Puzzel Puzzels
Stefan de Lange
Artikelen: 0

Vervangende spanningsbron berekenen

Hallo, voor mijn toets robotica (opleiding Elektrotechniek) moet ik twee parallelle spanningsbronnen kunnen vervangen door één.

Dit is de vraag:

1)    Bereken van 2 parallel geschakelde spanningsbronnen de vervangende enkele spanningsbron. Ubron1 = 20V, Ri1 = 3 ohm, Ubron2 = 21V, Ri = 4 ohm

Ik heb hier even een plaatje gemaakt:

Afbeelding
Ik vroeg me af wat nou de beste manier is om dit op te lossen. Ik weet dat je aan de klemmen eigenlijk de vervangende bron moet meten.

Mvg, Stefan

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Re: Vervangende spanningsbron berekenen

Binnen het stelsel van de twee bronnen met de inwendige weerstanden kun je uitrekenen hoeveel stroom daar gaat lopen. Als je dat weet kun je Uklem berekenen. Dat is dus de U van je vervangende bron.

Maar je moet ook nog de inwendige weerstand van de vervangende bron weten. Die kun je bepalen door de uitgangsklemmen kort te sluiten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Stefan de Lange

Hoe heb je de stroom berekend? Als ik superpositie gebruik kom ik uit op I = 11.92A. Vervolgens neem ik de vervangingsweerstand van 3ohm + 4ohm parallel, dat wordt 1.7 ohm... dit is dan ook meteen de Ri toch? Dan gebruik ik de formule Uklem = I * R, wordt 1.7 * 11.92 = 20.43 Volt..
Volgens mij begrijp ik het even niet meer, zou jij het antwoord kunnen uitwerken?

Bedankt voor je reactie, mvg Stefan
Stefan de Lange

Ik heb de boel nu omgezet naar een Norton equivalent, zo krijg ik de ene bron 6.67 A en de andere 5.25A, deze heb ik daarna samen genomen. Dus I1 + I2 = 11.92A. Dan 3 ohm en 4 ohm parallel wordt 1.7 ohm. Vervolgens weer U = I * R gebruiken en ik krijg weer hetzelfde antwoord, namelijk 20.43V.
Ik begrijp nog steeds niet waarom maar blijkbaar was de eerste methode toch goed. Of ik heb het twéé keer fout gedaan natuurlijk.

Mvg, Stefan
klazon
Pluimdrager

Volgens mij heb je het ingewikkelder gedaan dan nodig was, maar de antwoorden zijn goed, op wat afrondingen na.
Doffer

Indien in bovenstaand schema de weerstanden 3 en 4 ohm vervangen worden door 0 ohm. Wat is dan de spanning over Uklem?
Doffer

Weet niemand het antwoord hierop?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

EvilBro

Dat kan niet. Je kunt niet en 20 en 21 Volt als potentiaal tussen twee punten hebben. Iets zal in de praktijk dan stukgaan...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!