Mensen, laten we realistisch blijven. De ene vind dit, de ander dat.
Nee, Dr. Science het is niet de ene vindt dit en de andere vindt dat. De ene heeft argumenten om de mening aannemelijk te maken, de andere niet. En dat maakt het verschil.
Maar waar gaat het om. De gelovige zegt, dat de wereld geschapen is. De ongelovige zegt, dat alles door toeval, mutaties en tijd........ is ontstaan.
Ik maak bezwaar tegen de hier geïntroduceerde tegenstelling tussen wat een gelovige doet en wat een ongelovige doet. Het wekt de schijn, dat het een uit het ander zou volgen en dat andere mogelijkheden zich niet voordoen.
Het is wel zo dat een gelovige zal kunnen geloven dat de wereld is geschapen. Want dat is wat er in het Oude Testament staat, even voor het gemak me beperkend tot het Christendom. Maar als je de discussie in de Katholieke Kerk en de Hervormde Kerken in de loop van de eeuwen volgt, dan merk je, dat daar toch veel genuanceerder wordt gedacht. Bijvoorbeeld dat bepaalde dingen, in de Bijbel geschreven, meer overdrachtelijk bedoeld zouden zijn. Of dat het domweg een mysterie is, dat we nooit kunnen begrijpen.
Maar goed, gelovigen zullen er niet van opkijken als ooit blijkt dat de wereld is geschapen, omdat het Heilige Boek dat nu eenmaal zo beschrijft.
Maar het is niet zo dat een ongelovige dus "zegt, dat alles door toeval, mutaties en tijd........ is ontstaan" Een ongelovige heeft geen godsdienstige beperking in zijn mening omtrent het ontstaan van het leven. Zij zou dus de mening kunnen hebben dat het leven is ontstaan op één van de vele manieren die in de hier gevoerde discussies, al of niet expliciet, naar voren komen: evolutie, creationisme, intelligent ontwerp, degeneratie, enzovoort. Wat denk je bijvoorbeeld van de mogelijkheid dat het leven op aarde is achtergelaten na een bezoek van buitenaardse wezens? Alles is mogelijk als je niet gelooft.
Maar waar is het bewijs? We waren er nooit bij Of we waren toen nog niet in staat alles te omvatten? Velen vinden, dat we moeten durven nadenken en niet zomaar in een God moeten geloven, of dat we niet zomaar in de evolutie moeten geloven. Maar zoals een gelovige bewijzen zoekt voor de evolutie, zo zoekt een enkele ongelovige ook voor bewijs voor God. Als we overal bij waren geweest, of hadden gezien dan zou alles simpel zijn geweest.
Het sluitende, alle andere mogelijkheden uitsluitende bewijs, is nog niet geleverd. Dus moeten we het doen met, wat ik nu maar voor het gemak noem, deelbewijzen. Of met een of ander model dat allerlei waarnemingen goed kan beschrijven.
En daarbij is mijn of jouw aanwezigheid niet vereist. Het prettige van de natuurwetenchap is, dat je niet alle waarnemingen zelf hoeft te doen, omdat anderen dat elders, of ooit eens voor je deden op een open en controleerbare manier. Zo vormt zich een stelsel van uiteenlopende waarnemingen, beschreven door een begrijpbaar en toetsbaar model. De evolutietheorie voldoet aan dit criterium.
Ik ben nog nooit op de maan geweest. Maar voordat er mensen op waren, rekende ik wel al voor, hoe lang een veertje daar zou vallen, als je het van een meter los liet. De proef is daar later gedaan en verliep in overeenstemming met de al uitgevoerde berekeningen. Kijk, dat zijn in de natuurwetenschap argumenten om het opgestelde model te blijven gebruiken.
En dat heeft niets met geloof te maken. Ik geloof niet dat de natuurkundewetten overal geldig zijn. Ik weet het, net zo lang totdat iemand, met proeven, zoals die van de maan, aan komt zetten en me dan dwingt er anders over te denken. Einstein was zo iemand. En diens gedachten probeer ik nu te begrijpen, niet te geloven.
Er is in de loop van de geschiedenis wel geprobeerd het bestaan van God te bewijzen. Ik denk dat je hierover op een andere afdeling van het Wetenschapsforum een goede gedachtenwisseling kan vinden of organiseren. Hier hoort die niet thuis.
Helaas, we hebben het leven al cadeau??? gekregen, maar de mens zal nooit bevredigd zijn (ik generaliseer) over zijn oorsprong, omdat de mens steeds meer en meer wilt, net als geld. Hypothesen/wetten maken alles wel aannemelijker, echter uit de geschiedenis kunnen we opmaken dat die ook fouten kunnen bevatten.
Niet zo somber, Dr. Science. Hebzucht is inderdaad een valse drijfveer bij ons handelen, maar is niet het enige dat mensen kenmerkt. Nieuwsgierigheid is er ook een en die heeft ons toch veel mooie dingen gebracht.
De geschiedenis kent vele voorbeelden van wetten en hypothesen die niet bleken te kloppen. Toch is daardoor niet de theorie van een steeds twijfelachtig allure gebleven, nee het theoretisch model kwam steeds vollediger uit de problemen tevoorschijn.
Wat ik wil zeggen is, dat sommigen (!!) nooit zekerheid zullen krijgen. We leven in een vrije land, er is een scheiding van kerk staat sinds 1795. Maar laten we elkaar respecteren en niet elkaar proberen elkaar onderuit te halen. Het zit er nu eenmaal goed ingehamerd, toch? Je kunt het er moeilijk uithameren, tenzij de persoon inkwestie zelf naar de weg naar dewaarheid??? (wat is waarheid???) probeert te vinden.
Ik denk dat niemand ooit zekerheid zal krijgen op alle gebieden die het leven haar bieden. Maar er zijn gebieden waar betrouwbare voorspellingen zijn te doen, op grond van modellen die in de wetenschap worden gebruikt. Die modellen bieden een vorm van zekerheid.
Ik weet ook dat er mensen zijn die geloven en die zeggen dat hen dat zekerheid biedt. Volgens mij is dat een ander soort zekerheid. Wat niet bezwaarlijk is, maar dat wel moet worden vastgesteld.
En zeker, Dr. Science, laten we elkaar respecteren.
En met argumenten elkaar proberen te overtuigen, accepterend dat het gelijk van de ander, soms moeilijk, maar verrijkend voor de ene kan zijn.
En laten we daar, waar we het niet eens zijn, zorgvuldig analyseren waar dat meningsverschil dan op is gebaseerd.
Daarna kunnen we, moe maar voldaan, samen een spelletje tric trac spelen. Het maakt in dat geval niet meer uit of de 6 toeval is, of het werk van iets/iemand/een bedoeling/.... Toch?