Puzzel Puzzels
Fogesenj
Artikelen: 0

Elektromagnetische interferentie bij 50 MHz?

Onlangs leer ik over FPGA AD-signaalverwerving. De acquisitiefrequentie is 50 MHz. Tegelijkertijd is er ook de 68013 48 MHz verbeterde microcomputer met één chip, die eerder via het leerbord is gedaan. Nu de hele set klaar is, wil ik zelf een complete bordset maken.
Ik wil de acquisitiemodule en de USB-communicatiemodule van 68013 op een bord plaatsen, zelf de schakeling tekenen en dan het FPGA-kernbord in het midden plaatsen. Telt dit circuit als hoge frequentie? Is er iets om op te letten?
In software heb ik AD gebruikt, maar ik hoorde van mensen om me heen dat cadans wordt gebruikt om hoge frequenties te tekenen. Kan het worden opgelost met AD bij het omgaan met 50 MHz? Als er rekening moet worden gehouden met elektromagnetische interferentie, welk boek moet ik dan lezen?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

jwilbers

Re: Is 50 MHz een hoge frequentie? Moet ik rekening houden met elektromagnetische interferentie?

50 MHz (of eigenlijk 50MSps) is heel hard, je gaat hier tegen allerlei problemen aan lopen. Als dit je 1e keer is dat je iets ontwerp dan valt dat niet mee.
Dus lees je heel goed in! Een goede bron hiervoor zijn referenties van SDRAM en Ethernet, dat zit in die frequenties.
Daarnaast moet je even tellen wat je doorstuurt:
USB2 -> 480Mbit/s throughput. Dat is ~10x je aquisitie.
Dat betekend dat elk sample maar een paar bit lang mag zijn, en dan moet je daar nog framing en header enzo vanaf halen. Dus je kunt je data vrijwel niet realtime doorsturen.

Ik zou eens eerst iets maken op 1MHz (ook al snel hoor) en dan kijken waar je tegenaan loopt

Succes

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fogesenj

Re: Is 50 MHz een hoge frequentie? Moet ik rekening houden met elektromagnetische interferentie?

jwilbers schreef: di 17 nov 2020, 16:45 50 MHz (of eigenlijk 50MSps) is heel hard, je gaat hier tegen allerlei problemen aan lopen. Als dit je 1e keer is dat je iets ontwerp dan valt dat niet mee.
Dus lees je heel goed in! Een goede bron hiervoor zijn referenties van SDRAM en Ethernet, dat zit in die frequenties.
Daarnaast moet je even tellen wat je doorstuurt:
USB2 -> 480Mbit/s throughput. Dat is ~10x je aquisitie.
Dat betekend dat elk sample maar een paar bit lang mag zijn, en dan moet je daar nog framing en header enzo vanaf halen. Dus je kunt je data vrijwel niet realtime doorsturen.

Ik zou eens eerst iets maken op 1MHz (ook al snel hoor) en dan kijken waar je tegenaan loopt

Succes
Hartelijk dank voor uw suggesties en wens u het allerbeste.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!