Puzzel Puzzels
nickcroft
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

we gingen buskruit maken en de leerkracht had actieve kool in een open bakje gedaan, hij hield dat vast terwijl hij aan het zeggen was tegen ons dat je zeer voorzichtig moet zijn daarmee omdat je dat niet uit je kleren krijgt achter hem speelt er iemand met de waterkraan hij draait zich om en zijn al onze labojassen mooi grijs :) . of nog eentje wij krijgen les in het labo en het water moest opgezet worden maar ik moest eerst alle kranen waar cursussen naast lagen toedraaien, kdraai ze toe het water word aangezet en wat blijkt khad ze opengedraaid ipv toegedraai :oops:

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Faex

Iemand hield een reageerbuis in een ruisende vlam (ipv hem erdoorheen te halen) en toen pats! Glas scherven vlogen in het rond. En dat tot 2 keer toe. 8-[
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Machiavelic

Meid uit mijn projectgroep had ooit een synthese op het lab gedaan aan het einde van het project, waarbij er uiteindelijk een vaste stof neersloeg op de bodem van de driehalskolf. Deze vaste stof ging uiteraard samenklonteren en werd vrij hard. Wat doet die meid, gaat ze met een spatel erin slaan (SLIM). Gevolg: bodem uit de kolf geslagen, project naar de *****. :P
vijf aso

-Een pipet op de proefbuis laten staan waardoor de stof erin komt en de pipet onbruibaar is

-De proefbuis te lang in de bunsenbrander houden waardoor de oplossing bijna overkookt.
daan6119

Bij ons heeft een keer 4uur lang een chloroform pot open gestaan!

Na die 4 uur was niemand meer fatsoenlijk bij de kop!

Best lastig dat spull
ThijssjihT

Ooit als eerstejaars op het HBO:

We hadden een synthese, ik weet niet meer welke, maar de stoffen waren opgelost in ether. We hadden de proef heel goed voorbereid, alle gevaren opgezocht, alle reactievergelijkingen genoteerd, niets aan het toeval overgelaten.
Maar toen toch: er ontstonden bellen in ons reactievat. Met de grootste wil van de wereld konden we niet bedenken wat voor gas het zou zijn. Bij geen enkele reactie zou een gas ontstaan, spontane ontleding was uitgesloten, en de reactie was niet erg exotherm, dus kokende ether was ook uitgesloten.
Toen dacht ik: Aantoningsreacties! Misschien is het waterstof.
Dus ik hou de vlam mijn aansteker in het bekerglas met ether...

Gelukkig hield de toa ons goed in de gaten, en riep ze ons op tijd terug. We hebben haar flink laten schrikken toen.

De synthese is trouwens gelukt. Ik heb nog steeds geen idee welk gas er ontstond.
jwilbers

Hmm wij hebben op het werk een hoop water ongelukjes gehad. Onze meest dramatische is de keer geweest dat iemand de stekker uit de pomp van het afvoer-buffer vat had getrokken. Gevolg, rond 7 uur 's avonds is de buffer overstroomd en heel de nacht met 4l/min mooie de vloer staan vullen. het had tot gevolg dat er maar 3 kuub water in ons lab stond. Gelukkig was het UPW (Ultra Pure Water) dat geleid niet dus de spanningssloffen stonden blank maar geen kortsluiting. Wel heel de ochtend bezig geweest met de waterstofzuiger...
Benm

Er staat me nog bij dat we voor een kerstborrel gluhwijn wilden opwarmen - van die kant en klare in flessen.

Collega (PHD student!) zou dat wel even regelen, en besluit de flessen in een groot verwarmbaar waterbad te leggen. So far so good, alleen stelt ze dat bad gemakshalve maar even in op maximaal (100 celcius). Geloof dat het een uur geduurd heeft voor het plofte, maar de vlekken gluhwein zitten nog steeds op de muur aan de andere kant van het lab :D
Victory through technology
Doctor Who

Mijn grootste blunder... :-k

dat is deze:

Afbeelding

... en ik zal het nóóit meer doen! ](*,)
:oops:  Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.  [-X 
WendyTje

Onze elisareader maakte blijkbaar geen contact met de computer, en het programma ging daarom maar automatisch in DEMO mode, om gezellig random getallen aan te maken. Heeft echt weken geduurd voor we erachter waren waarom alle data echt helemaal nergens op sloeg..
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Michel Uphoff

Héél lang geleden was ik stagiair bij het TNO in Zeist. 

Er werd mij gevraagd om poeder in een pers te doen om er met 1600 kg perskracht (ja toen noemden we kg nog rustig een kracht) een tablet van te persen.

tabletpress
tabletpress 1213 keer bekeken

Moet je natuurlijk wel de schaal juist lezen, 160*10 is toch echt wat minder dan 160*100. Kortom dat tablet werd door de hydraulische pers met 16 ton werkelijk heel goed gecomprimeerd. Tenminste, dat neem ik aan want dat tablet is nimmer meer gezien.

De stempel was zo zwaar gestuikt dat hij zich onwrikbaar in de matrijs had genesteld. Dus stond daar toen ik vertrok op een plank een bonk staal die eens een dure matrijs met stempel was, met een bordje er onder: '1972, ter herinnering aan onze stagiair Michel'.

Misschien staat het ding er nog.
king nero

Had iedereen in de correcte SI-eenheden gewerkt, was dit waarschijnlijk nooit gebeurd... nietwaar  ;)  ?
Benm

Staat me ook nog bij dat iemand druk bezig was geweest met een afzuig-erlenmeyer en een buchnertrechter, om zo een suspensie te filteren en het gewenste filtraat op te vangen. Gezien dit filtraat ietwat gevoelig was voor blootstelling aan de buitenlucht besloot hij de erlenmeyer af te sluiten met een rubberen stop. Helaas stond de vacuumpomp nog aan, schoot die rubber stop door de hals naar binnen, en is het hem nooit gelukt die eruit te krijgen.

Die erlenmeyer met ingevangen stop heeft een jaar of wat als troffee bij zn bureau in de vensterbank gestaan :D
Victory through technology
WendyTje

Ik heb op meerdere labs prachtige kunstzinnige creaties gezien, ontstaan uit het proberen te autoclaveren van plastic dingen..
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Michel Uphoff

Leuk topic! Een uit den ouden Doosch:

"Pap, is aardgas lichter dan lucht?"

"Jazeker jong, een kubieke meter aardgas is pakweg 5 ons lichter dan een kubieke meter lucht. Waarom wil je dat weten?"

"O.. zomaar.. nieuwsgierigheid.."

Woensdagmiddag. Vader was niet thuis, moeder was niet thuis, ik piepte uit het huis. Naar de buurvrouw die een beddenzaak had. "Buuv, heb jij misschien 2 van die grote plastic matrassenzakken voor mij?" Het lieve mensje gaf ze graag.

Een uurtje en een paar meter breed plakband later vulde ik met de tuinslang mijn luchtballon. Dat duurde best lang want er gaat toch aardig wat aardgas in twee aan elkaar geplakte matrassenzakken. Een netjes geschreven kaartje er aan geplakt met mijn naam, adres en land, en of ze alsjeblieft willen schrijven waar ze mijn luchtballon gevonden hadden.

En daar ging hij! In het zomerbriesje naar het oosten, rakelings over de van Sypesteynkazerne heen. Hoger en verder en verder.
Ik gokte op een reactie uit Rusland, of ten minste toch wel uit Polen, en als het écht tegen zat dan maar een bericht uit Duitsland.

En inderdaad die reactie kwam er, maar sneller dan verwacht.
Tijdens het avondeten werd er gebeld. Politie aan de deur.

Of mijn vader soms een experimenteerlustig kind had dat Michel heette. En zo ja, of hij dat knulletje dan wilde vertellen dat zijn ballon in een straat in de Schildersbuurt (2,5 km verderop) was neergekomen, waarna platgereden door een auto. En dat er daarbij een onbehoorlijke hoeveelheid penetrante gaslucht vrijkwam. En dat de automobilist zich dus lam geschrokken was. En dat het een klein godswonder was dat de boel niet in de fik gevlogen was. En dat hij vooral zijn zoontje héél erg duidelijk moest maken hoe levensgevaarlijk dat experimentje wel niet was.

Pa witjes, Ma een attaque nabij, en ik heb het nooit meer gedaan (althans, grote dingen vullen met aardgas..).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!