Puzzel Puzzels
Zeezeiler99
Artikelen: 0

warmteverschil bij atoom

Hallo iedereen,

Onlaatst kwam ik op een gedachte waar ik geen raad mee wist. 
Op school mij geleerd dat een deeltje warm wordt door het trillen en de aanname die de meeste mensen waarschijnlijk gemaakt hebben is dat een deeltje dan trilt op een transversale manier. 
Toen kwam ik op de gedachte dat als een deeltje op de amplitude komt het dus minder snel beweegt en even wat langzamer gaat dus is mijn aanname dat de temperatuur een fractie daalt omdat het deeltje even langzamer beweegt. 
Dit vroeg ik mijn natuurkunde docent ook maar die wist er toen op dat moment geen raad mee. Wel vertelde hij mij dat hij die avond naar een lezing ging bij de TU Delft (was op dinsdag avond) en dat hij daar de vraag zou stellen als hij de kans kreeg. 
De volgende dag heb ik hem de vraag weer gesteld en hij had nu een soort van antwoord. Het deeltje zou op meerdere frequenties tegelijk trillen en wat wij meten als warmte is de gemiddelde kinetische energie die we meten (zo zei hij het). 
Ook zei hij dat het antwoord wat hij gaf niet direct het antwoord op mijn vraag was, dus vandaar dat ik hier de vraag nogmaals stel. 
Een deeltje dat trilt en op een amplitude komt, wordt deze dan ook een kleine fractie kouder dan wanneer het deeltje door de evenwichtsstand gaat?
Momenteel zit ik in havo 5, ik zou het wel fijn vinden dat de informatie niet mijn verstand te boven gaat  :oops:

Groet,

Joost 

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: warmteverschil bij atoom

Temperatuur is alleen maar een maat voor de gemiddelde inwendige energie van een hoeveelheid stof, een soort van indirecte grootheid dus. Zo hebben we dat afgesproken. Volgens die definitie bestaat er niet eens zoiets als de temperatuur van een deeltje

Het deeltje heeft inwendige energie (en niet alleen kinetische energie).
Als je een molecuul even beschouwt als een paar balletjes (atomen) die met spiraalveren zijn verbonden dan zal zo'n trillend balletje in een van de omkeerpunten weliswaar even stilstaan, maar dan is die voormalige bewegingsenergie opgeslagen als veerenergie.
Zolang er geen energie aan het balletjes-veersysteem wordt toegevoerd, bijvoorbeeld door er een schopje tegen te geven, blijft de optelsom van bewegingsenergie en veerenergie de hele tijd constant. Dat dat balletje in een omkeerpunt een fractie van een seconde stilstaat kan, gezien de definitie van temperatuur, niet betekenen dat zijn temperatuur dan ook heel even 0 K is, want temperatuur is een maat voor zijn inwendige energie en die veerenergie is daar een deel/vorm van.  

Je kunt dus überhaupt niet spreken van de temperatuur van een atoom of molecuul. Het deeltje wordt niet kouder of warmer, het deeltje kent geen temperatuur, laat staan dat die (zonder ingrijpen van buitenaf) van het ene op het andere moment zou kunnen veranderen.

In een hoeveelheid gas van kamertemperatuur zitten op enig moment gasmoleculen die toevallig nét even stilhangen en moleculen die op datzelfde moment een snelheid van 1100 m/s hebben (en alles ertussenin) . Je hangt een thermometer in dat vat. Gasdeeltjes botsen met allerlei verschillende snelheden tegen die thermometer, de moleculen in die thermometer gaan door die schopjes gemiddeld  harder trillen, hebben daardoor gemiddeld meer ruimte nodig, de thermometervloeistof zet uit en voilà, ik lees een temperatuur af. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Zeezeiler99

Re: warmteverschil bij atoom

Bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!