Jeronimo schreef:
Klopt het trouwens dat er door avasculaire necrose vaak de caput femoris afsterft omdat de bloedtoevoer via de collum tijdelijk of permanent verloren is?
Jup!
Hier staan een paar mooie plaatjes / uitleg!
Jeronimo schreef:
En klopt het ook dat er bij deze ziekte een breuk ontstaat, die loodrecht op de collum staat?
Een collomfractuur kan juist voor avasculaire necrose zorgen! Door de verslechterde circulatie kan vervolgens het caput femoris necrotiseren en als dat ver door zet, ook breken.
Er ontstaat niet altijd een breuk ten gevolgde van avasculaire necrose, afhankelijk van hoeveel necrose er is en of er nog andere comorbiditeiten zijn. Een risicofactor voor avasulaire necrose is bijvoorbeeld chemotherapie, maar deze risicofactor zorgt op zich zelf al voor een verhoogde kans op osteoporose (door vervroegde menopauze) waardoor een breuk (nog) sneller ontstaat.