Hoi,
is het:
'Dit vind je terug...'
OF
'Dit vindt je tergg...'
Ik denk het tweede, maar vraag het voor de zekerheid
Moderator: Rhiannon
Dat dacht ik ook, maar dan is het toch: dit vindT??Michel Uphoff schreef: Derde persoon enkelvoud: stam + t (Vindt hij/zij dat ook? Loopt hij?)
Eerste en tweede persoon enkelvoud: stam (Vind ik/jij dat ook? Loop jij?)

in dit voorbeeld is het toch dt omdat het onderwerp je toegangsbewijs is, en niet 'je', toch?Anton_v_U schreef: Ik gebruik die truc met "maken" al bijna 40 jaar en 't bevalt me nog steeds.
"Vindt je"
zou goed kunnen zijn als het gebiedende wijs is: "Vindt je toegangsbewijs terug en meldt je daarna bij de balie" lijkt me correct.
Wel vergezocht en ook ouderwets:
![]()
Dat dacht ik ook, maar dan is het toch: dit vindT?
zenn schreef: Nochtans heb ik deze "fout" onlangs gezien bij de ondertiteling van een film ??
Daar schreven ze ook ...vindt je
Dat klopt. De reden daarvoor is dat de persoonsvorm voor de tweede persoon enkelvoud staat en de stam (vind) dus geen extra -t krijgt. Als de persoonsvorm achter de tweede persoon enkelvoud staat krijgt de stam wel een extra -t, bijvoorbeeld: Jij vindt dat blijkbaar vanzelfsprekend.Robin1998 schreef: bedankt iedereen, het is dus: dit vind je...
Dit is gevaarlijk om blindelings toe te passen. Voorbeeld: Hij vindt je nieuwe jurk leuk.Ander trucjes:
Als je/jij er achter staat altijd stam zonder t.