Puzzel Puzzels
wingman
Artikelen: 0

Re: 3-fase aansluiting

Sorry, dat is me niet bekend. Ik weet dat ik in dit geval met een spanning van 400V moet rekenen.

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Ster of driehoek maakt voor de berekening niet uit. Ik reken in alle gevallen met 230V omdat ik dat gedoe met wortel3 veel te omslachtig vind.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm

Als het symmetrisch belast is niet, maar tussen 2 fasen kun je 400V/16A afnemen, en tussen een fase en een nul 230V/16A, das toch weer een stuk meer vermogen. Uiteraard gaat die vlieger niet op als je in een driehoek alle kanten gelijk belast, maar ik heb geen idee hoe dat apparaat verder werkt.
klazon
Pluimdrager

Het gaat hier alleen maar om de berekening van de nominale stroom bij nominale belasting. Dan maakt het niks uit of de zaak in ster staat of in driehoek, en wat de werkelijke belasting is.
HansH

Een motor van 18kW (ik neem aan dat die dan ook 3 fase is) heeft ook een gtote aanloopstroom. een 3x 16A net kan maximaal 3 x 3.6kW leveren bij ohmse belasting.
Motoren zijn echter niet ohms maar inductef en met nog een transformator daarvoor wordt het net nog meer inductief belast. de stroom die je dan trekt moet je je delen door de cosinus phi van het geheel. motor is ca 0.7 a 0.8 en trafo zal ook zoiets zijn. Stel even dat je een cos phi hebt van 0.6, dan heb je al snel 30KW/0.6= 50KVA nodig.
dat is 17KVA per fase en dat is dan weer 72A. Ik denk dat je dan uitkomt op een netaansluiting van 3 x 63A en dat is dan al krap.
Benm

Dat kan, maar het is ook de vraag wat het genoemde vermogen precies is: waarschijnlijk is dat het piekvermogen dat je ziet bij inschakelen van een motor of iets dergelijks, niet het gemiddelde vermogen.

Zekeringen kunnen daar wel mee om gaan: een normale zekering in een woonhuis die nominaal 16A afzekert kan ongeveer 1 minuut de dubbele stroom doorlaten voordat deze afschakelt. Wat dat betreft is een forse aanloopstroom niet direct een probleem, zolang dat maar kortdurend is (je hebt stofzuigers die over de 16A gaan bij inschakelen).

Zo'n automatische zekering zijn feitelijk 2 mechanismes in 1 behuizing: je hebt de 'trage' zekering die werkt met een opwarmend stuk bimetaal dat gedurende een behoorlijke tijd fors meer dan de nominale stroom door zal laten. Daarnaast zit er een electromagnetische beveiliging in die bij echte kortsluiting heel snel de verbinding verbreekt, maar pas bij een stroom die veel hoger is dan de nominale stroom - bijvoorbeeld 80 ampere voor een 16 ampere nominale groep.
HansH

Dat is zeker waar, echter een trafo van 92 KVA is niet niks en zal er neem ik aan ook niet voor niets voorzitten, anders hadden ze wel een kleinere trafo erbij gezet, want trafo's kunnen ook kortstondig factoren meer vermogen leveren dan het nominale vermogen. En motoren van 18kW is nominaal vermogen. Dat zal onder bepaalde omstandigheden dus ook nominaal getrokken gaan worden dus zeker langer dan een paar seconden. Het is ook nog maar de vraag of die motoren aanlopen in sterdriehoek of direct. Bij direct aanlopen van zo'n grote motor kan de stroom best tot een paar100 ampere oplopen en dan gaat een 16A zekering er wel uit al bij aanlopen.
HansH

Je zou ook kunnen overwegen om er een (2e hands) aggregaat bij te kopen als je de draaibank niet continue gebruikt. Dat kan uiteindelik goedkoper zijn dan een zware 3fase aansluiting.
Benm

Het is een beetje op het randje: met een gewone 3x25A heb je in principe ruim 17kW tot je beschikking, maar er is vast meer aangesloten dat alleen die draaibank. Een zwaardere aansluiting is inderdaad duur: ca 600 euro extra per jaar voor 3x35, of dik 1000 extra voor 3x50A, enkel aan vastrecht.
aardbewoner

Beter als je op het machine plaatje kijkt en niet op de trafo.
Ok vermogen blijft vermogen ,maar voor de stroom de machine werkt op 115 V, dat is makkelijker om te rekenen naar stroom bij 400V.

Fijne kerst dagen :)

ads

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

HansH

aardbewoner schreef: wo 25 dec 2019, 11:02 Beter als je op het machine plaatje kijkt en niet op de trafo.
Ok vermogen blijft vermogen ,maar voor de stroom de machine werkt op 115 V, dat is makkelijker om te rekenen naar stroom bij 400V.
Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat het maximum vermogen van de trafo niet uitmaakt en dat het om het motorvermogen gaat? Maar daar gingen we al vanuit. probleem met een grote trafo is wel dat die een aanloopstroom heeft die ervoor kan zorgen dat er even meer stroom loopt dan de zekering aankan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!