dan bij mensen 23 paren zijn?
Heb je al wat zelf gezocht op het internet of in de boeken voordat je deze vraag poste?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

efdee

Bij Wikipedia heb ik gelezen over cel, celwand, cytoplasma, celkern, chromosoom. gen
Ik vond de tekst niet altijd even duidelijk.Soms knap ingewikkeld geformuleerd.
Uw vraag snap ik ook niet.
Ik heb nauwelijks scholing gehad op het gebied van biologie.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Valerion

efdee schreef: vr 14 mei 2021, 16:09 Zijn de 23 chromosomen van een mens identiek of allemaal verschillend?
Normaal gezien is het:

Een 'gezond' mens heeft niet 23 chromosomen maar 23 chromosoomparen.Een mens heeft dus 46 chromosomen of 23 homologe paren. Alle chromosomen zijn opgebouwd uit dezelfde bouwstenen, maar niet elk chromosoom heeft dezelfde opbouw en niet elk chromosoom codeert voor dezelfde eigenschappen.

Binnen zo een chromosoompaar heb je twee uitvoeringsvormen van hetzelfde chromosoom. (Bijvoorbeeld chromosoom 4)
Die twee uitvoeringsvormen van chromosoom 4 (één gekregen van papa en één gekregen van mama) zijn niet persé identiek maar wel homoloog d.w.z dat ze coderen voor dezelfde eigenschappen maar de genen in dit chromosoom zijn niet precies hetzelfde. (Zie het begrip 'Allel')

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!