Puzzel Puzzels
vdslaur
Artikelen: 0

Dichtheid berekenen

Fosforzuur wordt dikwijls in het labo gebruikt als een 90% (m/m) waterige oplossing.
Als je weet dat deze oplossing 15 M is, wat is dan de densiteit en molaliteit ervan?
(Moleculair gewicht fosforzuur 100 g/mol).

90% (m/m) oplossing = 90 g H3PO4 op 100 g oplossing
Aantal mol H3PO4 = 90g/(100 g/mol) = 0,9 mol
15 M = 15 mol/L oplossing = 0,9 mol/x L, dus x = 0,9/15 = 9/150 = 3/50 = 6/100 = 0,06 L
60 mL oplossing bevat dus de 0,9 mol H3PO4

Dichtheid: 100 g/60 mL ≈ 1,6 g/mL

100 g oplossing is dus 90 g H3PO4 (0,9 mol) en 10 g H2O (0,01 kg solvent water)
Molaliteit: 0,9 mol H3PO4/ 0,01 kg H2O = 90 mol/kg

VRAAG:
de berekening van molaliteit begrijp ik.
Nu snap ik ook tem. het feit dat 60 ml oplossing 0,9 mol fosforzuur bevat.
Echter begrijp ik dan niet waarom er bij dichtheid 100 g/ 60 ml wordt gedaan.
Want dit wil zeggen dat 100 g oplossing een volume van 60 ml inneemt. Terwijl het 90 g fosforzuur of 0,9 mol fosforzuur is die een volume van 60 ml inneemt. 
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Dichtheid berekenen

vdslaur schreef:  

Want dit wil zeggen dat 100 g oplossing een volume van 60 ml inneemt. Terwijl het 90 g fosforzuur of 0,9 mol fosforzuur is die een volume van 60 ml inneemt. 
nee, het is een oplossing die 90 g fosforzuur bevat (en gezien die 90 m% dus ook nog 10 g water en dus totaal 100 g) waarvan 60 mL nodig is
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

vdslaur

100 g oplossing bevat 90 g fosforzuur of 0,9 mol fosforzuur en 10 gram water. 

Waarom gebruiken ze voor die dichtheid 100 g en niet 90 g? Want die 60 ml bevat 0,9 mol 
Jan van de Velde

vdslaur schreef:  
Waarom gebruiken ze voor die dichtheid 100 g en niet 90 g? Want die 60 ml bevat 0,9 mol 
dichtheid is een kwestie van bijeenhorende massa en volume.

als ik zand en water in een emmer gooi en ik wil de dichtheid van dat drijfzand bepalen dan meet ik de massa van dat drijfzand en het volume van dat drijfzand . 
En niet de massa zand en een volume drijfzand, of de massa zand en een volume water, of ...enz...

Een zeker volume bevat zowel fosforzuur als water. Een fosforzuuroplossing dus. Voor de dichtheid meet ik dus de massa fosforzuuroplossing en het volume fosforzuuroplossing.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
vdslaur

Dus moest je op een balans een maatcilinder tarreren en daarin 1,6 g fosforzuuroplossing doen, gaat dit dan overeenkomen met de maatstreep van 1 ml? 

Goed voorbeeld met het drijfzand! Dank! 

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Jan van de Velde

ja, alleen is die 1,6 g/mL nogal slordig afgerond, en maak je al gauw een fout van 4%. En als je van een oplossing 1 mL nodig hebt lijken mij een balans en een maatcilinder vreemde instrumenten, ik zou dan eerder een maatpipet pakken. 

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!