Puzzel Puzzels
kad123
Artikelen: 0

metalen drinkwater aantonen

hallo,

in drinkwater zit koper, ijzer, lood, chroom en nikkel
Ijzer kun je aantonen door neer te slaan met OH-
Hoe toon je de rest aan, aangezien ze niet in Binas staan ?

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Fuzzwood

Re: metalen drinkwater aantonen

Koper en lood staan netjes in tabel 45
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kad123

Hallo,

Ik heb een overzichtje gamaakt.
Ik kan alleen Lood antonen door kaliumjodide toe te voegen.
De rest van de stoffen slaan neer met de dezelfde ionen
Carbonaat slaat neer: Ijzer, Koper en Lood
Sulfiet slaat neer: Ijzer, koper en Lood
Hydroxide slaat neer: Ijzer, Koper en Lood

dus zoals u ziet blijft er niks over
Thionyl

Bekijk eens de oude? H2S-methode. Stinkt wel een beetje, dus zuurkast enz. , maar je kon er aardig wat mee doen om metaal-ionen te determineren.

H2S-systeem - Wikipedia

https://nl. <b>wikipedia</b>.org/<b>wiki</b>/<b>H2S</b>-systeem

•  

Het H2S-systeem is een in het eind van de 19e en begin van de 20e eeuw ontwikkelde systematische analyse om vast te stellen welke metaal-ionen zich in een ...  
LiA
ArcherBarry

kopersulfaat geeft een blauwe oplossing. ijzer(III)oxide is bruin. daar kan je mogelijk mee werken.

Anders is een vlamfotometrische bepaling ook nog een mogelijkheid. Al verwacht ik die niet bij een VMBO labo.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
gravimetrus

Er zijn tal van kleurreacties te vinden die specifiek zijn voor bepaalde metalen en deze in lage concentraties kunnen aantonen en bv met UV/Vis spectrometrie kwantitatief zijn te meten.
(Bv IJzer met bipyridil = rood)

http://www.sigmaaldrich.com/technical-documents/articles/analytix/spectroscopic-reagents.html

Neerslagreacties zullen door de lage concentraties metalen in drinkwater niet of nauwelijks werken.

H2S is naast dat het stinkt ook giftig!
Felix Melchior

Handigste voor ijzerbepaling is een spectrofotometrische bepaling.
Ga uit van ijzer(III)chloride. ( zit vaak nog kristalwater in) en gebruik ammoniumthioyanaat als reagens.
Fe3+(aq) + SCN- -->  FeSCN2+   en dit complex is sterk rood gekleurd.

Bepaal op je spectrophotometer de maximale absorptie. Die is overigens 480 nm. ( complementaire kleur)
Maak een verdunningsreeks en vergeet je blanco niet. Als de blanco extinctie geeft kun je de ijklijn corrigeren tot Extinctie = 0

Neem nu je watermonster, (voeg een drupel waterstoperoxide toe om evt Fe2+ ook om te zetten in Fe3+) en bepaal de extinctie.
Stel je ijklijn op me excel en leid de concentratie Fe3+in je drinkwater.

Let wel:  de concentraties zullen zeer laag zijn ( anders krijg je bruingekleurd drinkwater.)
Ik zou rivierwater nemen, slootwater beekwater (maw oppervlaktewater)

Als je toch de bepalingen wilt doen met metalen in drinkwater dan kom je al snel terecht op atoomabsorptie AAS en dit kun je niet op een middelbare school doen.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

toaic

In onderstaande link een wat uitgebreidere oplosbaarheidstabel.

http://schoolmuseum.uba.uva.nl/view?viewtype=hybrid;docId=LCSM_201411/ocr.xml;page=83

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!