Puzzel Puzzels
ProfessorTom
Artikelen: 0

Spanning/angst voor werken met fluorzuren

Hallo Allemaal,

sinds kort ben ik afgestudeerd als chemisch analist en heb werk gevonden als ICP analist.
Hier werkten ze vroeger met de stof HF en dit is (gelukkig) vervangen door de stof HBF4, en wordt gebruikt om titanium op te lossen.
ondanks te veiligheidsmaatregelen ben ik een beetje bang omdat het een zeer schadelijk stofje is.
Ik snap erg goed dat gevaarlijke stoffen behoren tot mijn werk, maar fluor vind ik erg spannend.

Mijn vraag is
hoe kan ik mezelf gerust stellen tijdens het werk als ik met dit chemisch goedje moet werken?

Bedankt voor het lezen!

Groetjes Tom

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

kwasie

Re: Spanning/angst voor werken met fluorzuren

Door een goede levensverzekering af te sluiten? >:)

Lees je in in de voorschriften voor omgang, en hoe/wanneer het giftig is.
Als het valt, zit het dan meteen in de lucht? Wat moet je doen als je het aanraakt etc.
Volg de voorschriften. Ken je apparatuur.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

efdee

Alles went, als je maar niet nonchalant wordt.
OOOVincentOOO

Dat zijn serieuze zuren, op mijn werk nooit geïntroduceerd. Dan heb je echt alleen mensen nodig met goede achtergrond kennis (geen vreemde mensen op lab).

Als het routine word (wennen) neemt het gevaar op ongelukken toe. Procedures worden als gekend gezien.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

ProfessorTom

Ik heb met de teamleider mijn spanning besproken en mocht een testje doen met de gec. HBF4 op handschoenen. Om te zien of deze fluorvariant direct door handschoenen heen bijt (zoals HF doet), dit was gelukkig niet het geval en stelde mij wat meer gerust.

Bedankt voor jullie reactie,

Ps:ik zal over een halfjaartje nog laten weten of ik nog leef :?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!